کد خبر: ۴۶۲۰۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان:
«دکتر مصطفی کنارکوهی» افزود: در برزیل به محض وجود یک بیماری دامی، حتی در یک کشور همجوار و احتمال شیوع آن، همه امکانات و حتی ارتش برای مهار و کنترل بیماری دام وارد عمل می‌شوند ...
 
 

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان گفت: ارزش بخش دام و طیور این استان 110 هزار میلیارد ریال است و کوچکترین غفلت در سلامت دام و طیور خسارات سنگینی را متوجه سرمایه مردم خواهد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» افزود: پس از نفت، دام و طیور بیشترین ثروت تجدید پذیر خوزستان را تشکیل می دهد.

وی گفت: سرمایه گذاری مناسب منطبق با ظرفیت های دام استان می تواند اشتغال قابل توجهی در این بخش ایجاد کند.

وی ادامه داد: در صورت سرمایه گذاری مناسب در بخش فراوری دام و طیور خوزستان، ارزش افزوده آن بیش از 2 برابر خواهد شد ضمن آنکه از هدررفت ضایعات با ارزش دام که می تواند برای محیط زیست خطرآفرین باشد جلوگیری کند.

کنارکوهی افزود: در سرمایه گذاری بخش خصوصی و غیردولتی در بخش فراوری دام خوزستان و احداث کشتارگاه تمام صنعتی هنوز در ابتدای راه هستیم.

کمبود نیروی انسانی و ناکافی بودن اعتبار 2 چالش دامپزشکی است

وی ادامه داد: کمبود نیروی انسانی متخصص و ناکافی بودن اعتبارات و تجهیزات از چالش های دامپزشکی خوزستان برای تامین امنیت غذایی در بخش دام، طیور و آبزی پروری است.

کنارکوهی افزود: اعتبارات تخصیصی برای بهداشت دام و طیور خوزستان در حد صفر است و در سال های اخیر هیچگونه اعتباری برای بهداشت دام تخصیص و پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه سلامت شهروندان ارتباط مستقیم با سلامت دام و فرآورده ها خام دامی دارد و نظارت نکردن بر سلامت دام می تواند سلامت مردم را با چالش جدی رو به کند گفت: در کنار کمبود اعتبار، نیروی انسانی متخصص در اختیار دامپزشکی قرار نگرفته چون در سال های اخیر مجوز بکارگیری نیروی مورد نیاز داده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه بودجه سلامت برای بخش دام تاکنون تخصیص و پرداخت نشده و این یک نقیصه و غفلت است، افزود: هزینه کرد بر سلامت دام سرمایه گذاری است و بی توجهی به آن می تواند عواقب غیرقابل پیش بینی داشته باشد.

وی بیان کرد: هم اکنون دامپزشکی خوزستان به دلیل کمبود تجهیزات و امکانات سخت افزاری در بخش نظارت و انجام امور حاکمیتی، با چالش و کمبود زیادی رو به رو است و از سویی نمی توان این امور را به بخش خصوصی سپرد.

کنارکوهی با بیان اینکه آنچه در بخش سلامت دام، طیور و آبزی پرورشی و دریایی انجام شده با حداقل امکانات و با مشارکت صاحبان دام و طیور و توان دامپزشکی خوزستان انجام شده افزود: متاسفانه اهمیت و نقش تاثیرگذار دامپزشکی بر سلامت مردم، مورد غفلت تصمیم گیران قرار گرفته به همین دلیل در بودجه عمومی کشور تنها اعتبارات بخش سلامت تنها به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص می یابد و سهم دامپزشکی، صفر است.

وی گفت: چنانچه 2 تا سه درصد اعتبار بخش سلامت کشور به دامپزشکی اختصاص یابد شاهد تحول اساسی در ارتقای سلامت دام و اجرای برنامه های پیشگیری از بیماری ها ، و مایه کوبی رایگان دام و طیور خوزستان خواهیم بود.

کنارکوهی با مقایسه اهمیت دامپزشکی و سلامت دام در برخی کشورها همچون برزیل با ایران افزود: در برزیل به محض وجود یک بیماری دامی حتی در یک کشور همجوار و احتمال شیوع آن، همه امکانات و حتی ارتش برای مهار و کنترل بیماری دام وارد عمل می شوند تا بیماری را در همان روزهای اولیه مهار و از ثروت عظیم این کشور حفاظت کنند.

استان خوزستان حدود 400 هزار راس دام سنگین و 2.5 میلیون راس دام سبک، بیش از یک هزار واحد مرغداری با تولیدسالانه 43 میلیون قطعه جوجه وجود دارد.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
0
0
تا وقتی سازمان سلامت محور دامپزشکی به اشتباه خود را یک نهاد تولیدی کشاورزی تعریف کند امیدی به تغییر این وضعیت اسف بار نیست!
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
0
0
درود بر دکتر کنارکوهی عزیز
دکترجان به صنعت دامپروری قبل از هرکس و هر ارگان خود وزارت جهاد کشاورزی جفا کرده است. کاهش شدید جمعیت دام در کشور حاصل سیاست های اشتباه مسئولین این وزارت خانه است. جه از بها ندادن به روستا بعنوان مراکز تولید با حفظ مرتع و محیط زیست و چه توجه نکردن به صنعت و کشاورزی و تامین نهاده ها و خوراک دام و قطع دست دلالان فراوان اطراف این وزارتخانه.
الان اگر بخواهیم در صنعت دامپروری توسعه ایجاد کنیم به لحاظ نداشتن تقریبا تمامی زیرساخت ها و بهم پاشیدگی در صدور پروانه ها و از طرفی قدرتمند شدن همان دلالان امکانش با این برنامه ها تقریبا صفر است. خدمات دامپزشکی در بهداشت عمومی وابسته به صنعت دامپروری است. وقتی صنعت دامپروری مریض باشد ، خدمات ما در بهترین شرایط نقش مسکن را ایفا می کند. چگون ممکنه وزارت بهداشت به وزارتخانه ای کمک کند که متولیان آن با بودجه فراوانی که برای افزایش تولید در اختیارشان قرار می گیرد،حداقل اثر بخشی لازم را داشته باشند. وزارت جهاد کشاورزی درحال حاضر نگاهش فقط به خارج و واردات است و عملا هیچ برنامه امیدوار کننده ای برای توسعه کشور بخش کشاورزی ندارد. از این بدتر نمیشه که برای حداقل های مورد نیاز دامپزشکی، نگاه همکاران ما را بسمت سر فصل های بودجه وزارت خانه دیگر سوق می دهد. وزارتخانه ای که سازمانی را تحت پوشش خودش قبول می کند، یعنی متقبل تامین تمام بودجه های لازم برای انچام وظایف قاونی و حاکمیتی او در تمام بخش ها می شود. و نباید به این به اندیشد که تاثیر این خدمات کمک کار کدام ارگان دیگر می شود. چرا ما را دنبال نخود سیاه میفرستند. اگر اینطور باشه در باغبانی اگر مردم میوه نخورن یا میوه سالم نخورن مرض میشن. پس باید از فصل سلامت بودجه بگیرن. امیدوارم مدیران و مسئولین سازمان مطالباتشان را معطوف به وزارتخانه خودشان نمایند و با سایر وزارتخانه ها در امور مشترک تعامل داشته باشند که هم جهت باشند تا یک کار ملی و اثر بخش انچام شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
0
0
ضمن احترام به جایگاه جنابعالی ، درصورتیکه رضایتمندی همکاران و ارباب رجوع اولویت کاری جنابعالی باشد بسیاری از گره ها و چالشهای دامپزشکی حل خواهد شد .
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
0
درود بر شما دکتر جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
0
0
با احترام ..سرلوحه قراردادن اخلاق مداری و تفکر موازات با مدیریت اسلامی حلال چالش ها خواهد بود
نظر شما
ادامه