کد خبر: ۴۶۳۶۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

رئیس اداره دامپزشکی فیروزکوه از تلف شدن بیش از 2 هزار و 500 قطعه مرغ گوشتی به علت کاهش اکسیژن در یک واحد مرغداری 10 هزار قطعه ای در این شهرستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا،«دکتر جواد شایان خواه» روز سه شنبه، علت تلف شدن این تعداد مرغ را ناشی از کاهش اکسیژن در واحد مذکور به دلیل غیرفعال بودن هواکش ها توسط کارگر واحد، عدم بالانس جیره غذایی و سوء مدیریت واحد با توجه به علائم بالینی و کلینیکی دانست.

وی افزود: پس از رفع موانع مذکور و کاهش جیره، تلفات سیر نزولی پیدا کردند.

این مقام مسئول در تشریح حادثه یادآور شد: پس از دریافت گزارش تلفنی مالک مرغداری مبنی بر وقوع تلفات 2 هزار قطعه مرغ در کمتر از 12 ساعت، هیاتی متشکل از رئیس اداره دامپزشکی شهرستان، مسئول مدیریت بحران فرمانداری، مسئول امور دام شهرستان، نماینده دادستان، نماینده نیروی انتظامی و مسئول صندوق بیمه کشاورزی استان تهران به محل عزیمت کرده و پس از بررسی‌ های اولیه مبنی بر نحوه وقوع حادثه و علت تلفات غیر متعارف اقدام و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

شایان خواه خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور، نمونه های برداشت شده از طیور تلفاتی از حیث بیماری های ویروسی، باکتریایی، قارچی و انگلی اخذ و بلافاصله به بخش تشخیص بیماری های طیور آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان تهران، آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور و آزمایشگاه های خصوصی ارسال شد تا آزمایشات لازم صورت بگیرد.

رئیس اداره دامپزشکی فیروزکوه اعلام کرد: ظرف 24 ساعت پس از نمونه ‌برداری ارسالی به آزمایشگاه های مرجع و همینطور بررسی‌ های کالبد گشایی و مشاهدات کلینیکی انجام گرفته، شواهدی مبنی بر بروز بیماری های خاص وجود ندارد و اوضاع کاملاً تحت کنترل است.

وی تاکید کرد: دفن بهداشتی طیور تلف شده با نظارت کارشناسان شبکه دامپزشکی با هدف جلوگیری و پیشگیری از اشاعه بیماری به واحدهای همجوار است .

این مقام مسئول توصیه کرد: کلیه مرغداران در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرمتعارف (حتی کاهش تولید و یا مصرف آب و خوراک) در واحد تحت پوشش، مراتب را در اسرع وقت به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع‌ رسانی و گزارش کنند.

به گفته وی فیروزکوه با 24 واحد مرغداری فعال با ظرفیت تولیدی 678 هزار قطعه در هر دوره به عنوان قطب مهم پرورش مرغ گوشتی در استان تهران می باشد.

شهرستان فیروزکوه با جمعیتی افزون بر 33 هزار نفر در 120 کیلومتری شمال شرقی پایتخت واقع شده است.


 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
کمبود اکسیژن ممکن است باعث تلفات بشود ولی همزمان علت آن عدم بالانس جیره غذایی هم باشد، مطلبی است عجیب!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
فیروزکوه روی ارتفاع بالای 1800 متره و صبحتهاشم گفته علاوه بر این هواکشها روبه خاطر احتمالا سردی هوا غیرفعال یا خاموش کرده عدم بالانس جیره از حیث نمک و پروتئین و.. خودش آسیت و پریکاردیت قلبی ایجاد نمیکنه پس عجیب نیست و علامت تعجب شما دوست عزیز جای تعجب داره!
Vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
0
0
سلام.
اتفاقی که در یکی از مرغداری های فیروز کوه بوقوع پیوسته، و پایگاه خبری حکیم مهر مطرح فرموده است، و از این باب باید سپاس گذار حکیم مهر باشیم. احتمال رخداد چنین مواردی در استان ها و یا شهر های دیگر نیز به دور از منطق نمی باشد.
آنچه که میتوان از این گونه اتفاقات اقتصادی نا خوشایند درس گرفت، بسیار مهمتر از مورد پیش آمده میباشد.
_ قانونمندتر کردن، و داشتن شرایط استاندارد جوجه ریزی در فارم های پرورشی.
_ نظریه کارشناسی تخصصی، مبنی بر جوجه ریزی در فصول مختلف از سال.
_ بررسی فرمول های غذایی مورد استفاده در سنین مختلف در فارم با توجه به شرایط اقلیمی منطقه.
_ اطلاع رسانی به بخش حاکمیتی منطقه به لحاظ چگونگی نوع پرورش، با در نظر گرفتن کلیه شرایط جوجه ریزی.
موارد مطرح گردیده فوق، برخی از ضرورت های استاندارد جوجه ریزی در مرغداری ها، محسوب میشوند، صد البته موارد تخصصی دیگری نیز وجود دارد، که بایستی صاحبان فارم از ارگان نظارتی مسئول تاییدیه نهایی را برای جوجه ریزی دریافت نمایند. لازم به توضیح است، مواردی را که در حال حاضر، بایستی جهت جوجه ریزی وپرورش، حتی دریافت گواهی های مورد اخذ برای کشتار گاه، صاحبان فارم دریافت نمایند، بهتر است کلیه دستور العمل ها مجددا مورد بازنگری های تخصصی قرار کیرند. بدین ترتیب با رعایت استانداردها، توانسته‌ باشیم، بیماری ها را در حد قابل توجه مهار و پیشگیری از ضررهای اقتصادی را به انجام رسانیده باشیم.
نظر شما
ادامه