کد خبر: ۴۶۳۶۹

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از وضعیت و روند مثبت درمانی پلنگ بیمار پارک ملی تندوره و انجام خدمات دامپزشکی برای این حیوان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «تورج همتی» روز سه شنبه افزود: این پلنگ ماده چهار ساله اواخر هفته پیش با علائم بیماری در دره چهل میر پارک ملی تندوره واقع در شمال خراسان رضوی مشاهده شد. بلافاصله با هماهنگی محیط بانان تندوره پس از چند ساعت تلاش این پلنگ زنده گیری و به برای اقدامات تشخیصی و درمانی به مشهد منتقل شد.

پارک ملی تندوره با وجود 40 قلاده پلنگ به نام بهشت پلنگ های ایرانی شناخته می شود. پارک ملی تندوره با مساحت 35 هزار و 540 هکتار و منطقه حفاظت شده 9 هزار و 50 هکتار در محدوده شهرستان درگز قرار دارد. درگز در فاصله 254 کیلومتری شمال مشهد واقع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به انجام مراحل درمان اولیه این حیوان در کلینیک دامپزشکی مشهد اشاره و بیان کرد: بر اساس نظرات سه جانبه کارشناسان حفاظت محیط زیست، اداره کل دامپزشکی و دانشگاه فردوسی این پلنگ بیمار تحت نظارت تیم درمانی به باغ وحش وکیل آباد مشهد انتقال داده شد.

وی ادامه داد: اقدامات درمانی از جمله نمونه برداری، مانیتورینگ، نوار قلب، سرم تراپی و تست بیماریهای واگیردار بلافاصله پس از بیهوشی پلنگ صورت گرفت. همچنین با انتقال این پلنگ به بخش رادیولوژی کار تصویربرداری تشخیص پزشکی و دیگر اقدامات لازم درمانی برای آن انجام شده است.

همتی نتایج رادیولوژی پلنگ بیمار را طبیعی ذکر و بیان کرد: با توجه به نتایج آزمایشات انجام شده، به دلیل اینکه پلنگ بیماریهای عفونی و یا واگیر نداشت جهت ادامه درمان به باغ وحش وکیل آباد انتقال یافت.

وی گفت: بر اساس نتایج آزمایشات اولیه نوعی آلودگی انگلی و بنا بر علائم ظاهری حیوان سوء تغذیه شدید در این پلنگ چهار ساله تشخیص داده لذا سرم تراپی و تزریق دارو برایش تجویز و انجام شد.

همتی افزود: ادامه روند درمان مبتنی بر استفاده از دارو و تغذیه حیوان مورد تاکید و اجرا قرار دارد. از ابتدای هفته جاری تاکنون معاینات اندامهای حرکتی و حواس شامل بینایی، بویایی و شنوایی، تست تهدید و واکنش تهدید و بررسی نوع قدم برداشتن پلنگ بیمار نیز مکررا انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: هم اینک پلنگ وضعیت مطلوبی دارد و حس بویایی و شنوایی او در وضعیت طبیعی است اما حس بینایی همانند روزهای گذشته ضعیف به نظر می رسد. ادامه درمان بر اساس تشخیص اولیه کلینیک دامپزشکی و نسخه دامپزشک معالج کلینیک و یافته های آزمایشگاهی با تزریق عضلانی داروهای مرتبط با بیماری انجام می شود.

وی گفت: وضعیت کنونی پلنگ نشانگر این است که روند درمانی روزهای گذشته مثمر ثمر واقع شده و وضعیت حیوان نسبت به روزهای پیش از شرایط پایدارتری برخوردار شده است. طول درمان این پلنگ ماده در باغ وحش وکیل آباد برای مدت دو هفته پیش بینی می شود.

خراسان رضوی دارای 41 منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل 28 اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است. حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره، کبک است.


 

نظر شما
ادامه