کد خبر: ۴۶۳۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

سال ۲۰۱۸ میلادی در حالی به پایان رسید که تصویر دانشگاه های ایرانی در آینه نظام های برتر رتبه بندی جهانی حکایت از رشد قابل توجه دانشگاه های صنعتی در رده بندی های بین المللی دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، سال ۲۰۱۸ میلادی به پایان رسید و پرونده بررسی های نظام های رتبه بندی دانشگاهی در این سال مختومه شد. بررسی جایگاه دانشگاه های ایرانی در این رده بندی ها نشان می دهد که دانشگاه های کشور سال پرباری را پشت سر گذاشتند و در برخی از بخش ها و رتبه بندی ها با رشد روبرو بودند.

جایگاه ایرانی ها در رتبه بندی وبومتریکس/ ۹ دانشگاه کشور در میان هزار دانشگاه برتر دنیا

رتبه بندی وبومتریکس webometrics یکی از معتبرترین و جامع‏ ترین مراجع رتبه‏ بندی وب‏ سایت‏ های دانشگاهی است. این وب‏سایت هر سال دو بار گزارش رتبه‏ بندی خود را ویرایش و آخرین تغییرات را اعمال کرده و گزارش جدیدی ارائه می‏ کند.

وضعیت دانشگاه های ایرانی در نظام رتبه‌بندی وبومتریک نشان می دهد، دانشگاه تهران با رتبه ۳۹۰ در این رتبه بندی حضور دارد. ۶۰۷ دانشگاه ایرانی در این رتبه بندی درجه بندی شده اند که از این میان ۹ دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه‏ های جهان بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند. از نظر نوع دانشگاه نیز ۷ دانشگاه جامع، ۶ دانشگاه علوم پزشکی، ۵ دانشگاه صنعتی و دو دانشگاه آزاد اسلامی در بین ۲۰ دانشگاه برتر ایرانی دیده می‏ شود.

دانشگاه های تهران (رتبه ۳۹۰)، علوم پزشکی تهران (رتبه ۵۵۷)، صنعتی شریف (رتبه ۵۹۶)، صنعتی امیرکبیر (رتبه ۷۸۷)، تربیت مدرس (رتبه ۸۵۴)، علوم پزشکی شهید بهشتی (رتبه ۹۲۲)، صنعتی اصفهان (رتبه ۹۳۵)، علم و صنعت ایران (رتبه ۹۵۲) و فردوسی مشهد (رتبه ۹۹۲) در میان برترین ها قرار دارند.

افزایش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در فهرست برترین‌های دنیا در رتبه بندی موضوعی شانگهای

رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندی های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین منتشر می شود. این رتبه‌بندی برای اولین بار در ژوئـن سال ۲۰۰۳ میلادی منتشر شد و به صورت سالانه روزآمد می شود. مقایسه رتبه دانشگاه ها در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که در میان ۱۰ دانشگاه برتر تغییری در میان برترین ها رخ نداده است.

دانشگاه های هاروارد، استنفورد، کمبریج، انستیتو فناوری ماساچوست MIT، برکلی کالیفرنیا، پرینستون، آکسفورد، کلمبیا، انستیتو فناوری کالیفرنیا در سال ۲۰۱۷ جزء ۱۰ دانشگاه برتر این رتبه بندی بودند و در سال ۲۰۱۸ نیز همان دانشگاه ها جزء ۱۰ دانشگاه برتر این رتبه بندی بودند و رتبه بندی تغییری نداشت.

دانشگاه های ایرانی حاضر در میان ۵۰۰ دانشگاه اول نیز در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تغییری نداشتند. دانشگاه تهران در رده ۳۰۱-۴۰۰ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رده ۴۰۱-۵۰۰ این رتبه بندی قرار دارند و در دو سال متوالی همین رتبه را کسب کردند.

جایگاه علوم دامپزشکی در رتبه بندی شانگهای در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷

جایگاه رشته علوم دامپزشکی دانشگاههای ایران در رتبه بندی تایمز

یکی از رتبه بندی­ های مهم دنیا در زمینه دانشگاه ها، رتبه بندی جهانی تایمز است که به صورت سالانه به ارزیابی و سنجش دانشگاه ها در حوزه های موضوعی مختلف می پردازد. این رتبه بندی در ۱۱ حوزه موضوعی کلی دانشگاه ­های برتر جهان را بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی تایمز معرفی می ­کند.

این حوزه ­های موضوعی شامل مهندسی و فناوری (شامل مهندسی عمومی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و مهندسی هوا و فضا، مهندسی برق و الکترونیک و مهندسی شیمی)، علوم زیستی (شامل علوم بیولوژیکی، علوم ورزشی، علوم دامپزشکی، کشاورزی و جنگلداری)، علوم فیزیکی (شامل فیزیک و نجوم، شیمی، زمین شناسی، محیط زیست و علوم دریایی، آمار و ریاضی) است.

از میان حوزه های موضوعی نیز دانشگاه های ایرانی در رتبه بندی تایمز در بین هزار دانشگاه­ برتر جهان قرار دارند.
 

لازم به ذکر است که بر اساس این گزارش، در رده علوم دامپزشکی ۱۰ دانشگاه ایران در بین 1000 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند (حکیم مهر: نام این 10 دانشگاه در گزارش خبرگزاری مهر اعلام نشده بود).

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
1
0
نکته در نتایج این رتبه بندی ها نیست !! بلکه درست آن است که ببینیم نحوه امتیاز بندی آنها چگونه است تا ببینیم با واقعیتهای عینی که خودمان در ایران میبینیم تطابق دارد یا نه !!؟؟ کمی باور کردنش سخت است !!
نظر شما
ادامه