کد خبر: ۴۶۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - دکتر تقی‌زاده، سرپرست تیم دامپزشکی معالج ببر سیبری، در گفت‌وگوی اختصاصی با «تابناک» جزییات اقدامات تیم معالج و درمانی ببرهای سیبری در باغ وحش ارم را بیان کرد.

دکتر تقی‌زاده که عضو هیأت علمی بوده و در بخش خصوصی فعال است، می گوید: دوشنبه هفته گذشته به وی اطلاع داده و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، دعوت به همکاری شده است.
در بررسی‌ها و معاینه‌های بالینی، مشخص شد که این ببر از بیماری عفونت تنفسی رنج می‌برده و خونریزی‌هایی نیز داشت که در نتیجه عمل جراحی‌ بود که چند روز پیش روی این ببر انجام شده بود.

همچنین در نشستی که با حضور اعضای تیم دامپزشکی و مسئولان مربوطه برگزار شد، پیشنهاد دادم که حیوان بیهوش و سپس نمونه‌برداری و معاینه دقیق انجام شود، چراکه در حالت عادی، این کار ناممکن بود، ولی به رغم پافشارهای بنده و تیم پزشکی، به دلیل نگرانی از خطرات بیهوش کردن، ببر نر بیهوش نشد و به سختی در حالت هشیاری از وی نمونه‌برداری شد.

وی ادامه داد: پس از معاینات اولیه، با توجه به این‌که هنوز تشخیص دقیق از علت بیماری داده نشده بود، تجویز ادامه آنتی‌بیوتیک‌ها توسط تیم پزشکی سابق و نیز برخی داروهای جدید برای کاهش خونریزی انجام گرفت.

سرپرست تیم دامپزشکی افزود: پس از این کار، نمونه‌های گرفته شده از ببر به آزمایشگاه فرستاده شد و دو روز بعد که برای گرفتن نتایج آزمایش، به آنجا رفتم، مسئول آزمایشگاه از تشخیص نوعی باکتری خبر داد که در رده میکروب‌های «سوموناس»‌ و عامل بیماری «مشمشه» نیز از همین گروه است. این در حالی بود که پس از بازگشت به باغ وحش، متوجه شدیم کار از کار گذشته و ببر نر جان باخته است.

دکتر تقی‌زاده درباره بیماری مشمشه و اقدامات برای جلوگیری از انتقال آن گفت: بیماری مشمشه بین انسان و حیوان مشترک است؛ بنابراین، ما پس از تشخیص این بیماری، بلافاصله به سازمان محیط زیست و شبکه دامپزشکی استان تهران اعلام کردیم و کارهای لازم از جمله، قرنطینه برای جلوگیری از انتقال و شیوع بیماری انجام دادیم.

وی درباره بیماری FIV نیز گفت: آنچه مسلم است، این که ببر نر به بیماری ویروسی FIV که تنها از لحاظ اسمی، شبیه HIV (ایدز) هست مبتلا بوده است. ناگفته نماند که در صورت آلوده شدن گربه‌سانان به ویروس FIV، سیستم دفاعی بدنشان ضعیف می‌شود.
وی ادامه داد: نمی‌توان اعلام رسمی کرد، مبنی بر این که این حیوان، پیش از ورود به ایران آلوده شده، ولی مسأله‌ای که مشخص است، ببر نر در ایران آلوده به بیماری مشمشه شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نتایج پایانی علت مرگ این ببر ـ با توجه به نیاز به نتایج آزمایش های خارجی ـ باید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شود.
دکتر تقی زاده افزود : نتایج بررسی ها و تحقیقات انجام شده از سوی تیم دامپزشکی که زیر نظر من بود، امروز به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد.

وی در پایان درباره اوضاع و وضعیت جسمی ببر ماده گفت: خوشبختانه، در معاینه های انجام گرفته، مشخص شد، ببر ماده به بیماری آلوده نشده و اوضاع جسمی و اشتهای خوبی دارد.

 

خبر مرتبط :

دامپزشک مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست : FIV به هیچ وجه نمی‎تواند عامل مرگ ببر روسی باشد
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رستم امیری
|
-
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
0
0
این آقای دکتر تقی‌زاده، سرپرست تیم دامپزشکی معالج ببر سیبری که عضو هیأت علمی بوده و در بخش خصوصی فعال است؛ عضو هیأت علمی کدام دانشکده و دانشگاه هستند؟؟؟؟؟؟
استاد دانشکده دامپزشکی
|
-
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۷
0
0
نام سرپرست تیم دامپزشکی معالج ببر سیبری به اشتباه دکتر تقی زاده ذکر شده است. ایشان جناب دکتر تقی پور عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی کرج هستند. ایشان از نوابغ طب وحوش در ایران هستند.
قلقلک
|
-
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
0
0
اسم صحیح دامپزشک معالج، آقای دکتر تقی پور است.
بعدشم، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد کرج هستند.
دقت فرمایید
نظر شما
ادامه