کد خبر: ۴۶۴۰

حکیم مهر - مبادله ببرهای سیبری با پلنگهای ایرانی سوژه داغ این روزهای رسانه هاست و حتی مقامات روس را به واکنش واداشته به نحوی که آنها از سلامت ببرهای روسی در هنگام تحویل به ایران سخن می گویند این در حالی است که ببر نر ظاهراً به دلیل ابتلا به یک بیماری باکتریایی در باغ وحش ارم تهران جان داد.
با این حال مقامات محیط زیست ایران بعد از مرگ ببر نر سیبری از سلامت ببرها در هنگام تحویل گرفتن سخن گفتند و حتی معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست پا را از آنچه هست فراتر نهاد و گفت: ببرها میهمان ناخوانده بودند و ما برای نگهداری از آنها نتنها آمادگی نداشتیم بلکه زیر ساختی برای نگهداری از ببرها فراهم نبود.

محمد باقر صدوق آماده نبودن زیستگاه میانکاله به عنوان زیستگاه اصلی ببر مازندران به دلیل تامین نشدن هزینه آماده سازی را بهانه ای برای عدم توفیق پروژه ببر مازندران عنوان کرد.

این در حالی است که به گفته صدوق، این پروژه بیشتر به خاطر نیاز روسها به پلنگ برای بازیهای المپیک زمستانی صورت گرفت که ولادیمیر پوتین خودش مامور پیگیری و به نتیجه رسیدن پروژه بوده است. با این حال سازمان محیط زیست ایران در عمل انجام شده قرار گرفت و تلاش کرد ضمن استفاده از موقعیت بدست آمده ضمن احیای ببر مازندران با زیر گونه نزدیک ببر آمور تبلیغات مناسبی برای اهمیت دادن به تنوع زیستی و گونه های جانوری از خود نشان دهد.

با این حال به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از gazeta ، منبعی در نمایندگی تجاری روسیه در ایران که در مراسم تحویل دو ببر به ایران شرکت داشت گفت: دو ببر آموری روسیه که در آوریل سال گذشته به ایران تحویل داده شد در لحظه تحویل به طرف ایرانی کاملاً سالم بودند و ببرها قبل از تحویل معاینه شده و در قرنطینه قرار گرفته و هنگام انتقال به ایران دامپزشکان برجسته آنها را همراهی می کردند.

وی ضمن رد هر نوع گمانه زنی درباره واگذاری حیوانات بیمار به جمهوری اسلامی را رد کرد و افزود: روسیه به ایران یک زوج ببرهای آموری را هدیه کرده بود که یکی از آنها اخیراً در باغ وحش تهران تلف شده است.

به گفته وی، علت تلف شدن این ببر هنوز روشن نشده هر چند فرضیه ای مبنی بر اینکه این حیوان در نتیجه ابتلا به بیماری ویروسی، یا تلف شدن به سبب خوردن گوشت تک سمی مطرح شده است.

با این حال مقامات محیط زیست ایران و دامپزشکان و متخصصان محیط زیست با اعلام سالم بودن ببرهای روسی در لحظه ورود به کشور معتقدند: ببرها در باغ وحش تهران دچار بیماری باکتریایی(مشمشه) شده اند اگر چه شایعه ابتلای ببرها و دیگر گونه های گوشتخوار باغ وحش تهران به FIV نیز مطرح شده که از سوی برخی مسئولان تکذیب شده است.

منبع یاد شده در نمایندگی تجاری روسیه ضمن ساده لوحانه توصیف کردن فرضیه بیمار بودن ببرها از مبدا گفت: از لحظه تحویل ببرهای روسیه به ایران هشت ماه سپری شده است. ببر بیمار خو گرفته به آب و هوای سردسیر نمی توانست تاب تحمل تابستان طاقت فرسای تهران را داشته باشد به خصوص وقتی به جای لانه بزرگ در قفس نگاه داشته شده بود.

این منبع خاطرنشان کرد: ایران به نوبه خود دو پلنگ به روسیه اهدا کرد که پنجه یکی از آنها شکسته بود ولی هر دو حیوان در حال حاضر صحیح و سالم در روسیه به سر می برند.

سازمان محیط زیست ایران بر آن است بر اساس یک پروژه ۵۰ میلیارد ریالی ببرهای مازندران را که در نتیجه شکار بی رویه و تخریب زیستگاه از بین رفته اند احیا کند. با این حال ببرهای آمور (سیبری) از تمام انواع ببرهای موجود به ببر مازندران نزدیکتر است. این پروژه قرار بود در پناهگاه حیات وحش میانکاله اجرایی شود.

 

خبر مرتبط :

دامپزشک مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست : FIV به هیچ وجه نمی‎تواند عامل مرگ ببر روسی باشد
نظر شما
ادامه