کد خبر: ۴۶۴۱
تعداد نظرات: ۹ نظر

حکیم مهر - روزنامه همشهری به تاریخ 16 دی ماه 89 نوشت : دوشنبه گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته بود روز چهارشنبه نتیجه بررسی‌ها اعلام و عامل یا عاملان مرگ ببر مجازات خواهند شد. در پی این گفته رئیس سازمان محیط‌زیست، دیروز تیم دامپزشکی‌ای که مسئولیت تحقیق در این زمینه را برعهده دارد براساس نتایج نهایی آزمایش‌های بالینی صورت گرفته، علت مرگ ببر مذکور را ابتلا به بیماری باکتریایی مشمشه اعلام کرد. درعین حال برای اطمینان کامل قرار است این نتیجه در آزمایشگاه مرجع نیز بررسی شود. تا آن زمان باغ وحش تهران در قرنطینه باقی خواهد ماند. این ببر روسی به همراه جفت ماده خود با 2‌قلاده پلنگ ایرانی معاوضه شدند و برای احیای ببر مازندران در زیستگاه میانکاله، به‌طور موقت در باغ وحش تهران نگهداری می‌شدند.

یک منبع‌آگاه در این‌باره به همشهری گفت: نتایج آزمایش‌های متعدد، مرگ ببر نر بر اثر ابتلا به بیماری مشمشه را تایید کرده؛ ضمن آنکه بررسی‌ها حاکی از آن است که محیط باغ وحش آلوده به این بیماری است و از آنجایی که این بیماری بین انسان و حیوان مشترک است، سازمان دامپزشکی با تمهیداتی زمینه لازم برای پیشگیری از شیوع این بیماری را فراهم کرده است. گربه‌سانان باغ وحش از جمله ببر تلف شده به‌دلیل تغذیه گوشت قاطر، الاغ و اسب به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی افزود: براساس نظر دامپزشکان باید تمام حیوانات باغ وحش نابود شوند؛ این در حالی است که ببر ماده وضعیت بسیار مناسبی دارد و از سلامت کامل برخوردار است. آزمایش‌های متعدد هم سلامت این‌گونه زیبای وحش را تایید می‌کند. با وجود این، تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه به‌عهده سازمان دامپزشکی است و هر تصمیمی که در این زمینه اتخاذ شود لازم‌الاجراست. در حال حاضر علاوه بر دیگر گربه‌سانان نظیر پلنگ و سیاهگوش، 17قلاده شیر نیز در باغ وحش تهران نگهداری می‌شود.

دکتر هومن ملوک پور(دامپزشک بخش خصوصی) یکی از اعضای تیم درمانی ببرها درباره مرگ ببر سیبریایی به همشهری گفت: معاینات نشان داد که شیرهای باغ وحش بیش از 3ماه است که به بیماری مشمشه مبتلا شده‌اند حتی 2 قلاده شیر بر اثر این بیماری از بین رفته‌اند، اما نکته در خور تأمل اینکه طی 3 ماه گذشته هر هفته این حیوانات توسط یک تیم دامپزشکی دانشگاه تهران معاینه می‌شدند ولی این تیم نتوانسته بود طی این زمان نسبتا طولانی، نوع بیماری را تشخیص بدهد درحالی‌که هفته گذشته وقتی زمینه معاینه ببرها توسط سازمان محیط‌زیست فراهم شد ما در نخستین معاینه، نوع بیماری را تشخیص دادیم و بدیهی است که اگر 3 ماه پیش این امکان فراهم شده بود اکنون ببرها وضعیت متفاوتی داشتند.

این دامپزشک، مسئولان باغ وحش را هم در این قضیه مقصر دانست و افزود:‌ وقتی این مسئولان وضعیت نابسامان شیرها را دیدند نباید ببرها را در مجاورت شیرها نگه می‌داشتند؛ ببرهایی که از کشور دیگری وارد شده‌اند بدیهی است که باید در قرنطینه نگهداری می‌شدند اما مسئولان باغ وحش بی‌توجه به این ضوابط ببرها را در فضایی کنار شیرها اسکان داده بودند و در نتیجه این بیماری به ببر هم سرایت کرده است.

ملوک پور در ادامه تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داد علائم بیماری در 15 روز پایانی عمر ببر تلف شده به وضوح ظاهر شده و حتی 5 روز آخر این حیوان به‌علت بیماری نتوانسته غذا بخورد ولی متأسفانه زمانی ما موفق به معاینه ببرها شدیم که کار از کار گذشته بود و روز بعد از معاینه ببر نر به‌علت بیماری از پا در آمد.

این گزارش می‌افزاید بیماری مشمشه نوعی بیماری باکتریایی است که از تک‌سمی‌ها (خر، قاطر و اسب) به انسان سرایت می‌کند. در زبان فارسی این بیماری به بیماری سوارکاران هم شهرت دارد زیرا اغلب سوارکاران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. این بیماری از طریق ترشحات بینی و چشم حیوان به انسان منتقل می‌شود.

بیماری به 2‌شیوه حاد و مزمن بروز می‌کند. ترشحات فوقانی دستگاه تنفسی، ترشحات چشم، بی‌اشتهایی و تب، نشانه بیماری حاد مشمشه است که در نهایت به مرگ منجر می‌شود. در نوع مزمن امکان دارد این بیماری به‌صورت خفته داخل بدن وجود داشته باشد و علائمی از خود نشان ندهد.

 

خبر مرتبط :

دامپزشک مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست : FIV به هیچ وجه نمی‎تواند عامل مرگ ببر روسی باشد
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیری
|
-
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
0
0
منظور از دامپزشکان دانشگاه تهران دکتر ....و دکتر ... اند؟ بابا اینها دغدغه ی دین و معاونت و مدیرکلی ...... دارند. ببر روسی حرام گوشت دغدغه نیست. درد دین مهمتره!!!!!!
همکار
|
-
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
0
0
حاله دیگه همه تشخیص دادند! مشمشه بیماری هست که در یک روز نمود داره؟ و یک شبه علائم اش مشاهده می شه؟وا مصیبتا!
دانشجوی دکترای حرفه ای دامپزشکی
|
-
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۷
0
0
جناب آقا یا سرکار خانم امیری
نمیدانم شما دانشجو هستید یا نه
اصلا در دانشگاه تهران درس میخوانید یا نه
که بخواهید اساتید دانشگاه را بشناسید یا نشناسید
متاسفانه بزرگترین اشکال ما این است که بدون هیچ شناختی خیلی سریع صاحب نظر میشویم
بدون هیچ دانشی کارشناس میشویم
وقتی میبینیم کسی پیشرفت میکند هرچه میتوانیم بدگویی میکنیم که به فکر خودمان طرف را کوچک کنیم
توان دیدن تواناتر از خودمان را نداریم
و هزاران ...............
حالا یک تخصصی از یک جایی میگیریم خودمان را هم خدای کارمان فرض میکنیم و دیگران را کوچک تر از آن که حتا بتوانند با ما رغابت کنند! (( دکتر ملوک‎پور : دامپزشکان دانشگاه تهران سه ماه نتوانستند بیماری را تشخیص دهند / ما در اولین معاینه مشمشه را تشخیص دادیم! )) که نشان دهنده 1. ......... است 2. عدم آگاهی از مسائل مربوط به آن ببرها که آیا زیر نظر اساتید بوده اند یا خیر!
با این حرف ها نه دانشگاه تهران دانشگاه اول ایران کوچک میشود نه اساتید آن
اگر حداقل شناختی از همان اساتید بزرگواری که منظورتان بود داشتید چه از نظر علمی چه از نظر اخلاقی هیچ گاه به خودتان اجازه نمیدادید حتا به این حرف ها فکر کنید چه برسد به این که اضهار فضل کنید و خودتان را ........
یا همان حضرت متخصص که با نگاه بیماری تشخیص میدهند و همیشه هم از دست روزگار کار که گذشت پیدایشان میشود!
این حرف ها از دانشجویی است که هیچ وابستگیی نه به بسیج دارد نه به جای دیگر
و 6 سال در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران رفته و آمده بیش از هر دانشجوی دیگری در این شش سال در دانشکده بوده
ر. امیری
|
-
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۷
0
0
آقا یا خانم دانشجوی دکترای حرفه ای دامپزشکی بله من هم مثل شما روزی دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بودم و این حضرات آن زمان مربی بودند و دغدغه دین زیادی داشتند و فکر کنم الان دغدغه دینشان بیشتر شده ............. پس توانایی های آقایان را هم دیده ایم و با آقایان باغ وحش هم رفته ایم. فکر می کنم شما هم دغدغه دین زیاد دارید که سنگ حضرات را به سینه مبارک می زنید چون از املاء غلط واژه هایی مثل حتا، رغابت، اضهار و ... به قبول شدن شما .......... در دانشگاه تهران شک کردم و گفتن جمله ی این حرفها از دانشجویی است که هیچ وابستگی نه به بسیج دارد نه جای دیگر شک آدمی را به ......... انگیزه خوبی برای قبول شدن در دانشگاه تهران است. اگر خدا قبول کنه!!!!!!!!!!!!!!!
حکیم مهر
|
-
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۷
0
0
بینندگان محترم حکیم مهر لطفاً از طرح مباحث شخصی یا مجادلات دو طرفه حتی الامکان بپرهیزید و درباره مطلب منتشره اظهار نظر فرمایید. با تشکر
دانشجوی دکترای حرفه ای دامپزشکی
|
-
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
0
0
حضرت امیری محترم
این هم یک نشانه دیگر از عدم توانایی شما برای دیدن و قبول کردن تفاوت ها است
این که متوجه دیکته متفاوت این کلمات شده اید نشان دهنده این است که منظور من را فهمیده اید
بنابراین این مشکی وجود ندارد و من اشتباه نکرده ام بلکه متفاوت از شما نوشته ام
شما هم کلن اشکالی ندیدید غیر از نوشتار من و خوشحال از این مطلب کل داستان را فراموش کردید
اصولن و به قول شما اصولا ترجیح میدهم با چنین افرادی بحث نکنم
در ضمن توانایی تحصیل در دانشگاه چیزی کاملن متفاوت از توانایی نوشتاری میباشد
و متاسفم که که ادعا میکنید شناخت دارید در صورتی که هیچ شناختی ندارید!
دانشجوی دکترای حرفه ای دامپزشکی
|
-
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
0
0
این عکس های یادگاری هم که همه جا چاپ شده تایید کننده صحبت های من است
ر. امیری
|
-
|
۰۶:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
0
0
آقا یا خانم محترم ............ شما دانشجوی سال چندم دانشکده هستید احیاناً؟ پایان نامه برداشته اید یا نه؟ استاد راهنمایتان کیست؟ پیشنهاد من برداشتن موضوعات ذیل است: 1- بررسی و شناسایی ............. 2- تأثیر داروهای ................
داشنجو
|
-
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
0
0
یعنی پروفسور هومن این عکس یادگاری رو همون روز اول که تشخیص مشمشه دادند با ببر بیچاره گرفته اند؟
نظر شما
ادامه