کد خبر: ۴۶۴۳

حکیم مهر - رییس جهاد دانشگاهی، در بازدید از پژوهشگاه "رویان" در اصفهان، از برنامه‌ریزی برای تولید دارو از حیوانات "تراریخت" خبر داد.

دکتر "محمدحسین یادگاری"، عملکرد پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی را "بسیار خوب" ارزیابی کرد.

وی اقدامات پژوهشگاه رویان در بخش "ترانژنیک" و حیوانات "تراریخت" را بسیار مناسب دانست و افزود: با تولید حیوانات تراریخت، برنامه‌ریزی برای تولید داروهای "آنتی‌بادی" از طریق دستکاری ژنتیک می‌تواند انجام شود.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اقدامات اولیه برای داروسازی با این روش صورت گرفته، اعلام کرد: نتایج نهایی این طرح به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دکتر یادگاری هم‌چنین گفت: برنامه‌ها و اقدامات خوبی در بخش داروشناسی، آنتی‌بادی‌های مولکولی و پروتئین‌های نوترکیب انجام شده که هدف از آنها کمک به درمان بیماری‌های نا‌علاج است.

همچنین مدیر پژوهشگاه رویان اصفهان، در حاشیه دیدار دکتر یادگاری و هیات همراه از این پژوهشگاه، آندرولوژی، بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی را از جمله زمینه‌های فعالیت پژوهشگاه رویان در اصفهان عنوان کرد.

دکتر "نصر اصفهانی"اظهار داشت: تولید اولین گوسفند شبیه‌سازی شده، اولین بزهای حاصل از لقاح آزمایشگاهی، تولید اولین بز شبیه‌سازی شده به نام "حنا"، تولید اولین بزهای تراریخت و تولید اولین گوساله شبیه‌سازی شده به نام "بنیانا" از موفقیت‌های این پژوهشگاه است.

وی با اشاره به کمبود فضای پژوهش در این پژوهشگاه، اظهار داشت: دو پروژه ساختمانی پژوهشگاه در مرحله گودبرداری و شروع عملیات است که پروژه اول تا بهمن‌ماه سال آینده افتتاح خواهد شد.

دکتر نصر، منبع تامین اعتبارات این پروژه‌ها را، ریاست‌جمهوری اعلام کرد و گفت: در سفر دوم ریاست‌جمهوری به استان اصفهان، به پروژه نخست 900 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت.

وی اعتبار پروژه اصلی احداث ساختمان پژوهشگاه رویان در اصفهان را، 20 میلیارد تومان دانست و افزود: تاکنون 2 میلیارد تومان آن تعلق گرفته است.

مدیر پژوهشگاه رویان در اصفهان با بیان اینکه پروژه حیوانات تراریخت در حال فعالیت است، گفت: پروژه تولید پروتئین نوترکیب نیز در حال انجام است که برای اقدامات درمانی کاربرد دارد.

وی با اشاره به بز شبیه‌سازی شده "حنا" و بزهای شبیه‌سازی شده تراریخت به نام‌های "شنگول"، "منگول" و "حبه انگور"، اظهار داشت: پروژه بزهای شبیه‌سازی شده در حال انجام است و امیدواریم گله‌ای از گوسفندان تراریخت تولید کنیم تا امکان تولید شیر کافی برای داروسازی داشته داشته باشیم.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه