کد خبر: ۴۶۴۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - روزنامه جام جم به تاریخ 16 دی 89 نوشت : «مشمشه، قاتل ببر سیبری مستقر در باغ‌وحش ارم»؛ ظهر دیروز تیم دامپزشکی مسوول تعیین علت مرگ ببر نر مرده این خبر را اعلام کرد تا بالاخره بر گمانه‌زنی‌های انجام شده در چند روز اخیر نقطه پایان بگذارد.

با اعلام این خبر به ظاهر فضای ملتهب این چند روز خواهد خوابید و درهای بسته باغ‌وحش تهران پس از ضدعفونی محل‌های آلوده و انجام تست سلامت بر روی سایر گربه‌سانان به روی مشتاقان بازدید از آن باز خواهد شد اما سوالاتی که زاییده این اتفاق است تا روشن شدن کامل ماجرا ذهن رسانه‌ها را آزاد نخواهد گذاشت.

مسوولان از همان آغازین ساعات مرگ ببر حدس زدند که او باید مشمشه داشته باشد چون علائم بالینی ببر این گونه نشان می‌داد اما در میانه راه عده‌ای از بیماری ایدز گربه سانان حرف زدند و احتمال دادند که ببر به خاطر ضعف سیستم ایمنی‌اش باید به این بیماری مبتلا شده باشد. البته بعد از چند روز گروه دیگری آمدند و اعتراض کردند که وقتی بیماری ای به اسم ایدز گربه‌سانان وجود ندارد چرا اصلا از آن نام برده می‌شود و اظهارات غیر کارشناسی مطرح می‌شود؟ این تناقض‌گویی‌ها از روز شنبه تا چهارشنبه ادامه پیدا کرد تا این‌که دیروز اعلام نتیجه آزمایشات، مشمشه را تایید و تکلیف همه را روشن کرد. اما وقتی مسوولان اعلام کردند که به احتمال زیاد ببر مرده برای انجام آزمایشات تکمیلی به آزمایشگاهی معتمد و به احتمال زیاد به فرانسه فرستاده می‌شود دوباره سوالات تازه‌ای شکل گرفت که هنوز پاسخش ناپیداست.

اول این‌که اگر آزمایشات دامپزشکان ایرانی وجود مشمشه را تایید می‌کند چه لزومی دارد که جسد ببر به فرانسه برود آیا مسوولان در صحت آزمایشات انجام شده شک دارند یا به اعتقاد آنها دامپزشکان ایرانی دانش تشخیص درست این بیماری را ندارند یا این‌که می‌خواهند ببر را به کشوری دیگر بفرستند و به این ترتیب زمان بخرند و ماجرای ببر را از اذهان پاک کنند؟ اگر آزمایشات انجام شده روی ببر درست نباشد که باید فکری به حال ارتقای دانش دامپزشکی در کشورمان بکنیم اما اگر نتایج درست باشد و او واقعا مشمشه یعنی همان بیماری باکتریایی بسیار خطرناک و مسری را داشته باشد مگر نباید به جای نقل و انتقال به کشوری دیگر در عمق 2 متری زمین دفن شود تا احتمال پراکنده شدن این بیماری ازبین برود؟

اما سوال دیگر این‌که اگر ببر مرده واقعا مشمشه داشته چطور ممکن است که ببر ماده‌ای که کنارش زندگی می‌کرده مبتلا به این بیماری نشده باشد؟ آیا معجزه‌ای در کار است یا این‌که آنهایی که می‌گویند ببر ماده آنقدر حالش خوب است که توانسته سه خرگوش را ببلعد حقیقت را کتمان می‌کنند؟ و سوال آخر این‌که وقتی مسوولان باغ‌وحش می‌توانند به حیوانات گوشت‌خوار این مجموعه خوراک‌های لذیذی چون خرگوش بدهند چرا گوشت الاغ‌هایی را انتخاب می‌کنند که می‌دانند در منطقه خاورمیانه و از جمله در ایران مستعد انتقال بیماری مشمشه هستند؟

خبر مرتبط :

دامپزشک مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست : FIV به هیچ وجه نمی‎تواند عامل مرگ ببر روسی باشد
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
0
0
واقعا حرف حساب زدند
همکار
|
-
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۷
0
0
واقعاً متاسفم! هشدار داده بودم که این مسئله نشون دهنده انسجام و قدرت دامپزشکی ما نیست بلکه نشون دهنده ضعف ما هست ! در کامننتی که گذاشته بودم در اهمین سایت براتون!
خیلی ها هستن اما بنویسید که اجازه نمی دن! از خیلی از دامپزشک های با استعداد و دانشی که در این جامعه هدر رفتن و به انزوا رونده شدن تا یگ سری ها ....... به جایی برسند که در شرایط اینچنینی علم پاسخگویی نداشته باشند. ننویسید {در تیتر خبر} دامپزشک ایرانی بنویسید دامپزشکان رأس کار و دولتی!
دکتری همین نزدیکیا
|
-
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
0
0
سلام واقعا متاسفم برای نویسنده و این روزنامه که میگن چو شاعر قافیه شعرش به تنگ بیاد به جفنگ بیاد
ورود ببر ها با مخالفت دامپزشکی بود و بسیاری از پیشکسوتان هشدار داده بودند حالا که مرد ما مقصریم سازمان محیط زیست و ریاست محترمش که بدون دانش علمی و فنی و داشتن اطلاعات نرم افزاری و سخت افزاری و فقط برای پرستیژ های سیاسی و یا علمی مابانه وارد کرد و بعد به امان خدا رها کرد بدون اینکه جایگاه اختصاصی که مدت ها وعده داده بود رو اماده کنند
ببر مرد ولی این مسئله واضحه که مقصر کسی نبود جز ببر که پا در ولایت غریب ایران گذاشت و شد مهمون ناخونده که اقایان با دست پیش میگرفتند و با پا پس می زدند
بیچاره زن ببر که حالا هم غریب هست و هم تنها
پیشنهاد میکنم زودتر برگرده کشورشون تا طعمه بی مسئولیتی و بی فکری و بی برنامگی ما نشده
نظر شما
ادامه