کد خبر: ۴۶۴۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر


رئیس دامپزشکی شهرستان ورامین با اشاره به کافی بودن تعداد واکسن‌های تب برفکی دام در این شهرستان گفت: با انتقال غیرقانونی دام برخورد شدیدی می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «محمدتقی عباسی» رئیس دامپزشکی شهرستان ورامین با اشاره به واکسیناسیون دام اظهار کرد: افراد سودجو به‌صورت شبانه دام‌های بدون شناسنامه را به منطقه وارد می‌کند و بعد از آن نیز توقع دارند تا واکسن‌های دو سویه را به‌صورت رایگان دریافت کنند که این مسئله امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه با افرادی که دام‌ها را به‌صورت غیرقانونی منتقل می‌کنند برخورد شدید می‌شود، گفت: اگر دام سالم باشد مطمئناً صاحبان دام مجوز جابه‌جایی را دریافت می‌کنند ولی افرادی که اقدام به انتقال غیرقانونی می‌کنند مطمئناً دام‌های بیمار داشته و آن‌ها را جابه‌جا می‌کنند.

رئیس دامپزشکی ورامین با بیان اینکه مشکل اصلی ما جابه‌جایی بدون ضابطه است، ادامه داد: دام‌های سنگین از نقاط مرزی توسط افراد سودجو به شهرستان وارد می‌شوند درصورتی‌که این دام‌ها نه‌تنها شناسنامه ندارند، بلکه بیماری‌های گوناگون را به همراه خود به شهرستان وارد می‌کنند.

عباسی پس از بیان اینکه سیستم پایش کشوری در خصوص دام‌ها وجود دارد، افزود: در این سیستم از بدو تولد دام تا لحظه جابه‌جایی ثبت شده و همچنین واکسن‌هایی که به آن‌ها تزریق شده نیز مشخص است که همین مسئله باعث مشخص بودن وضعیت سالم بودن دام می‌شود.

رئیس دامپزشکی شهرستان ورامین در خصوص واکسن‌های تب برفکی دام‌ها نیز خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان ورامین انواع واکسن‌ها برای بیماری‌های دام‌ها داریم که واکسن‌های فرانسوی، هندی، ترکیه‌ای و ایرانی از انواع آن است و بعضی از این‌ها دو سویه بوده و برای دام‌های سنگین ممنوعیت مصرف دارد.

وی با بیان اینکه واکسن‌های دو سویه توسط شرکت رازی در داخل کشور تولید می‌شد، بیان کرد: این واکسن دو سویه به‌صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می‌گرفت ولی دولت اعلام کرده است که این واکسن‌ها نیز به‌صورت بهادار در اختیار دامداران قرار گیرد و از سوی دیگر نیز شرکت رازی تهیه این نوع واکسن را از چرخه تولید خارج کرده است.

رئیس دامپزشکی شهرستان ورامین اظهار داشت: واکسن‌های خارجی از فیلترهای مختلف گذشته و نتیجه بسیار خوبی را نیز در سراسر کشور داده است و از سوی دیگر نیز چهار سویه بوده و مخصوص دام‌های سنگین مانند گاوها است.

عباسی خاطرنشان کرد: افرادی که این واکسن‌ها را تزریق می‌کردند هزینه دوطرفه می‌گرفتند به این شکل که مبلغی را از دامدار و مبلغی را نیز از دامپزشکی دریافت می‌کردند ولی با تصمیم جدید دولت روند سابق اصلاح شده است و به همین دلیل نیز افراد تزریق کننده واکسن نیز دامداران را به دریافت واکسن ایرانی تشویق می‌کنند.

وی پس از بیان اینکه واکسن‌های چهار سویه هزینه‌ کمی را برای دامداران در بردارد، تصریح کرد: بیماری تب برفکی که در فصل سرما در بین دام‌ها رایج است جنبه‌های گوناگونی را دارد که واکسن‌های چهار سویه می‌تواند جنبه‌های گوناگون این بیماری را پوشش داده و از بین می‌برند.

رئیس دامپزشکی شهرستان ورامین یادآور شد: مشکل اصلی ما در خصوص دامداری‌های سنگین است که بر استفاده از واکسن‌های دو سویه پافشاری می‌کنند درحالی‌که واکسن‌های چهار سویه در تمام شهرستان همانند سراسر کشور به میزان زیادی وجود دارد.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Spain
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
2
دامپزشکی از بس که ی عمر مجانی برای دامداران کار کرده دامداران پر رو شده اند باید هزینه تزریق ده برابر بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
1
واقعا گل گفتی دمت گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
0
واکسن ها که هزینه بسیار نا چیزی در برابر قیمت تمام شده دام دارند ودامداران دنبال کیفیت باشند نه رایگان بودن. مضافا دامداران باجابه جای دام را بدون اطلاع دامپزشکی انجام داده وعامل بیماری را ناخواسته وارد مزرعه خود مینمایند!
نظر شما
ادامه