کد خبر: ۴۶۴۹۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان:
«دکتر مجید اسکندرپور» افزود: برخی معتقدند که محدودیت برای صدور مجوز تاسیس داروخانه، جلوی اشتغال دانش‌آموختگان رشته دامپزشکی را می‌گیرد، در حالی که چنین روندی در باغ سبز نشان دادن است ...


حکیم مهر: رقابت تنگاتنگ و گاه ناسالمی که بین داروخانه‌های حوزه دامپزشکی برای فروش بیشتر دارو صورت می‌گیرد، مهر تاییدی بر این است که باید مجوز تاسیس داروخانه‌های دامپزشکی، سخت‌گیرانه‌تر صادر شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، 20 داروخانه دامپزشکی در سطح استان زنجان فعال است و این در حالی است که برای تاسیس هیچ‌کدام از این داروخانه‌ها، تعیین محدوده صورت نگرفته است.  از این‌رو، به جرات می‌توان اذعان کرد که در استان زنجان، مازاد داروخانه دامپزشکی وجود دارد و همین باعث می‌شود که رقابت‌های تخفیفی غیرمنطقی بر سر قیمت دارو، یکی از معضلات داروخانه‌داران باشد.

این رقابت گاهی به حدی می‌رسد که برخی داروخانه‌داران برای فروش دارو، نه تنها محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب می‌فروشند، بلکه حتی ممکن است اندکی ضرر را نیز متحمل شوند تا به قولی، مشتریان خود را حفظ کنند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان، در این رابطه می‌گوید: صدور مجوز برای تاسیس داروخانه دامپزشکی، قبلا بر عهده دامپزشکی بود و در حال حاضر، نظام دامپزشکی این کار را انجام می‌دهد. این در حالی است که در هر دو صورت، محدودیت برای صدور مجوز وجود ندارد و به عبارتی، هر کس که متقاضی تاسیس داروخانه باشد می‌تواند در این مسیر گام بردارد.

«دکتر مجید اسکندرپور» ادامه می‌دهد: برخی معتقدند که محدودیت برای صدور مجوز تاسیس داروخانه، جلوی اشتغال دانش‌آموختگان رشته دامپزشکی را می‌گیرد و ما حق نداریم که جلوی اشتغال‌زایی را بگیریم. در حالی که چنین روندی در باغ سبز نشان دادن است و باعث می‌شود که فارغ‌التحصیلان، سرمایه زیادی را صرف راه‌اندازی داروخانه بکنند و در نهایت، با شکست شغلی مواجه شوند.

این مسئول می‌افزاید: قیمت داروهای دامپزشکی، برآیندی از تصمیم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و سازمان دامپزشکی نقشی در تعیین قیمت ندارد. با این وجود، دامپزشکی باید روی قیمت داروهای فروخته شده نظارت داشته باشد و با تخلفات احتمالی برخورد کند. این در حالی است که در استان زنجان، مانند بسیاری از استان‌ها، نه تنها تخلفی صورت نمی‌گیرد، بلکه گاهی برخی داروها به خاطر نبود بازار و رقابت ناسالم، ارزان‌تر از قیمت واقعی به فروش می‌رسد.

وی تصریح می‌کند: اگر مجوز تاسیس داروخانه بر اساس نیاز استان و تعیین محدوده صادر شود، بسیاری از این مشکلات حل می‌شود، چراکه قیمت داروها بر اساس روی جلد به فروش می‌رسد و رقابت‌های غیرمنطقی بین داروخانه‌داران حذف می‌شود.

اسکندرپور خاطرنشان می‌کند: متاسفانه سیاست طوری شده است که هر کس بتواند در بازار کنونی دوام بیاورد، داروخانه‌داری را ادامه می‌دهد. در حالی که در وهله اول، باید بهداشت و سلامت جامعه را مدنظر قرار دهیم، نه این‌که برای فارغ‌التحصیلان بیکار، شغل یا داروخانه ایجاد کنیم.


 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
9
0
مشکل چیه
چرا از ارزان شدن ناراحت هستیم یک روز دیگه از گرونی ناراحت
می شیم
چرا تکلیف مون مشخص نیست
اجازه بدین بازار خودش تکلیفش را مشخص کنه
جهانی شدن همینه
خودی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
8
3
در ابتدا باید داروخانه ها بدون نسخه دامپزشک دارویی نده هیچ مشکلی هم به وجود نمیاد، شما در استان های دیگه رجوع بفرمایید متوجه رانت بالا در جلوگیری و عدم مجوز بیمارستان و داروخانه بعضی از همکار ها میشید.
ناشناس
|
Spain
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
11
2
باید داروخانه بیشتر مجوز بدن تا رقابت بیشتر شه اما در کنارش هم نظارت باید بیشتر شه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
10
3
کجای دنیا داروخانه دامپزشکی میدن .
همه کشور ها کلینک و داروخانه باهم هستن
مگه 30 تا دارو چه تخصصی میخاد که یک مجوز جداگانه لازمه واسش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
1
6
کلینیک هم رقابت منفی و مفت فروشی مد شده .وا اسفا از این صنف ضعیف
داروخونه چی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
9
برای صدور هر مجوز و پروانه اشتغال بایستی امکان درآمدزایی وامکان ادامه فعالیت برای آن فرد مشخص و قابل قبول باشد بعبارتی با صدور پروانه اشتغال بدون در نظر گرفتن ظرفیتهای هر منطقه عملا نه تنها کمکی به اشتغال فارغ التحصیلان جدید ننمموده ایم بلکه باعث کاهش درآمد همکاران قدیمی گردیده ایم که خود باعث ایجاد رقابت ناسالم و منفی بین دامپزشکان می گردد از سوی دیگر با کاهش جمعیت دامی و گرانی روزافزون قیمت داروها میزان سود دهی مراکز درمانی و دارویی با در نظر گرفتن سرمایه در گیر بشدت کاهش یافته است و بسیاری از همکاران را به فکر اشتغال در زمینه های دیگر انداخته است.همکاری را می شناسم که پس از چندین سال فعالیت قید دامپزشکی را زد و نمایندگی توزیع آب معدنی زد اکنون چند برابر دامپزشکی درآمد بدون استرس دارد یا همسایه بنده پنج سال است سوپرمارکت دارد دو برابر من نوعی داروخانه دار با دوازده سال سابقه فعالیت درآمد دارد! پس صدور بی رویه مجوز مراکز بدون ملاحظه ظرفیت دامی منطقه جز خسران جمعی برای دامپزشکان ثمری نداردو نتیجه اش می شود مانند پذیرش بی رویه دانشجو در دانشگاهها که با خیل فارغ التحصیلان بیکار مواجه می شویم که ناچار علیرغم صرف وقت و سرمایه و انرژی به کارهای متفرقه و پایین دستی روی میاورند.با در نظر گرفتن موارد فوق و با توجه به اشباع بودن داروخانه دامپزشکی در سطح کشور سازمان دامپزشکی در سال نود بخشنامه ممنوعیت صدور مجوز داروخانه جدید را صادر نمود ولی این بخشنامه برای افراد دارای بند پ و نورچشمی ها اجرا نگردید...
بنظرم دامپزشکی ظرفیتهای زیادی برای اشتغال دارد ولی بدلیل عدم استقلال سازمان و نبود سیاست راهبردی تنها تمرکز اشتغال در مراکز درمانی و دارویی خلاصه گردیده است در حالی که بایستی با توجه به گستردگی و تنوع حیطه دامپزشکی با نگرش حمایتی از بخش خصوصی اقدام به ظرفیت سازی و ایجاد اشتغال در شاخه های گوناگون دامپزشکی نمود تا هم بتواند اندکی تعادل در بیکاران دامپزشکی ایجاد نماید هم امنیت شغلی شاغلین را برهم نزند و گرنه صدور مجوز بی پشتوانه دردی را درمان نخواهد کرد.
نکته دیگر اینکه متاسفانه و مع الاسف ما دامپزشکان نیز رعایت حریم همکار و حرفه مان را نمی کنیم کدام پزشک یا داروساز علیه همکار خود اقدام می کند یا تخریب می کند؟؟ تمام پزشکان و داروخانه ها متحدند و خدمات خود را با نرخ ثابت و داروها را باقیمت روز و یکسان می فروشند ولی ما دامپزشکان با وجود درآمد پایین تر اخلاق حرفه ای و شان شغلی مان را زیر پا گذارده و به امید مشتری بیشتر با نرخ پایین تر از مصوب به ارایه خدمات می پردازیم که خود باعث تنزل بیشتر دامپزشکی می گردد.در آخر سر هم می بینیم چیزی عایدمان نگردید.
فاتقوالله یا اولوالباب لعلکم تفلحون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
8
0
نمیدونم چرا تو دامپزشکی همه فکر میکنن مشتری شون ارث پدرشون هست .ونباید دکتر جدیدی بیاد و قسمتی از بازار رو بگیره .
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
2
متاسفانه همه اصل را به باد فراموشی سپرده اند و همه به فکر جیب خودشان هستند نه منظوری که از دامپزشکی وجود دارد!! همانطور که جناب دکتر اسکندرپور اشاره کرده اند در درجه اول هدف ارائه خدماتی است که منجر به بهداشت و درمان درست و استاندارد شود و دردی را درست درمان کند نه درد جیب بعضی ها را !!؟؟
ناشناس
|
Finland
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
5
اینکه بعضی فکر میکنند مشتری کسی است که از بقیه باید بقاپید !! متوجه نیستند که این قاپیدنها در نهایت به ضرر خودشون خواهد بود . رعایت یک سری قوانین اخلاقی و حرفه ای حتی اگر هیچ جا هم ثبت نشده باشد یک عمل عقلانی برای حفظ و پایداری مشاغل است . وگرنه در این لحظه با ضرر به دیگری به هر قیمتی لقمه ای از دهان دیگری درآوردن برای شما در آمد نمیشود و اغلب این نوع افراد با ضرر به دیگران چون دنبال سود زود گذر هستند خودشان نیز زود کاسه کوزه شان را جمع میکنند و میروند، ولی آثار مخرب خود را تا مدتها بجا می گذارند !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
11
0
شما کاسه داغ تر از اش نباش.نگرانی جوان تازه فرغ التحصیل داروخانه بزنه بعد ور شکست بشه؟شما مجوزتو بده بقیه اش با خدا
ناشناس
|
India
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
8
1
باید مجوزارو به جوونای شایشسته بدن نه به پیرمردهایی که بعضیاشون علمشون هم به روز نیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
5
0
شما نمی خواد نگران سلامت جامعه باشید بگید از جوانان می ترسید موقعیت شغلی خودتون متزلزل بشه با مجوز ندادن مشکل حل نمیشه
نظر شما
ادامه