کد خبر: ۴۶۴۹۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه 17 هزار سگ ولگرد در شهرستان کرمان وجود دارد گفت: با وجود اینکه آمار مشخصی در دست نیست اما احتمال وجود پنج تا 6 هزار سگ ولگرد در هر شهرستان استان هست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسین رشیدی» به مخاطرات ناشی از وجود سگ های ولگرد و بی صاحب در شهرستان کرمان اشاره کرد و افزود: انجمن حمایت از حیوانات با مهر ورزی به حیوانات اقداماتی را انجام می دهند و ما با این اقدامات مخالف نیستیم اما معتقدیم اقدامات باید با دستگاه های اجرایی هماهنگ باشد.

وی اظهار داشت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، سگ های ولگرد حیواناتی هستند که تحت مراقبت فرد مشخصی نیستند و آزادانه در محیط پرسه می زند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: این سازمان معتقد است، جمعیت بیش از حد مجاز حیوانات مخاطراتی را در بخش های مختلف جامعه از جمله بهداشت به جامعه تحمیل می کند.

وی تصریح کرد: اتفاقی که در کشور و استان کرمان رخ داده افزایش بی رویه جمعیت سگ های ولگرد است که از ظرفیت زیستگاه های طبیعی و پناهگاهها بیشتر شده لذا شاهد حضور آنها در مسیرهای مختلف هستیم.

رشیدی به مخاطرات بهداشتی که از طریق سگ به انسان منتقل می شود اشاره و تصریح کرد: سگ های ولگرد دارو و واکسن دریافت نمی کنند لذا ترشحات بدن آنها شامل بزاق، ادرار، مدفوع و خون آنها می تواند انواع آلودگی ها شامل انگل، ویروس و باکتری ها را به انسان منتقل کند.

وی گفت: حضور سگ ها در شهرها موجب ترس و وحشت ساکنان و در جاده ها منجر به بروز تصادفات می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تاکید کرد: مهمترین بیماری که از طریق سگ های ولگرد به انسان منتقل می شود بیماری ویروسی هاری است و هزینه بسیار گزافی برای واکسیناسیون افرادی که توسط سگ و حیوانات ولگرد گزیده شده می شود.

وی گفت: بر اساس گزارش مراکز بهداشتی درمانی موارد بیماری هاری در استان کرمان افزایش یافته است به طوری که سال گذشته پنج هزار نفر توسط سگ های ولگرد مورد گزیدگی قرار گرفتند که حدود 2 تا سه مورد از این موارد به مرگ منجر شده است.

رشیدی افزود : انتقال بیماری های انگلی نیز دیگر مشکل ناشی از حضور سگ های ولگرد در پارک ها، فضای سبز و سایر مناطق است.

وی ادامه داد: ورود لارو کرم آسکاریس سگ، کیست هیداتید، به بدن نیز می تواند مشکلات و بیماری های زیادی برای انسان به وجود آورد.

رشیدی افزود: آمار مبتلایان به کیست هیداتید در انسان زیاد است و با افزایش آمار سگ های ولگرد افزایش می یابد.

به گفته وی انگل های خارجی مانند پشه، کک، شپش، جرب و غیره نیز می توانند از طریق سگ ها به انسان آسیب برسانند و حتی برخی از میکروب ها و آلودگی ها را منتقل کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه سگ ها می توانند منشا بروز سالک های شهری از طریق پشه های آلوده باشند گفت: بیماری هایی مانند تب مالت از طریق سگ های آلوده می تواند به دامداری ها و انسان منتقل شود.
وی تصریح کرد: انتقال بیماری ها و عفونت های گوارشی نیز می تواند از طریق سگ های ولگرد به انسان منتقل شود و بیماری و خطرات ناشی از وجود سگ های ولگرد بسیار زیاد است.

رشیدی با بیان اینکه ما در صدد کشتن سگ ها نیستیم اما باید جمعیت این حیوانات کنترل شود تاکید کرد: وجود تعدادی از این حیوانات در زیستگاه های خود طبیعی است و چرخه ای از حیات است اما هجوم سگ ها به سمت شهرها مشکل آفرین است و راهکارهای مختلفی برای کنترل جمعیت این حیوانات وجود دارد.

وی به عقیم سازی، واکسیناسیون از جمله اقدامات انجام شده در زمینه مهار جمعیت سگ ها در کرمان اشاره و تصریح کرد: مدیریت زباله های شهری یکی از عوامل حضور سگ های ولگرد در شهرها است.

رشیدی تاکید کرد: شهرداری ها باید جمع آوری زباله های شهری را مدیریت کند و امکان تکثیر حیوانات باید کنترل شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: باید عزم جدی در این راستا به وجود بیاید و ما می خواهیم مردم از طریق رسانه ها به مخاطرات وجود سگ ها در محدوده زندگی خود پی ببرند و در کاهش این مشکلات مشارکت کنند.

رشیدی اظهار داشت: مردم از قرار دادن مواد غذایی در خیابان و اماکن عمومی و از گذاردن زباله در زمان های غیر از زمان جمع آوری خودداری کنند.

وی گفت: وزارت کشور مسئول ساماندهی سگ های ولگرد است و عقیم سازی آنها به عهده شهرداری است.

رشیدی به مرگ آرام یا اتانازی به عنوان راه حل کاهش جمعیت سگ ها اشاره و تصریح کرد: از این روش می توان به عنوان راه حلی برای کنترل جمعیت حیوانات ولگرد استفاده کرد زیرا هزینه واکسیناسیون و عقیم سازی سگ ها زیاد است.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
0
واقعا متاسفم ..‌.
راه حل کنترل جمعیت سگها را یوتونایز عنوان کردند...!!!!!!!

برای اطلاعشان عرض میکنم شپش میزبان اختصاصی دارد و شپش سگ قابل انتقال به انسان نیست.
ناشناس
|
India
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
1
0
سگ نجسه و باید از بین بره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
0
0
برای خانم سارا بسیار متاسفم که نمی دانید جناب آقای دکتر رشیدی از بهترین های سازمان دامپزشکی هستند که در طول تمام مدت خدمتشان حرف نسنجیده نزده اند وفقط تمام صحبت هایشان با منطق وعلم همراه بوده است
نظر شما
ادامه