کد خبر: ۴۶۵۳۹


یک پژوهشگر، مجموعه‌ای از هنرهای صناعی با نقش اسب از شهرهای مختلف ایران جمع آوری کرده که آن را به مدت یک هفته و با عنوان «رد پای اسب در هنرهای صناعی ایران» به نمایش می‌گذارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی گلشن»، درباره نمایشگاه «رد پای اسب در هنرهای صناعی ایران» از مجموعه گلشن توضیح داد: این نمایشگاه، بخشی از کلکسیون من است که شامل انواع دستبافته‌ها، مهرهای قلمکار، قلمزنی، عکس، فیلم و ابزار مربوط به سوارکاری می‌شود و نقش اسب در آنها وجود دارد.

او که یکی از مدیران موزه عروسک و فرهنگ ایران است، با اعلام اینکه حدود ۱۵ سال زمان برده تا این مجموعه جمع آوری شود، افزود: این آثار از نقاط مختلف ایران و اقوام ترکمن، قشقایی و مهرهای قلمکار استان اصفهان و قلمزنی‌های قزوین جمع آوری شده است.

این پژوهشگر با بیان اینکه در این نمایشگاه فروش نداریم، اعلام کرد: کلکسیون مفصلی از مهرهای قلمکار، قالیچه‌های تصویری، کلاه، لباس و عروسک نیز دارم که در قالب مجموعه گلشن نام‌گذاری شده که به مناسبت‌های مختلف و تِم‌های متفاوت به نمایش گذاشته می‌شوند. به احتمال زیاد نمایشگاه بعدی درباره کلاه‌های اقوام متفاوت ایران باشد.

گلشن که در رشته دامپزشکی نیز تحصیل کرده و درباره اسب چند کتاب هم نوشته است، اظهار کرد: امسال پروژه مفصلی درباره اسب با میراث فرهنگی داشتم که آن را تحویل دادم و امیدوارم منتشر شود. در واقع این آثار نشان می‌دهد، این حیوان تا چه اندازه در فرهنگ ایران نقش داشته است و می‌توانیم رد پای آن را در دوره‌های مختلف تاریخی و انواع هنرها  دنبال کنیم. اسب، نقش موثری در زندگی انسان از  کوچ‌ها گرفته تا جنگ، داشته که در هنرهای ما نیز انعکاس پیدا کرده است.

نمایشگاه «رد پای اسب در هنرهای صناعی ایران» از مجموعه گلشن، روز جمعه ۲۱ دی ماه ساعت ۱۶ تا ۲۰ افتتاح می‌شود و تا ۲۸ دی‌ماه دایر است. علاقمندان برای بازدید از این مجموعه می‌توانند همه روزه به جز یکشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به خیابان ولی عصر، ابتدای خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک ۱۷ واحد یک مراجعه کنند.

 
 
نظر شما
ادامه