کد خبر: ۴۶۵۴

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی کردستان، کرمان، شیراز، سپیدان، هرمزگان و قم

 

مدیرکل دامپزشکی کردستان اعلام کرد؛
واکسیناسیون 6300 قلاده سگ علیه بیماری هاری


مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 6 هزار و 300 قلاده سگ در استان علیه بیماری هاری واکسینه شده است.

ناصر مخدوم اظهار داشت: اجرای طرح مبارزه با بیماری هاری در بین گوشتخواران هر ساله با انجام واکسیناسیون و شناسنامه‌دار کردن سگ‌ها انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در سال گذشته بیش از هشت هزار و 300 قلاده سگ در استان واکسیناسیون شدند، اضافه کرد: همچنین امسال نیز تاکنون 30 تا 35 درصد سگ‌های ولگرد در استان واکسینه شده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی کردستان یادآور شد: همچنین به منظور مبارزه با کیست هپاتیک نیز تاکنون چهار هزار و 500 قلاده سگ تحت کنترل قرار گرفته‌اند.
وی عنوان کرد: در سال گذشته 10 کانون حیوانات اهلی در استان شناسایی شده است.
مخدوم با اشاره به اقدامات کنترلی این اداره‌کل به منظور کاهش بیماری‌های زئونوز، بیان داشت: هر ساله بیش از 85 درصد جمعیت حساس دامی استان کردستان واکسینه می‌شوند.
وی تصریح کرد: سالانه به طور متوسط برای کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یک میلیون رأس دام مایه‌کوبی می‌شود به طوری‌که در شش ماهه نخست امسال 800 هزار رأس دام سبک و سنگین مایه‌کوبی شده است.
مخدوم افزود: برای کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و اتلاف دام‌های استان در برنامه پنج ساله پنجم سیاست‌های سازمان دامپزشکی به طور کلی تغییر یافته و به سمت و سوی واکسیناسیون هدفمند حرکت خواهد کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سالانه در استان کردستان تست سل در بین 14 تا 15 هزار رأس گاو انجام می‌شود که در سال ‌جاری 40 درصد حجم این تست‌ها افزایش یافته است.

 

----------------------------------

 

استارت شروع بکار شرکت های ممیزی بهداشتی در کردستان زده شد
 
در راستای سپردن بازرسی بهداشتی اماکن عرضه فرآورده های خام دامی برابر آئین نامه اجرایی ماده 194 قانون برنامه سوم و ماده 94 برنامه چهارم توسعه به شرکت های ممیزی بهداشتی در استان کردستان جلسه ای با حضور اعضای سه شرکت ممیزی بهداشتی تاسیس شده، معاونت فنی دامپزشکی و کارشناسان بهداشتی اداره کل در خصوص توجیه نمودن حاضرین و بررسی راه کارهای اولیه اجرای طرح در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی در روز دوشنبه 13 دی ماه سالجاری برگزار گردید.
دکتر زیبا کردار معاونت فنی در این جلسه به استناد بخشنامه های و ضوابط اجرایی سازمان دامپزشکی نحوه عملکرد این شرکت ها را برای شرکت کنندگان تشریح نمودند.
شرکت های ممیزی بهداشتی در استان کردستان برای اولین بار است که شروع به فعالیت می نمایند.

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
نواقص کشتارگاه دام رفسنجان باید سریعتر رفع شود

 

در سفر مدیر کل دامپزشکی استان کرمان به شهرستان رفسنجان از کشتارگاه دام این شهرستان بازدید به عمل آمد.

در این بازدید که نماینده شهرداری این شهرستان نیز حضور داشت مقرر شد، کلیه نواقص مربوط به خط کشتار، محیط کشتارگاه و امکانات موجود در اسرع وقت برطرف شود.

دکتر غلامرضا زیدآبادی، مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در این رابطه گفت: بیشتر کشتارگاه‌های دام سطح استان سنتی یا نیمه صنعتی هستند که این امر در روند بهداشتی استحصال گوشت و دیگر آلایش‌های خوارکی دام جهت عرضه در بازار، اختلال ایجاد می کند.

وی افزود: کارشناسان فنی و بهداشتی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه‌ها بر روند ذبح دام و استحصال لاشه از لحاظ وجود علائم بیماری‌های دامی نظارت کامل دارند ولی مسوولین کشتارگاه باید نواقص بهداشتی در زمینه حمل و نقل ، نگهداری و عرضه گوشت را مرتفع کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: مسوولین استان باید جهت رفع این مشکل و تبدیل کشتارگاه‌های استان از سنتی به صنعتی چاره اندیشی کنند.

وی افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی در این امر بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان همچنین در بخش دیگری از سفر خود از شبکه‌های دامپزشکی شهرستان های سیرجان ، شهربابک و انار نیز بازدید کرد.

وی در جمع دامداران شهرستان شهربابک مشکلات موجود در خصوص کارخانه مس که باعث آلودگی مراتع و تلف شدن دام‌های منطقه شده است بررسی کرد.

دکتر زیدآبادی در این سفر با فعالان بخش خصوصی دامپزشکی این شهرستان‌ها نیز ملاقات کرد.

 

------------------------------------

 

کلیه مراکز جمع آوری شیر در شهرستان شیراز مجهز به آزمایشگاه شدند
 
کلیه مراکز جمع آوری شیر در شهرستان شیراز دارای مجوزهای لازم و مسئول بهداشتی بوده و دارای امکانات سرمایش شیر، آزمایشگاه دریافت شیر، تانکرهای حمل شیر استاندارد، تجهیزات شستشو و cip می باشند.

دکتر یوسفی ساماندهی مراکز جمع آوری شیر ، توسعه آزمایشگاههای دریافت شیر ، استاندارد سازی ناوگان حمل شیر خام، ضرورت اخذ مجوز فعالیت توسط کلیه مراکز جمع آوری شیر و حذف مراکز فاقد مجوز، برگزاری دوره های بازآموزی مسئولین بهداشتی مراکز جمع آوری شیر و اجرای برنامه ارتقاء کیفیت شیرخام را از اولویتهای شبکه دامپزشکی شهرستان شیراز در سالجاری اعلام کرد.

وی همچنین تعداد مراکز جمع آوری شیر فعال در شهرستان شیراز را بالغ بر 23 مرکز باحجم شیر جمع آوری شده روزانه 174 تن عنوان کرد و افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان شیراز در جهت تامین بهداشت شیرخام و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه نظارت دقیقی بر این مراکز دارد و با هر فعالیتی که تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب شود مطابق مقررات برخورد می نماید و هیچ سهل انگاری را در این مورد نمی پذیرد. لازم بذکر است در راستای طرح ساماندهی بهداشتی مراکز جمع آوری شیر در سالجاری کلیه مراکز جمع آوری شیر مجهز به آزمایشگاه کنترل کیفیت شدند که این امر باعث افزایش کیفیت و بهداشت شیر می شود.

-------------------------------------

 

کارگاه بسته بندی آبزیان سپیدان با کیفیت بسیار بالا در سطح استان و کشور ارائه خدمات می کند
 
فرماندار سپیدان در نشستی که با مدیر کل دامپزشکی استان فارس داشت با اشاره به اهمیت دامپزشکی و خدمات گسترده آنها خواستار توجه بیشتر به دامداران و حل مشکلات آنها گردید .

علیرضا انصاری پتانسیلها و شرایط شهرستان سپیدان را برای دامداری وکشاورزی بسیار مفید توصیف کرد و افزود : هر چند اقداماتی در زمینه صنعت دام و طیور علی الخصوص پرورش آبزیان در شهرستان صورت گرفته ولی سرمایه گذاری بیشتر و توجه ویژه به این بخش ضروری به نظر میرسد .
وی با بیان نقش دامپزشکی در تامین غذای سالم خواستار تشدید اعمال نظارت بهداشتی بر کشتارگاه ها و مواد لبنی گردید و تصریح کرد با توجه به خشکسالی های پی در پی احتمال پیداش امراض و بیماریهای دامی وجود دارد لذا با توجه وسیعتر بر بیماری های دامی شناسایی مناطق و نظارت بر چراگاهها و مراتع امری لازم وضروری است .
در ادامه مدیر کل دامپزشکی استان به تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه پیشگیری از وقوع بیماریهای دامی پرداخت و افزود در سالجاری بیش از هشت میلیون راس دام در سطح استان علیه بیماری آبله و شاربن واکسینه شده اند و تقریبا تمام جمعیت گاوی که چیزی حدود 400 هزار راس دام سنگین می باشد در دو نوبت علیه بیماری تب برفکی نیز واکسینه شده اند .
دکتر دهقانی مهمترین اقدامات دامپزشکی را نظارت بهداشتی بر کشتارگاههای دام و طیور دانست و افزود: در این زمینه کشتارگاهها را به سمت صنعتی شدن هدایت کرده و احداث کشتارگاههای صنعتی در سطح استان را در برنامه کاری سازمان دامپزشکی قرار داده ایم.
مدیر کل دامپزشکی استان وضعیت دام و طیور سپیدان علی الخصوص تولید مرغ و آبزیان را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: کارگاه بسته بندی آبزیان سپیدان با کیفیت بسیار بالا در سطح استان و کشور ارائه خدمات می کند.
در پایان علیرضا انصاری فرماندار شهرستان سپیدان در ارتباط با احداث کشتارگاه های جدید این شهرستان گفت: با تشکیل جلسات و کار گروه های مرتبط زمین مشخص شده و استعلامات لازم و قانونی صورت گرفته و به دنبال جذب سرمایه گذار از طریق بخش خصوصی در این رابطه هستیم.

------------------------------------

 

در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر استان هرمزگان از دکتر مهدی زمانی راد قدردانی شد
 
به مناسبت هفته پژوهش از پژوهشگران نمونه هرمزگان با حضور مقامات استانی و علمی تجلیل به عمل آمد به همین مناسبت همایشی در مورخ 16/10/89 در محل سالن گفتگوی تمدنها برگزار گردید و از 20 نفر پژوهشگر برتر بخش های مختلف تقدیر و تشکر به عمل آمد.
در آئین تجلیل از پژوهشگران نمونه، استاندار هرمزگان ضمن اشاره به اینکه هرمزگان در زمینه ها و در ابعاد مختلف دارای ظرفیتهای بالایی است، گفت: یکی از بخشهای مهم و اساسی، مبحث فناوری و پژوهش است که هر چقدر در این زمینه کار شود باز هم جای کار باقی است.
حسین هاشمی تختی افزود: برای اینکه به پیشرفتهای بهتر و بیشتر برسیم باید به علم و تحقیق و پژوهش نیز اهمیت فوق العادهای بدهیم.
به گفته وی، امروزه تحقیق و پژوهش سبب حفظ عزت، پیشرفت و تثبیت هر چه بیشتر هویت انقلابی ملت ایران است.
در این همایش از دکتر مهدی زمانی راد دامپزشک و دانشجویی دکتری تخصصی به عنوان پژوهشگر برتر بخش دامپزشکی با اهدای لوحی به یادبود قدردانی شد.

---------------------------------------

 

واکسیناسیون رایگان دامهای روستایی استان قم بر علیه بیماری تیلریوز 

 

اداره کل دامپزشکی استان قم طرح مایه کوبی تیلریوز را در دامداریهای روستاهای استان به اجرا در آورده است.
در این طرح به صورت صددرصد رایگان می‌باشد، شش اکیپ دولتی و خصوصی حضور داشته و پیش بینی می شود 5 هزار راس گاو و گوساله بصورت رایگان در آن مایه کوبی شوند.
بیما ری تیلریوز از جمله بیماریهای انگلهای خونی دام بوده که عامل آن بوسیله کنه ها منتقل می شوند و سالانه خسارات  اقتصادی شدیدی را به دامداران بخصوص واحدهای روستایی و کم بضاعت وارد می نماید.

 

نظر شما
ادامه