کد خبر: ۴۶۵۴۲
تعداد نظرات: ۵ نظر


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه علت اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته های اخیر افزایش قاچاق دام است، گفت: بازار گوشت قرمز با افزایش واردات تا شب عید به تعادل می‌رسد و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «محمود حجتی» در حاشیه جلسه هیات دولت افزود: افزایش قیمت بر تولید داخلی و قیمت گوشت سایه انداخت، از این رو وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد با افزایش واردات، بازار را تنظیم کند.

وی گفت: محموله‌هایی که در راه است تا شب عید عرضه خواهد شد و موجب کاهش قیمت گوشت قرمز می‌شود، از سوی دیگر دستگاه‌های اجرایی نظیر وزارت کشور، نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ­ با قاچاق دام سبک در مرز‌ها برخورد شدید تری خواهند کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مبدا گوشت‌های وارداتی افزود: هم اکنون گوشت منجمد از برزیل و گوشت گرم از کشور‌های آسیای میانه، قفقاز و استرالیا با ملاحظه همه استاندارد‌های بهداشتی وارد می‌شود، اما مشکل این است که میزان واردات، ​ پاسخگوی تقاضا نیست و با توجه به اینکه در ۸ ماه گذشته بیش از دو برابر سال قبل گوشت گرم گوسفندی وارد شده، اما به دلیل قاچاق بی رویه و افزایش تقاضا، قیمت‌ها پایین نیامده است که قرار است با کنترل قاچاق و افزایش واردات، این مشکل برطرف­ شود.

حجتی همچنین ارز اختصاص یافته به نهاده‌های دامی نظیر جو، ذرت، و کنجاله سویا را ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اعلام کرد و گفت: این ارز به موقع تامین شده و نهاده‌ها نیز در اختیار دامداران قرار می‌گیرد، اما نکته اینجاست که سال گذشته قیمت ارز سه هزار و ۵۰۰ تومان بود و امروز به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده ضمن اینکه قیمت جهانی نهاده و هزینه‌های داخلی هم بالا رفته است.

وی همچنین در خصوص عرضه گوشت سفید افزود: هفته قبل به علت مشکلی که برای یکی از وارد کنندگان به وجود آمده بود وزارت جهاد کشاورزی از محل ذخایر خود ۴۵۰ هزار تن نهاده دامی توزیع کرد که مشکل برطرف شد و هم اکنون مشکل واردکنندگان نهاده‌ها هم برای مبادله پول برطرف شده و قیمت مرغ در هفته گذشته پایین آمد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در میادین تره بار شهرداری هم اکنون مرغ گرم به قیمت ۹ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ منجمد به قیمت ۸ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.


 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
1
اگر این میلیاردها دلار یارانه ارزی که دهها سال است صرف خرید نهاده های دامی توسط دلالان رانت خوار و نیز واردات گوشت می شود، صرف خرید گوشت قرمز و مرغ از تولیدکننده داخلی به قیمت تمام شده می شد و دام اخته پرواری اجازه صادرات قانونی داشت،
به جای قاچاق و نصف شدن دام های کشور در این مدتی که وزارت جهادسازندگی و سپس جهادکشاورزی تشکیل شده است،
شاهد شکوفایی تولید دام و طیور در ایران و تبدیل کشورمان به یک صادرکننده عمده می بودیم!!!

به عبارت دیگر مشکل اصلی دامداری و گوسفند داری ایران،
همین تخصیص یارانه های دولتی به دلالان است نه مصرف کننده نهایی!

اگر تولیدکنندگان داخلی بدانند که یک مشتری پولدار ثابت به نام وزارت جهادکشاورزی دارند که به بهانه دادن مقداری نهاده دامی بخور و نمیر آن هم نامنظم، تلاش نمی کند تو سر قیمت واقعی تولیدات آنها بزند و به طور تضمینی همیشه آماده خریدن محصولات دامی شان است، با شور و شوق و امیدواری فراوان به تولید خود دلگرمانه ادامه می دادند و این وضع پیش نمی آمد!

حالا با مقصر قلمداد کردن قاچاق نمی شود فرافکنی کرد و باز هم تجربه مکرر کنیم که حتی اگر بتوان جلوی قاچاق را از مرزهای چند هزار کیلومتری کشور گرفت، قیمت تولیدات دامی هرگز به قیمت سالهای قبل و حتی پارسال باز نخواهد گشت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
0
1
همه چی شده دلال و دلال بازی در استان های مرزی کشور باید همه رو وادار کنن به پلاک کوبی دام ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
0
0
یارانه دولتی بایستی از دلالان رانت خوار قطع شود و به جای آن گوشت نبم بها بین مردم به شکل سهمیه بندی توزبع شود.

چون که قاچاق چیان همین گوشت یارانه ای را به کشورهای همسایه به قیمت گران می فروشند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
0
0
گوسفند قاچاق رو توی جیب میگذارن و از مرز رد می‌کنند یا کامیون کامیون به سمت استان‌های مرزی حرکت داده میشه؟ فقط کافیه اراده ای برای برخورد با قاچاق دام باشه. کافیه ورودی سه چهارتا از شهرهای مرزی کنترل بشه و کامیون های حاوی دام توقیف بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
0
0
قاچاق با ضرب و زور متوقف نمی شود.
قاچاق پدیده ای پیچیده و چند لایه است!
و به عنوان مثال تا چند سال پیش قاچاق از افغانستان و پاکستان به داخل کشور بود.
رشوه، تطمیع و تهدید راه هایی هستند که قاچاقچیان به کار می برند.
بدون از بین بردن زمینه های قاچاق روشهای بخشنامه ای تاکنون موفق نبوده است و نخواهد بود!

تشویق و آزاد گذاشتن روند واردات بدون یارانه و صادرات قانونی و مستقل کردن آنها از همدیگر و اعطا یارانه به مصرف کننده نهایی و نه به دلالان رانت خوار واردکننده نهاده های دامی مثل جو، ذرت و سویا،
تنها راه مبارزه با قاچاق، افزایش تولید داخلی و افزایش بی رویه قیمت گوشت است!
کمبود علوفه تاثیر دارد ولی مهمترین و تعیین کننده ترین نکته
مکانیزم عرضه آزاد و تقاضاست.
اگر تولید به صرف باشد دامدار خودش و بدون دخالت از هر طریقی که خودش پیدا خواهد کرد نیاز دام را مرتفع می کند و چراغ تولید روشن می ماند!
نظر شما
ادامه