کد خبر: ۴۶۵۵۷


لاشه یک نفر شتر به وزن 125 کیلوگرم به دلیل تب‌دار بودن در کشتارگاه دام نهبندان از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی نهبندان، «دکتر محمد راه انجام» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان با اعلام این خبر اظهار کرد: کنترل و نظارت بهداشتی فرآورده‌های خام دامی در تمام مراحل تولید و استحصال، حمل و نقل و عرضه در دستور کار دامپزشکی قرار دارد.

وی افزود: بازرسین بهداشتی شبکه دامپزشکی در پی بازرسی‌های روزانه از دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه این شهرستان، لاشه یک نفر شتر به وزن 125 کیلوگرم را به دلیل تب‌دار و مرطوب بودن لاشه از چرخه مصرف انسانی خارج و معدوم کردند.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان به دلایل حذف لاشه این شتر در بازرسی پس از کشتار، اشاره کرد و ادامه داد: در لاشه‌های تب دار، لاشه ظاهری پرخون دارد و رنگ گوشت قرمز تیره  است و همچنین جمود نعشی در لاشه رخ نمی‌دهد و یا سریعا ایجاد شده و زود از بین می‌رود.

 راه انجام  با بیان اینکه وجود خون لخته شده در بطن چپ نشانه خستگی، تب، نارسایی شدید قلبی، مسمومیت، اغماء دام در هنگام کشتار و یا خونگیری ناقص پس از کشتار است، تصریح کرد: شل بودن عضله قلب هنگام بازرسی نشان دهنده بیماری های عفونی تب دار، خستگی و یا بیماری های مزمن تحلیل برنده می باشد.

وی به نظارت بازرسین بهداشتی دامپزشکی بر کشتار 135 نفر شتر از ابتدای سال جاری در کشتارگاه شهرستان نهبندان اشاره کرد و افزود : با ذبح بهداشتی این تعداد شتر بیش از 21 هزار کیلوگرم گوشت قرمز سالم و بهداشتی تولید شده است.

 رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان تصریح کرد: در این بازرسی ها ضمن حذف موضعی برخی لاشه ها، لاشه کامل هفت نفر شتر به وزن 875 کیلوگرم به دلایل تب‌دار بودن، وجود برخی بیماری های انگلی و کاشکسی لاشه، از چرخه مصرف انسانی خارج و معدوم شدند.

راه انجام از شهروندان خواست  از خرید گوشت خارج از چرخه نظارت دامپزشکی اجتناب کنند و هرگونه تخلفات بهداشتی درحوزه فرآورده‌های خام دامی را به واحد نظارت شبکه دامپزشکی با شماره تماس 32622357 اطلاع دهند.

 

 

نظر شما
ادامه