کد خبر: ۴۶۵۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: کار قرنطینه های دامی و امر ضدعفونی در میادین دواب باید به عنوان گامی در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری های دامی انجام گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سید بهمن نقیبی» روز پنجشنبه در بازدید از بازار دواب میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میدان های دواب می تواند منشا شیوع انواع بیماری های دامی باشد از این رو کنترل نکات بهداشتی در آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: مسوولان در استان ها باید این اختیارات را به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها واگذار کنند تا کار قرنطینه و ضدعفونی میادین دواب را انجام دهند.

وی بیان کرد: این مهم در سطح کلان نیز مطرح خواهد شد تا یک راهکار عملیاتی از طریق سازمان دامپزشکی و مراکز استان ها اتخاذ شود و مشکلی به نام شیوع بیماری به دلیل تجمع دام ها در میادین وجود نداشته باشد.

وی حفظ سرمایه های دامی و تضمین سلامت فرآورده های خام دامی را از اولویت های کاری و محوری سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد و افزود: در برخی استان ها میادین دواب صنعتی راه اندازی شده است و ورود و خروج دام ها در آنها کنترل می شود که نقش مهمی در جلوگیری از شیوع بیماری و ضدعفونی محیط دارد.

وی با بیان اینکه این مدیریت با استفاده از اختیارات و امکاناتی که دارد در ارتباط با بیماری های دامی و کنترل آنها اقدام می کند، افزود: بیماری های دامی و بیماری های مشترکی که بین دام و انسان وجود دارد، می تواند از نظر اقتصادی خسارت بار بوده و بهداشت عمومی را تهدید کند، از همین رو علاوه بر قرنطینه دام ها و رعایت اصول بهداشتی، واکسیناسیون های لازم نیز علیه این بیماری ها انجام می گیرد.

نقیبی در مورد وضعیت بیماری تب برفکی در کشور گفت: واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در مراحل مختلف و در طول سال به طور کامل انجام می گیرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: نیاز دارویی کشور در رابطه با بیماری تب برفکی از طریق واردات برطرف می شود ولی پتانسیل خوبی در کشور برای تولید این واکسن وجود دارد، به طوری که هم اکنون در شرکت فرآورده های زیستی روناک مهاباد این واکسن با کیفیتی بالا تولید می شود.

نقیبی با بیان اینکه واکسیناسیون دام های سبک به صورت رایگان و سنگین با پرداخت هزینه واکسیناسیون توسط دامداران انجام می شود، بیان کرد: در طول سال دام سبک بسته به کانون شیوع بیماری، یک یا دو بار و دام سنگین مانند گاو و گوساله نیز سه بار واکسینه می شوند تا از گسترش و شیوع این بیماری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در کشور حدود چهار میلیون راس دام سنگین و 55 میلیون راس دام سبک وجود دارد، افزود: دامداران با مدنظر قرار دادن ضرر و زیان اقتصادی ناشی از تلف شدن دام ها بر اثر بیماری تب برفکی، در پرداخت اندک هزینه واکسیناسیون دام سنگین همکاری داشته باشند تا بتوان حجم بیشتری از دام را تحت پوشش قرار داد.

به گزارش ایرنا، در طول 6 روز از هفته میادین دواب در میاندوآب فعالیت می کند و علاوه بر این این شهرستان دارای یک میدان دواب صنعتی است که توسط بخش خصوصی احداث شده است ولی با گذشت چند سال از اتمام آن همچنان غیر فعال است.

در میاندوآب 80 هزار راس دام سنگین و 350 هزار راس دام سبک وجود دارد و سالانه بیش از 100 هزار تن شیر و پنج هزار و 500 تن گوشت قرمز از واحدهای دامداری صنعتی و سنتی این شهرستان تولید می شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
0
0
چرا اینقدر لغات عربی به کار میبرن اقای دکتر
نظر شما
ادامه