کد خبر: ۴۶۵۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گلپایگان گفت: دامداران گلپایگانی به هیچ عنوان حق فروش دام مولد خود را با توجه به سیاست های جدید اعمال شده به دلالان و افراد غیربومی ندارند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر امیرمسعود شهبازی» شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان با اشاره به وقوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان طی سال گذشته در این منطقه اظهار داشت: به شکرانه الهی و تلاش دست اندرکاران در سال جاری هیچ گونه علائم بیماری آنفولانزای حاد پرندگان در شهرستان مشاهده نشده است و امید داریم با همکاری مرغداران و تلاش مجموعه دامپزشکی با این بلای خانمانسوز پرورش دهندگان طیور مواجه نشویم.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان تصریح کرد: بالغ بر حدود ۳۰۰ هزار قطعه مرغ صنعتی علیه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های شهرستان واکسینه شده و با تلاش همکاران طی روزهای آینده ۱۰۰ هزار قطعه مرغ دیگر نیز در این راستا واکسینه خواهند شد.

وی افزود: در حال حاضر حدود دو میلیون قطعه مرغ در واحدهای مختلف صنعتی، سنتی، غیرمجاز و خانگی شهرستان گلپایگان پرورش داده می شود و اکثر واحدهای صنعتی نسبت به واکسینه طیور خود اقدام کرده اند.

احتمال شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان با توجه به برودت هوا

 شهبازی با تأکید بر اینکه احتمال شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان با توجه به برودت هوا وجود دارد، بیان داشت: در این راستا لازم است مرغداران ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای را در مرغداری های خود بیش از گذشته اعمال و آمادگی لازم جهت تخصیص تجهیزات مورد نیاز به منظور ایجاد پست قرنطینه ثابت و سیار در مبادی ورود و خروجی شهرستان از سوی شبکه دامپزشکی، نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی اقدامی ضروری است.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با بیان اینکه این شبکه بر اساس وظیفه ذاتی خود اقدام به فعالیت گشت به صورت کشیک ویژه در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل سرکشی از مراکز تهیه و توزیع فرآورده های خام دامی را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار  داشت: همچنین مقابله علیه بیماری تب برفکی دام سبک و سنگین به عنوان خط قرمز شبکه دامپزشکی علی رغم مواجه نبودن با این پدیده از جمله وظایف خود  می دانیم و طی سال جاری با توجه به اقدامات انجام گرفته سه کانون پرورش دام به لحاظ علایم مشکوک در این راستا واکسینه شد تا از شیوع سرایت آن به سایر واحدها جلوگیری به عمل آید.

تب برفکی بر اثر ورود و خروج غیرمجاز دام از سوی دلالان و واسطه گران به وجود می آید

وی با اشاره به اینکه بحران تب برفکی بر اثر ورود و خروج غیرمجاز دام از سوی دلالان و واسطه گران به وجود می آید، افزود: به منظور جلوگیری از بروز بیماری های دامی به ویژه تب برفکی تمامی دامداران ملزم به رعایت موارد قرنطینه ای هستند.

 شهبازی با تأکید بر اینکه یکی از وظایف دامپزشکی نظارت بر صدور مجوز حمل دام از مقصد به مبدأ است، بیان داشت: بر اساس قوانین دامپزشکی کل کشور هر محموله دام و طیور با قصد حمل به خارج از شهرستان باید مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی را داشته باشد و در غیر این صورت از خروج دام به خارج از شهرستان توسط نیروهای انتظامی به شدت جلوگیری به عمل می آید.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان تصریح کرد: توقیف محموله دام (مولد) و طیور برابر قانون تعزیرات حکومتی به عنوان قاچاق تلقی شده و بر اساس سیاست های آن مرجع نسبت به آن برخورد خواهد شد و در صورت احراز قاچاق، دام و طیور فوق ضبط و جریمه نقدی تا دو برابر قیمت محموله مذکور نسبت به قاچاقچیان فوق اعمال خواهد شد.

خروج محموله های دامی بدون مجوز از شهرستان نیز جزو قاچاق کالا محسوب می شود

وی افزود: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده بحث قاچاق دام و طیور مختص مرزهای خروجی کشور نبوده بلکه خروج محموله های بدون مجوز از شهرستان نیز جزو قاچاق کالا محسوب خواهد شد.

شهبازی با اشاره به توقیف سه محموله دام سبک (مولد) ۷۰ رأسی، بدون مجوز طی چند روز گذشته در مبادی خروجی شهرستان بیان داشت: محموله فوق توسط افراد سودجو به قیمت گران از دامداران خریداری و قصد خروج از شهرستان به خارج از کشور را داشتند که محموله قاچاق فوق تا تعیین تکلیف به صورت امانی در میدان دام کشتارگاه گلپایگان نگهداری و در صورت محرز شدن قاچاق به نفع دولت مصادره می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان همچنین از حمل محموله دیگر دام به دلیل عدم مجوز دامپزشکی به خارج از شهرستان خبر داد و افزود: این محموله نیز بر اساس ماده ۶ قانون سازمان دامپزشکی برخورد قضایی با آن خواهد شد.

فروش دام مولد موجب گران شدن گوشت قرمز در آینده می ‌شود

شهبازی با بیان اینکه فروش دام مولد موجب گران شدن گوشت قرمز در آینده می ‌شود که ضرر آن به تمام مردم می‌رسد، افزود: با توجه به تأکید مسئولان کشور مبنی بر اینکه موضوع خرید دام مولد توطئه انگیز است و به قصد ضربه به زیر بنای اقتصادی کشور صورت می گیرد، لذا دامداران به هیچ عنوان حق فروش دام مولد خود را با توجه به سیاست های جدید اعمال شده به دلالان و افراد غیربومی و یا اشخاصی که از مناطق مرزی برای خرید دام (با قیمت های بالا) مراجعه می کنند را ندارند.

وی افزود: نظارت بر تولید و توزیع فرآورده های خام دامی از جمله وظایف شبکه دامپزشکی است و در این راستا لازم است به استحضار برسانیم شهرستان گلپایگان از نظر سلامت و امنیت غذایی به ویژه مواد پروتئینی در وضعیت مطلوبی قرار داشته به ویژه کیفیت کباب و فرآورده های لبنی آن زبانزد عام و خاص بوده و بدین لحاظ اکثر مسافرین و خودروهای عبوری، این شهرستان را به عنوان محل صرف غذا انتخاب می کنند.

شهروندان از خرید گوشت بدون برچسب دامپزشکی خودداری کنند

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان با اشاره به همکاری خوب دستگاه های ذیربط به ویژه شبکه بهداشت و درمان و صنوف مواد پروتئینی به رعایت موارد بهداشتی بیان داشت: شبکه دامپزشکی شهرستان گلپایگان نسبت به کشتار غیرمجاز دام بیش از گذشته حساسیت به خرج داده و در این راستا از همشهریان درخواست می شود ضمن امتناع از خرید گوشت بدون برچسب دامپزشکی نسبت به در جریان قرار دادن این مدیریت با سامانه ۱۵۱۲ اقدام کنند.

 شهبازی در این راستا با اشاره به پلمپ یک واحد قصابی به دستور قضایی در گلشهر افزود: همچنین یک محموله غیرمجاز فرآورده خام دامی که قصد خروج از شهرستان به مقصد تهران را داشت به دلیل عدم ارائه مجوز خروج، توقیف و تحویل مراجع قضایی شد لذا تأکید می شود گلپایگان مکان امن برای معدود متخلفان امور غیربهداشتی و غیرقانونی نخواهد بود.

واکسینه کردن ۸ هزار رأس دام سنگین در واحدهای صنعتی و سنتی

وی با اشاره به همکاری خوب شبکه دامپزشکی با مراجع ذی ربط به ویژه بهداشت و درمان، بهداشت محیط و مراکز مبارزه با بیماری ها و غذا و دارو اظهار داشت: طی دو ماه اخیر در زمینه واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری های دامی بالغ بر ۱۸ هزار رأس دام سنگین در واحدهای صنعتی و سنتی و حدود ۴۰ هزار رأس دام سبک علیه تب برفکی و طی یک ماه اخیر نیز حدود ۶ هزار رأس دام در زمینه آبله گوسفندی واکسینه شده اند.

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان همچنین در راستای پایش بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله سل و بروسلوز به خونگیری بیش از یک هزار و ۲۴۳ رأس دام از گاوداری های صنعتی و افرادی که شبکه بهداشت معرفی کردند خبر داد و افزود: از این تعداد سه مورد مشکوک به بیماری بروسلوز شناسایی که برای بررسی نتایج نهایی خون آنان به آزمایشگاه استان ارسال شده است.

افزایش ۳۰ درصدی تخم مرغ و دو برابری میزان تولید مرغ گوشتی طی سال جاری

 شهبازی به افزایش ۳۰ درصدی تخم مرغ و دو برابری میزان تولید مرغ گوشتی طی سال جاری در شهرستان اشاره کرد و بیان داشت: گرانی های اخیر در قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ به دلیل افزایش قیمت نهاده های طیور بوده و ربطی به کاهش تولید آنها ندارد.

وی همچنین به کاهش تعداد آمار دام سنگین (سنتی) به لحاظ عدم صرفه اقتصادی خبر داد و افزود: علی رغم کاهش دام سنگین شاهد افزایش دام مولد سبک در شهرستان گلپایگان هستیم و هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ هزار رأس دام سبک به صورت سنتی و صنعتی در این منطقه وجود دارد.

ذبح روزانه حدود ۱۰۰ رأس دام سبک و ۱۰ رأس دام سنگین در کشتارگاه ها

رئیس شبکه دامپزشکی گلپایگان در پایان با اشاره به ذبح روزانه حدود ۱۰۰ رأس دام سبک و ۱۰ رأس دام سنگین در کشتارگاه دام گلپایگان بیان داشت: کشتارگاه صنعتی گلپایگان به عنوان مجهزترین کشتارگاه غرب استان اصفهان دارای امکانات و تجهیزات مناسب برای کشتار ۵۰ رأس دام سنگین و بیش از ۵۰۰ رأس دام سبک است که متأسفانه هم اکنون تنها از ۲۰ درصد ظرفیت این کشتارگاه استفاده می شود که در این راستا می طلبد شهرستان های همجوار نسبت به استفاده از این ظرفیت مطلوب کمال استفاده را ببرند.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
0
0
اقای دکتر در چه مقامی در کشور هستن که‌ میگن دامداران حق فروش دام مولد خپد رو ندارن
و ایا کسی هم به حرف ایشون گوش مید
اقای دکتر حتی اگر قانونی هم تصویب بشه که‌کسی حق قروش دام خود رو نداره وظیفه دامپزشکی نیست که کنترل کنه
اما به شما قولل میدم تعداد زیادی دام روزانه بدون دریافت محوز به شهرستان وارد و خارج میشن
بلید برای قاضی محرض بشه که دام قاچاق هست یانه که اینگونه موارد قطعا مبری میشن و تردد غیر مجتز محسوب میشه
ما که استان مرزی هستیم دامهایی که در شهرستان غیر مرزی توقیف میشن قاچاق محسوب نمیشن
سامانه قرنطینه به دلیل عدم همکاری سایر ادارات و ارکانها کارایی خود ذو از دست داده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
0
1
باید انگیزه قاچاق از بین برود.
.
صادرات دام های اخته بایستی آزاد شود تا مشوقی باشد برای تولیدکنندگان!

واردات گوشت به قیمت غیر یارانه ای به موازات آن نیز آزاد شود تا قیمت ها به شکل کاذب افزایش نیابد.

ضمن اینکه میلیاردها دلار یارانه به جای اینکه به واردکنندگان رانت خوار مافیای نهاده های دامی و گوشت یارانه ای هدیه داده شود!،
با خریدن دام نر داخلی به قیمت واقعی به شکل سهمیه بندی بین مردم یعنی مصرف کنندگان نهایی توزیع شود!
نظر شما
ادامه