کد خبر: ۴۶۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - با وجود آنکه سازمان دامپزشکی کشور پیش از این برای تهیه غذای سالم به باغ وحش تهران هشدار داده بود، اما باز هم مسئوولان از غذاهای بدون مجوز و ارزان قیمت استفاده می کنند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران دلیل قطعی مرگ ببر وارداتی را مشمشه برشمرد و گفت: استفاده از گوشتهای آلوده (الاغ) که توسط باغ وحش برای حیوانات تهیه می شود، عامل اصلی مرگ ببر سیبری وارداتی است.

دکتر داریوش جهان پیما افزود: باغ وحش تهران موظف است که قوانین دامپزشکی مبنی بر تهیه غذای دامها از مبادی که به تایید سازمان دامپزشکی کشور رسیده است را رعایت کند. اما متاسفانه استفاده از دامهای قاچاق و بدون مجوز دوباره فاجعه آفرین شد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی طبق قوانین به بخشها، سازمانها و تمامی مراکزی که با دام و طیور سروکار دارند، اجازه استفاده از غذاهای ناسالم و غیر مجاز را نمی دهد.

جهان پیما ادامه داد: در بسیاری از باغ وحشهای دنیا، به دلیل وجود بیماری مشترک بین انسان و دام و استفاده از گوشت تک سمیان به عنوان غذای حیوانات استفاده نمی شود. اما ارزانی این گوشت باعث شده است که در برخی از مراکز مورد استفاده قرار گیرد.

 لازم بود مسئوول فنی باغ وحش تهران به جای برکناری، بر تهیه غذای سالم نظارت می داشت

وی تصریح کرد: سالهای گذشته یک نفر از نیروهای دامپزشک که دارای مدرک معتبر بود، به عنوان مسئوول فنی در باغ وحش تهران حضور دایم داشت که بر فعالیت این مرکز و تهیه غذای سالم و مشکلات مربوط به حیوانات نظارت می کرد. اما به دلیل برخی مشکلات، این مسئوول توسط مقامات این مرکز برکنار شد.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران یادآور شد: با توجه به آنکه مجوزهای مربوط به باغ وحش توسط سازمان محیط زیست صادر می شود، بنابراین جمعیت وحوش کشور نیز تحت نظارت این سازمان بوده و تنها در مواقع خاص، سازمان دامپزشکی برای کمک اقدام می کند.

جهان پیما تاکید کرد: باید در زمینه استفاده از قاچاق، فکری اساسی شود. زیرا قیمت الاغ برای استفاده از غذای حیوانات باغ وحش حدود 30 تا 40 هزار تومان است. اما استفاده از گوشت مجوزدار سایر جانداران بسیار گرانتر است.

وی اظهار داشت: نباید ارزانی را فدای استفاده از غذای ناسالم کرد.

چهان پیما همچنین گفت: آزمایشات این سازمان برای پیگیری از بیماری شیرهای موجود در باغ وحش تهران و دیگر ببر بیمار نیز ادامه دارد.

وی در ادامه افزود: احتمال دارد که سایر جانداران باغ وحش تهران به دلیل غذای ناسالم دچار بیماری شده باشند که آزمایشات و بررسیها همچنان ادامه دارد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كارشناس
|
-
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۹
0
0
قابل توجه آقاي دكتر جهان پيما
شما با صراحت اعلام داشته ايد كه علت بيماري در ببر مصرف گوشت الاغ مبتلا به مشمشه بوده است .اين اظهار نظر شما بدين معني است كه ما در كشور بيماري مشمشه به وفور در بين تك سمي ها داريم چيزي كه فكر كنم مورد تاييد سازمان دامپزشكي نباشد ولي به هرحال گرچه اين ببر ازبين رفته است ولي قطعا كانون يابي بيماري مشمشه به لحاظ اهميت آن نبايستي مورد غفلت قرار گيرد با توجه به اينكه منابع تهيه غذا ي ببرهاي باغ وحش مشخص است لطفا براي تاييد نظريه ارائه شده درپي يافتن سرنخ كانون هاي مشمشه باشيد تا اين بيماري به جمعيت تك سمي ها و ديگر حيوانات وانسان سرايت نكند
دکتر مصطفی اسدی
|
-
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
0
0
در پی تایید سخنان کاملا درست دکتر جهان پیمای عزیز.من خودم به عنوان یک کلینیسین در منطقه گیلان در زیبا کنار بیماری مشمشه را به دامپزشکی استان گزارش کردم و تایید هم شد.وموارد زیادی از این بیماری را هم در اسبهای کنار مرداب انزلی در روستای گاز گیشه را هم با توجه به توضیحات صاحب حیوانات و گزارش یکی دیگر از همکاران دیده ایم.و تغذیه از تک سمیانرا در مراکز پرورش سگ نیز بارها مشاهده کرده ام.
نظر شما
ادامه