کد خبر: ۴۶۶۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

فرماندار ملکان از تعطیلی بازار هفتگی دواب این شهرستان به علت جلوگیری از گسترش بیماری تب برفکی خبر داد و گفت: دامداران تا از بین رفتن این بیماری از انتقال دام های خود به بازارهای دواب سایر شهرها خودداری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از گیتی آنلاین، «محمدباقر خانی» در همایش کارگروه تخصصی توسعه روستایی که با شرکت دهیاران و شوراهای روستایی در سالن اجتماعات فرمانداری ملکان برگزار گردید بر همکاری شوراها و دهیاران و دامداران با عوامل اجرایی دامپزشکی جهت واکسینه کردن دام ها تاکید کرد.

وی از همکاری برخی از دامداران سنگین با مامورین اداره دامپزشکی ملکان نیز گلایه کرد و گفت: متاسفانه برخی از صاحبان دام های سنگین بخاطر هزینه ۵۰۰۰ تومانی هر عدد واکسن از واکسیناسیون دام های خود خودداری می کنند که با توجه به قیمت چند میلیونی هر راس گاو و گاومیش این مبلغ دریافتی خیلی ناچیز است!

فرماندار ملکان از افرادی که مسئولین و دستگاههای دولتی را در حین بروز حوادث غیرمترقبه از جمله تب برفکی مقصر می دانند نیز انتقاد کرد و اظهار کرد: وقتی دستگاههای مربوطه بلافاصله وارد عمل می شوند ولی برخی دامداران همکاری نمی کنند، در این وضعیت مسئولین و دستگاههای مربوطه چه گناهی دارند؟!

وی از وجود ۱۰۸ هزار راس دام سبک و سنگین در شهرستان ملکان خبر داد و گفت: تاکنون بالای ۸۰ درصد از تعداد ۸۰ هزار راس دام سبک موجود در ملکان بر علیه تب برفکی واکسینه شده است.

خانی در عین حال اظهار کرد: متاسفانه از ۲۸ هزار راس دام سنگین موجود تا امروز بیش از ۱۴ هزار راس واکسینه شده و صاحبان مابقی دام هابخاطر هزینه ۵۰۰۰ تومانی واکسن از تزریق آن خودداری می کنند این در حالی است که این مبلغ در مقابل قیمت چند میلیون تومانی گاو و گاومیش ناچیز است!

فرماندار ملکان در ادامه از همکاری خوب واحدهای مرغداری ملکان نیز تشکر کرد و گفت: در مواقع بروز حوادث این واحدها داوطلبانه با دستگاههای مربوطه همکاری می کنند.

وی در ادامه با اشاره به پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی مقاوم سازی خانه های روستایی از بخشداران مرکزی و لیلان خواست تا یک ماه آینده صدور پروانه ساختمانی در روستاهای شهرستان ملکان را به طور رایگان صادر نمایند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان نیز در این همایش از وجود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دام سبک و سنگین در استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام سبک و بقیه دام سنگین هستند.

«دکتر شیرازی» واکسینه کردن ۷۵ درصد دام را ضروری خواند و افزود: طرح واکسیناسیون کردن دام هر سال در سه فاز خرداد ، مهر و بهمن در سراسر استان اجرا می شود.

وی از عدم استقبال برخی صاحبان دام های سنگین بخاطر هزینه آن گلایه کرد و گفت:دامداران نباید بخاطر این مبلغ ناچیز به قضیه سطحی نگاه کنند و دهیاران باید با گذاشتن جلسات در روستاها دامداران را نسبت به خطرات واکسینه نکردن دام ها توجیه کنند.

وی انتقال دام در بازارهای هفتگی را از علل اصلی شیوع تب برفکی دانست و گفت: تاکنون ۲۴ کانون در این رابطه شناسایی شده که در صورت عدم واکسیناسیون به موقع تعداد این کانون ها افزایش خواهد یافت.

رئیس اداره دامپزشکی ملکان نیز از واکسینه کردن تعداد بیش از ۳۰ هزار راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان خبر داد و از مردم نیز خواست در صورت مشاهده وانت بارهای که اقدام به دفن لاشه مرغ ها در فضای آزاد می کنند نسبت به برداشتن پلاک خودروهای مزبور و گزارش سریع به اداره دامپزشکی اقدام نمایند.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
کسی که با سیاستهای غلط سازمان دامپزشکی به واکسن مفت و واکسیناسیون مفت عادت کرده دامدار نیست .مالداره.متاسفم که این سیاستهای غلط در مورد مجتمع های سوارکاری با اسبهای حداقل 200 میلیونی تا 2 میلیاردی هم داره اعمال میشه و ارزش کار دامپزشکی و مراکز مایه کوبی رو به صفر رسوندن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
0
کسی که 5000تومان به واکسن نمی ده،کلا باید دامداری رو کنار بذاره.وای به حال اون خانواده هایی که این چنین تصمیم گیرنده هایی دارند.مثل تصمیم گیرنده های ایران که با هوشیاری کشور رو به این مرحله از انحطاط کشوندن.نزدن واکسن به دام،مثل نریختن ضد یخ به ماشین هست!!کسی که هزینه ضد یخ به ماشین رو نمی خواد بپردازه،چطور می تونه هزینه تعمیر موتور بده!!!
نظر شما
ادامه