کد خبر: ۴۶۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - یک دامپزشک با تأکید بر این‌که حیوانات در باغ وحش در صورتی که در معرض بیماری مشمشه باشند باید معدوم شوند، گفت: از بین بردن حیوانات باغ وحش بدون شک خسارات هنگفت مالی در پی دارد.

دکتر امیر پیمان خسروی با اشاره به تأیید بیماری مشمشه و Psaudomonas (نوع سودوموناس ماله‌ای) گفت: بیماری مشمشه قطعی است بنابراین باید نسبت به قرنطینه کردن باغ وحش و معدوم کردن سایر حیواناتی که در معرض این بیماری‌ بوده‌اند اقدام شود.

وی در ادامه با بیان این‌که پروتکلی در رابطه با قرنطینه‌کردن وجود دارد که در همه کشورها یکسان است و همه ملزم به رعایت آن هستند، تصریح کرد: این پروتکل در زمینه جلوگیری گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان اعمال می‌شود.

این دامپزشک گفت: مشمشه یا سودوموناس ماله‌ای بسیار خطرناک است و بدون شک باید باغ وحش قرنطینه شود.

خسروی با بیان این‌که بین قرنطینه و بسته کردن باغ وحش تفاوت وجود دارد، اظهار داشت: مسئولان محیط زیست و باغ وحش باید هر چه سریعتر وارد عمل شوند و اجازه ندهند زمان را از دست دهند.

این دامپزشک با تأکید بر این‌که تمام حیوانات پستاندار مبتلا به بیماری مشمشه یا این‌که در معرض این بیماری بوده‌اند باید از بین بروند، اظهار داشت: این امر خسارت هنگفتی مالی را به دنبال خواهد داشت چراکه پستاندارانی نظیر گرگ‌ها، شیرها و تک‌سمی‌ها به راحتی به دست نمی‌آیند و از بین بردن آنها هزینه زیادی را به دنبال دارد.

خسروی با بیان این‌که گونه‌های کم‌یاب جانوری در داخل باغ وحش وجود دارد،گفت: از بین بردن این گونه‌ها نیز هزینه بسیار سنگینی دارد.

وی برای جلوگیری از خسارات بیشتر اجرای 3 اقدام را لازم دانست و گفت: ابتدا شناسایی حیواناتی که حامل این بیماری هستند باید صورت گیرد و سپس نسبت به معدوم کردنشان اقدام شود.

خسروی افزود: در مرحله دوم باید تمام فضای باغ وحش قرنطینه شود تا زمانی که آلودگی از منطقه پاک شود.

این دامپزشک در ادامه اظهار داشت: اصلاع ساختار باغ وحش سومین راه حل است تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان زمان می‌برد؟ اظهار داشت: نمی‌توان برای پاک کردن فضای باغ وحش از این بیماری زمان داد اما به مدیریت بحران بیماری بستگی دارد. این اتفاق بیشتر نشان می‌دهد که به سوء مدیریت دچار هستیم نه عدم بضاعت علمی در کشور.

وی در ادامه با بیان این‌که محیط زیست به سوء مدیریت محکوم است، تصریح کرد: در این زمینه باید اداره بهداشت نیز وارد عمل شود تا مبادا کارگران و پرسنل باغ وحش مبتلا باشند و به آن‌ها بی توجهی شود؛ چراکه این قشر بسیار زحمت کش هستند و بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

این دامپزشک گفت: انواع بیماری‌های قارچی و انگلی در باغ وحش وجود دارد و فعلاً تنها بیماری مشترک بین انسان و حیوان که خود را نشان داده مشمشه است؛ بنابراین اقدامات به بهترین نحو انجام شود.

خسروی گفت: باغ وحش متعلق به تمام مردم تهران است و هر قدر مدرنتر شود اعتبار کشور نیز بیشتر می‌شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک دامپزشک
|
-
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
0
0

می خواستم عرض کنم که به طور کلی به محصور کردن محیطها و نقاط آلوده جداسازی
(Isolation) و در مورد مناطق پاک و عاری از آلودگی و حفاظت از این پاکی، قرنطینه گفته می شود.
نظر شما
ادامه