کد خبر: ۴۶۶۶

حکیم مهر - مشاور معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که محیط زیست وظیفه‌ای درباره قرنطینه کردن باغ وحش ندارد، گفت: دامپزشکی باید درباره کشتن حیوانات باغ وحش که در معرض بیماری مشمشه بوده‌اند، تصمیم‌گیری کند.

هوشنگ ضیایی درباره معدوم کردن حیواناتی که در باغ وحش ارم در معرض بیماری مشمشه بوده‌اند، گفت: جلسه‌ای با وزارت بهداشت و دامپزشکی ظرف امروز و فردا خواهیم داشت و سپس تصمیم گیری می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به نتایج منفی آزمایش‌های صورت گرفته بر روی حیوانات باغ وحش گفت: مشمشه بیماری مانند تب مالت است معالجه می‌شود اما در داخل بدن می‌ماند بنابراین باید گوشت‌خوارها و علف‌خوارها باید همچنان تحت معاینه باشند.

مشاور معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر این‌که این بیماری در علف‌خوارها وجود ندارد، اظهار داشت: باید مشخص شود که آنتی‌بیوتیک به آنها داده شده است یا خیر.

وی درباره گوشت‌خوارها نیز گفت: گوشت‌خوارها چون با ارزش هستند سعی داریم درمان کنیم. اما اگر علف‌خواری مانند الاغ به این مشکل برخورد کند باید معدوم شوند.

به گفته ضیایی این بیماری از ناحیه حیوانات گوشت‌خوار مانند شیر کمتر به انسان سرایت می‌شود.

وی گفت: الاغ‌هایی که از بیرون آورده می‌شوند زیر نظر دامپزشک هستند.

مشاور معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره این‌که بیمارستان دامپزشکی تأکید بر معدوم شدن حیوانات باغ وحش دارند گفت: در این زمینه محیط زیست مسئولیت ندارد و بررسی برای کشتن حیوانات در دست دامپزشکی است و محیط زیست نمی‌تواند دخالتی کند.

وی درباره تحت مراقبت قرار گرفتن کارگران و پرسنل باغ وحش گفت: از همه کارگرها و پرسنل تست خون گرفته شده و مشکل خاصی ندارند.

ضیایی درباره قرنطینه کردن باغ وحش و معدوم کردن حیوانات با ارزش نیز تصریح کرد: حیوانات با ارزش معدوم نمی‌شوند و در صورت بیماری مشمشمه معالجه می‌شوند.

وی گفت: محیط زیست دستگاهی نیست که در درمان یا سایر امور دخالت کند . دامپزشکی باید برای قرنطینه کردن باغ وحش اقدام کند.

ضیایی در پاسخ به این پرسش که چه تصمیمی برای ببر ماده دارید؟ گفت: هنوز جای مناسبی برای ببر ماده در نظر نگرفته‌ایم یا باید به پارک پردیسان منتقل شود یا به میانکاله. میانکاله هم هنوز آماده نیست.

 

 

نظر شما
ادامه