کد خبر: ۴۶۶۷۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

معرفی کتاب

ترمیم زخم در دامپزشکی به روش لارودرمانی

با پیشگفتاری از رونالد شرمن (پیشتاز لارو درمانی در دهه­های اخیر)

کتاب ترمیم زخم در دامپزشکی به روش لارودرمانی توسط دکتر سروش سابیزا (متخصص جراحی دامپزشکی- عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز)، دکتر سمیه بهرامی (متخصص انگل شناسی- عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز)، خانم شکوفه یوسفی و آقای امین حیدری (دانشجویان سال آخر دکتری عمومی دامپزشکی) در 122 صفحه تهیه شده و توسط انتشارات نوربخش در دی ماه 1397 منتشر شده است. پیشگفتار این کتاب توسط استاد ارجمند دکتر رونالد شرمن (پیشتاز لارو درمانی در دهه­های اخیر) نگارش شده است.

 این مجموعه، اولین کتاب فارسی با موضوع لارودرمانی در دامپزشکی است. لارو درمانی (ماگوت تراپی) دانش استفاده از لارو نوعی مگس (مگس استاندارد: لوسیلیا سریکاتا) برای ترمیم زخم­های مزمن، فشاری، دیابتی و بطور­کلی زخم­های کند التیام است. در این روش لاروهای مگس با روشی ویژه بر روی زخم قرار داده می­شوند و پس از سپری شدن دوره­ی درمان از طریق پاکسازی بافت­های مرده، تجزیه­ی بیوفیلم باکتریایی، ضدعفونی و تحریک رشد سلولی، بستر مناسبی برای ترمیم زخم فراهم می­کنند.

 این کتاب مشتمل بر سه بخش و یازده فصل است که به معرفی زخم، مگس و لارو، تاریخچه لارو درمانی، موارد استفاده و چگونگی استفاده از این روش، مکانیسم ترمیم زخم به کمک لارو و گزارش موارد بالینی در پزشکی و دامپزشکی می­پردازد و با بکارگیری تصاویری شماتیک چگونگی استفاده از این روش آموزش داده شده است.

موضوع زخم و مدیریت­ آن به ویژه زخم­های مزمن، همواره یکی از چالش­­های پیش­روی پزشکان و دامپزشکان ­است. از این­رو همواره تلاش در جهت ارائه­ی بهترین و اثربخش­ترین رویکرد برای بهبود و تسریع در روند ترمیم این­گونه زخم­ها مد­نظر محققان و کلینیسین­ها قرار گرفته است. یکی از روش­های سودمند جهت ترمیم زخم­های مزمن و کند التیام، استفاده از لارو برخی مگس­هاست. لارو­درمانی تاریخچه­ای بسیار قدیمی دارد. بنیان گذار لارو درمانی مدرن، جراح اورتوپد ویلیام بائر می­باشد که در سال 1928 میلادی برای اولین بار با بکارگیری تجربیات و مشاهدات قبلی خود به انجام لارو­درمانی روی آورد. در عصر حاضر نیز یکی از برترین پیشتازان عرصه­ی مطالعه بر لارو­­درمانی دکتر شرمن عضو بازنشسته­ی دانشکده­ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا و مدیر و موسس چند شرکت بیوتراپی است. نزدیک به 90 سال از اولین گزارش لارودرمانی می­گذرد و در طول این سال­ها، مقالات متعددی به بررسی مزایا، عوارض و مکانیسم اثر درمانی لارو مگس پرداخته است. با این وجود، استفاده از لارودرمانی در کشورمان جزء روش­های درمانی کمترشناخته بوده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است. سرآغاز لارودرمانی بر روی زخم­های مزمن در ایران مربوط به فعالیت­های دکتر عباس میراب زاده و همکاران در سال 1383 است، هرچند در کتب بوعلی سینا به اثربخش بودن لارو بر ترمیم زخم اشاره شده است. در سالیان اخیر گروه­های تخصصی لارودرمانی در ایران در حوزه­ی پزشکی و نه دامپزشکی آغاز به فعالیت کرده است و کلینیک­های محدودی در سطح برخی از شهرستان­ها به ارائه­ی خدمات لارودرمانی می­پردازند و همچنین مراکز متعددی به تولید لارو استریل روی آورده­اند. در حوزه­ی منابع پزشکی نیز، کتاب­­هایی تهیه و به چاپ رسیده است.

مخاطبان کتاب، اساتید گرانقدر، محققان پزشکی و دامپزشکی، پزشکان و دامپزشکان عزیز، دانشجویان دکتری تخصصی جراحی دامپزشکی و همچنین دکتری عمومی دامپزشکی و سایر علاقمندان می­باشند. امید است کتاب حاضر که با نگارشی روان و مطالبی کاربردی در دسترس قرار دارد بتواند قدمی هر چند کوچک در گسترش دانش لارو درمانی بردارد.



انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
1
0
سلام. مبارک باشه. با شناختی که از دقت بسیار زیاد نویسندگان کتاب دارم یقین دارم کتابی با کمترین ایراد نوشته شده شده است. گواه این مطلب نیز نوشتن متنی توسط یک محقق برجسته
برای کتاب است. عاقبت بخیر باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
1
موضوع جالبی است. تشکر از افق دید تهیه کنندگان
آیدین
|
Germany
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
0
0
چطور میشه کتاب سفارش داد؟
نظر شما
ادامه