کد خبر: ۴۶۷۳۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
 
 

کوچ علم از دانشگاه

دكتر مظفر چشمه سهرابی

استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

چرا کانادا، فرانسه، استرالیا، انگلستان، ژاپن و ... همانند ایران آمار تولید علم خود را منتشر نمی کنند؟! محال است آمار تعداد مقالات منتشر شده ژاپن را بیابید. چرا؟! چرا فقط کشورهایی مانند پاکستان، برزیل و هند عطش آمار مقالات دارند؟!

جالب است بدانیم که ما تنها کشوری هستیم که رشته علم سنجی در آن دایر است؛ چراکه فقط ما سرگرم علم سنجی خودمان هستیم. ما بالاترین انتشار مقالات در این حوزه را در اختیار داریم.

هدف علم سنجی که از حوزه کتابداری آمده است، در واقع مجله سنجی است نه حقیقت علم. علم سنجی قدرت تحلیل محتوای علم را ندارد. مبدع این اصطلاح اصلاً چنین منظوری  نداشته است. علم سنجی صرفاً بیانگر شاخص های کمّی است نه کیفی.

در سنت های اصیل علمی، تولید مقاله هیچ گاه نشان دهنده تولید علم نبوده است. راجرز کتابی نوشته به نام اشاعه نواوری. تا به حال 2500 مقاله در خصوص این کتاب منتشر شده است. این مقالات تولید علم نیست، یک مناقشه علمی است. این نبردهای علمی زمینه ساز تولید علم است نه الزاما خود علم. اگر آیین نامه ارتقا تا ده سال دیگر همین باشد، ما علاوه بر سرآمدی در تولید مقاله، بیشترین استاد تمام دنیا را نیز خواهیم داشت!

کشوری مثل انگلستان بیش از سی سال است که از سنت publish or perish گذشته است. حدود 400 جایزه علمی در دنیا وجود دارد که هیچ یک از شاخص های ISI استفاده نمی کنند.

در سنت پژوهشی انگلستان اصلاً به شاخص های ISI ، ضریب تأثیر و مانند آن توجهی نمی شود. آنها مجدد به ارزیابی مقالات به شیوه خودشان مبادرت می کنند و به پرداخت پژوهانه و مانند آن اقدام می کنند.

نظام رتبه بندی دانشگاه های ایران بر اساس نظامی است که خارج از ایران برنامه ریزی می شود و ما بین المللی کار کردن را با اعمال این شاخص ها اشتباه گرفته ایم در حالی که خود آمریکا که واضع ISI است، به طور ناچیز از این نظام استفاده می کند.

ایران از بیانیه سانفرانسیسکو که هشداری به همه بود درس نگرفت. در این بیانیه بیش از چند هزار دانشمند و پژوهشگر و حدود 800 مجله علمی معتبر دنیا اعلام کردند که مبنا را در ارزیابی ها بر اساس مجلات قرار ندهید. از یکی از اساتیدی که 400 مقاله بین المللی داشتند سوال کردم فقط یکی از مشکلاتی را که در کشور حل کرده اید نام ببرید؟! پاسخ سکوت بود.

از مدیران کشور 97% از مقالات ISI استفاده نمی کنند، 93% نیز مجلات داخلی را نه می شناسند و نه از آنها استفاده می کنند؟! برای چه کسی می نویسیم؟!

وقتی شاخص ارزیابی اچ اندیکس شد، پژوهشگر با چه انگیزه ای روی پروژه ملی کار کند!؟ دلیل عمده این اتفاق این است که وزارت علوم ارزیابی ها را به سیاست گره زده است و افراد تنها به فکر ارتقای خویش هستند نه کشور.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک ۰۲۱
|
Singapore
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
0
3
ایران کشور اعداد و ارقام و آمار و کمیت هست.
کیفیت مهم نیست.
فقط دنبال بیشترین هستیم
بیشترین تعداد مقاله
البته مقالاتی که به هیچ درد و مشکلات کشور ما نمیخورن
مثل اغلب پایان نامه های بیخاصیت و بی هدف دکتری که هیچ مشکلی رو حل نمیکنن .نه در صنعت. نه در تولید. و نه حتی در مونتاژ.
رزومه سازی شعار ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
0
1
عالم بی عمل به چه ماند؟ به زنبوری بی عسل.
برنامه ریزی بفرمائید تا چند سال آینده برای صدور اساتید و خیل عظیم فارغ التحصیلان به کشورهای دیگر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
0
0
شگقت زده شدم!
از اینکه کشورهای پیشرفته جه خوب می توانند چه کسی کار می کند و چه کسی فقط بر گرده دیگران سواری می گیرد!

دردی جانکاه در دانشگاه های وزارت علوم!

به طوری که به عنوان مثال در دانشکده دامپزشکی یک فرد ذی نفوذ می تواند بدون اینکه در بخش مربوطه حضور داشته باشد، فقط با چند ساعت حضور در دانشکده در آن واحد استاد راهنمای چند پایان نامه دکترای عمومی و تخصصی و مدرس چندین واحد درسی باشد و در عرض 15 سال استاد تمام هم بشود؟؟!

واقعیت تلخی که در کشورهای پیشرفته غیرممکن است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
0
0
به دلیل همین روش منسوخ شده Pubish or perish در آمریکا و اروپا ولی هنوز حاکم در وزارت علوم عقب مانده ما،
استاد بازرگانی که توانست بیماری های لاینحلی را در کشور تشخیص دهد و هر کدام از گزارش های بالینی (Case report) اش، مانند یک پروژه تحقیقاتی کوچک از طرح یک مشکل تا حل آن بودند
و در جهان پرشکی و دامپزشکی به دلیل تکمیل پازل اطلاعات در کتاب های مرجع بسیار مورد استقبال قرار می گیرند،
سال ها بعد از شاگردش که کمترین مرجعیتی را در بین دامداران ندارد و هیچ کار شاخصی در فیلد بالینی دام های بزرگ انجام نداده است، به نحو تحقیر کننده و دردناکی رسما استاد تمام شد؟!!

براستی این سنت منسوخ موجود راه را برای افرادی باز می کند که با رانت و نفوذ شرکت سهامی جعل مقاله به نفع خود به راه می اندازد:

وامداران با پول و رانت فرد ذی نفوذ مقاله می سازند و وی نفر اول مقاله می شود، بدون اینکه کمترین کار عملی کرده باشد یا اصولا توانایی آن را داشته باشد یا بتواند حتی قسمت بحث مقاله را به انجام برساند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
0
2
باسلام مطالب ارزشمندی مطرح شد ان شاءالله همه صاحب نظران بویژه اساتید دانشگاه با ارائه دیدگاه ها وپشنهادات کاربردی جهت اصلاح آیین نامه ارتقاء اقدام کنند.
نظر شما
ادامه