کد خبر: ۴۶۷۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
هشدار دکتر ایمان معماریان:
وی اظهار داشت: در اطراف پارک ملی توران، پارک ملی تندوره و گلستان، میزان آلودگی سگ‌ها به این ویروس بالای ۷۰ درصد است و این بیماری به تنهایی می‌تواند باعث انقراض یوزپلنگ‌ها شود ...
 
 

حکیم مهر: دامپزشک حیات وحش گفت: در اطراف پارک ملی توران، تندوره و گلستان میزان آلودگی سگها به این ویروس بالای ۷۰ درصد است و اگر به تهدیدهای یوزپلنگ اضافه شود به تنهایی می تواند باعث انقراض گردد.

به گزارش حکیم مهر، برنامه «زمین ۳۶۰ درجه» رادیو گفت و گو با موضوع یوزپلنگ آسیایی (ایرانی) و با حضور «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک حیات وحش به روی آنتن رفت.

دکتر معماریان در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: با توجه به اتفاقات اخیر و گزارشات رسیده، وضعیت یوزپلنگ آسیایی بسیار خطرناک بوده و بیش از گربه سانان دیگر دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارد.

وی افزود: با اقداماتی که تا به الان انجام شده به نظر می رسد تنها یک زیستگاه زادآور در ایران برای یوزپلنگ فعال است و حتی در زیستگاه اصلی هم اجازه تحقیقات هم وجود ندارد.

این دامپزشک حیات وحش با اشاره به عوامل تهدید کننده یوزپلنگ ایرانی یادآور شد: تکه تکه شدن زیستگاه، از بین رفتن کریدورها، تخریب زیستگاه، کاهش شکار منابع غذایی و خشکسالی از موارد تهدیدکننده هستند که با گذشت زمان، شدت آن ها افزایش یافته است. اما تصادفات جاده ای ناشی از تکه تکه شدن زیستگاه عامل مهم آسیب زننده به یوزپلنگ آسیایی به شمار می رود.

معماریان همچنین به تأثیر بیماری دام های اهلی بر حیات وحش اشاره کرد و گفت: تداخل های انجام شده از سوی انسان باعث شده بیماری های قدیمی و نوظهور به شدت به حیات وحش آسیب بزنند و حتی حفاظت های چندین ساله برای حفظ جمعیت ها بی اثر شود.

وی افزود: وجود هر نوع دام اهلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم یوزپلنگ را تهدید می کند. علاوه براین، چرای بی رویه دام ها نیز باعث می شود غذای کافی برای شکارهای طبیعی یوزپلنگ وجود نداشته باشد.

این دامپزشک حیات وحش عنوان کرد: ویروس دیستمپر در گربه سانان بزرگ مانند پلنگ های آمل و ببرهای سیبری می تواند جمعیت زیر
۲۰ عدد را به طور کامل منقرض کند. این بیماری با علایم خاص در گربه سانان بزرگ تلفات بسیار زیادی می دهد.

معماریان متذکر شد: طبق آمار در اطراف پارک ملی توران، پارک ملی تندوره و گلستان میزان آلودگی سگ ها به این ویروس بالای
۷۰ درصد است و اگر این بیماری نوظهور به تهدیدهای یوزپلنگ اضافه شود به تنهایی می تواند باعث انقراض شود.

دامپزشک حیات وحش در برنامه زمین
۳۶۰ درجه رادیو گفت و گو با اشاره به اقدامات کوتاه مدت برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی مطرح کرد: اگر حضور دام اهلی و بویژه سگهای ولگرد به سرعت مدیریت نشوند تمام کارهای حفاظتی بی اثر خواهد شد.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
0
0
پلنگ آمور منظور ایشون بوده و نه آمل. لطفا اصلاح شود.
نظر شما
ادامه