کد خبر: ۴۶۷۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر عنوان شد:
«دکتر سامد برومندفر» افزود: دستورالعمل‌های پراکنده نظارت بهداشتی بر مراکز بسته‌بندی و مراکز عرضه جمع‌بندی می‌شوند تا دیگر تفسیرهای متفاوت از آنها نشود ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: قریب به ۴۵ روز از فعالیت مدیریت جدید دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی می‌گذرد و «دکتر سامد برومندفر» برنامه‌های زیادی برای ارتقای جایگاه این دفتر دارد. او به شدت به دنبال شناسنامه‌دار کردن فراورده‌های خام دامی است.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، فلسفه فعالیت دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی چیست؟

ما در دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی، یک خط مشی‌ کلی داریم که بر اساس سیاست‌های کلان سازمان دامپزشکی است. دیدگاه کنونی ما این است که بیشتر روی بحث سیاست‌گذاری‌ها و نظارت‌های عالیه سازمان متمرکز شویم و برخی امور روزمره را تا جایی که می‌توانیم به ادارات کل دامپزشکی استان‌ها واگذار کنیم و تعیین ضوابط، مقررات و معیارها را هرچه بیشتر علمی، به‌روز و چابک‌ کنیم.

حکیم مهر: حیطه وظایف دفتر نظارت بر بهداشت عمومی تا کجاست؟

اغلب صنایع وابسته به دام مثل کشتارگاه‌های دام و طیور یا مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی مرغ و گوشت و امثال آن.

حکیم مهر:‌ آیا برنامه مدونی برای این بخش دارید؟

تلاش ما این است که به سمت شناسنامه‌دار کردن این محصولات حرکت کنیم. ما هر چقدر که بتوانیم این صنایع را تقویت کرده و افزایش دهیم، می‌توانیم آنها را از مبداء تولید تا انتها که به دست مصرف کننده می‌رسد، ردیابی کنیم. هر چقدر که این کار را تقویت کنیم، نظارت‌های حاکمیتی خود را افزایش می‌دهیم و به هدف «Food safety» یا سلامت محصول بیشتر نزدیک می‌شویم.

در این راستا ما تعامل خاصی با ذی‌نفعان، صاحبان کالاها، بهره‌برداران، تشکل‌های علمی تخصصی، انجمن‌های علمی تخصصی و اصناف داریم و می‌خواهیم اینها را هم در برنامه‌ها بیاوریم. در مجموع تلاش ما این است که برنامه‌محوری و سیستم‌محوری را در کارها تزریق کنیم و شرایطی را به وجود بیاوریم که تصمیمات قائم به فرد نباشد؛ یعنی به این شکل نباشد که یک دستورالعمل با تغییر مدیریت‌ها دچار تلاطم شود یا به مرور زمان مسائلی از آن کاسته و تضعیف شود یا به اشکال دیگر در بیاید، بلکه باید سیاست‌ها سیستم‌محور، برنامه‌محور و به‌روز باشد.

 حکیم مهر:‌ آیا برای رسیدن به این نقطه، کاری هم کرده‌اید؟

برای اینکه بتوانیم کارها را علمی‌تر و منطقی‌تر کنیم و به آن اعتباربخشی دهیم، یکی از کارهای زیربنایی ما طراحی یک کمیته ملی علمی راهبردی در دفتر نظارت بود. ما این کمیته را در سطح کلان سازمان مصوب کردیم. کمیته یک هسته مرکزی تخصصی با کارگروه‌های متعدد تخصصی دارد که به کارگروه‌های استانی لینک می‌شوند. امیدواریم که بتوانیم با خرد جمعی و استفاده از نظرات صاحب‌نظران علمی و تشکل‌ها، برنامه‌ها را پیاده‌سازی کنیم.

یکی از تلاش‌های ما حمایت از صنایع تولید خوراک دام، طیور و آبزیان است تا بتوانیم آنها را تقویت کرده و توسعه دهیم، چون یکی از مسائل زیربنایی که در «Food safety » تاثیر دارد، «Feed safety » است، یعنی خوراکی که به مصرف دام، طیور و آبزیان می‌رسد. در این زمینه همکاری‌های خوبی با انجمن تخصصی خوراک دام داریم و درصدد هستیم این را به جایی برسانیم که هر سال درصدی به آن با فرمولاسیون و ضوابط بهداشتی افزوده شود. حمایت و توسعه کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور نیز یکی دیگر از برنامه‌های ماست.

حکیم مهر:‌ آیا برنامه‌ای برای راه‌اندازی خط دو در کشتارگاه‌ها دارید؟

بله، سازمان در خصوص اینکه کشتارگاه‌های طیور بتوانند خط دو یا خط اتوماتیک تخلیه احشاء داخلی مرغ را راه‌اندازی کنند، یک فراخوان داده است. اگرچه این کار هزینه‌بر است اما سازمان مشوق‌هایی را هم برای آنها در نظر گرفته است تا با آموزش‌های ترویجی در سطح جامعه، به سمتی برویم که مصرف گوشت مرغ خروجی از این کشتارگاه‌ها بیشتر ترویج شود.

همچنین به دنبال این هستیم که بتوانیم یک سامانه تحت‌عنوان «سامانه ارزیابی خطر، پایش خطر، هشدار و اقدام سریع رخدادهای بهداشتی در فراورده‌های خام دامی» راه‌اندازی کنیم.

یکی دیگر از برنامه‌های ما ساماندهی نظارت بهداشتی و عرضه فراورده‌های خام  دامی است. در این زمینه دستورالعمل‌های متعددی از جمله دستورالعمل‌های نظارت بهداشتی بر مراکز بسته‌بندی و مراکز عرضه داریم که یک مقدار پراکنده هستند و باعث تفسیرهای متعدد می‌شوند. درصدد هستیم اینها را جمع‌بندی کنیم که ضوابط، شرایط و نحوه ورود دامپزشکی به این قضایا بر اساس یک دستورالعمل واحد، کاملا مشخص و به صورت ساده ذکر شود. در این راستا با وزارت بهداشت و دفتر مدیریت محیط کار و سلامت نیز همکاری‌هایی را شروع کردیم تا بتوانیم در مراکز عرضه، فروشگاه‌ها، قصابی‌ها و ... با همکاری آنها ضوابط را به صورت مشترک پیش ببریم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
0
1
شخصا هرچی دقت کردم نفهمیدم برنامه‌های این اداره که عزیزمون متصدیشه چیه? علی برکت اله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
1
چون یکی از مسائل زیربنایی که در «Food safety » تاثیر دارد، «Feed safety » است،
................... ؟؟!!!!
نظر شما
ادامه