کد خبر: ۴۶۸۲۶


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: اگر چه استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در حیوانات همانند انسان‌ها موجب بهبودی دام می‌شود، اما استفاده نادرست و بی رویه آن، سلامتی عمومی را به خطر می‌اندازد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، «بماندشتی» رییس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: اگر چه استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در حیوانات همانند انسان‌ها موجب بهبودی دام می‌شود، اما استفاده نادرست و بی رویه آن، سلامتی عمومی را به خطر می‌اندازد بنابراین برای حفظ سلامتی دام و انسان باید مصرف این دارو‌ها در دام با نظارت کارشناسان دامپزشکی انجام شود.

وی افزود: اگر استفاده از دارو بر اساس تجویز دامپزشکان و با توجه به نوع بیماری‌های دامی نباشد، علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای دام، سلامت انسان را نیز به خطر می‌اندازد.

بماندشتی گفت: با توجه به اینکه مصرف حجم وسیع دارو‌ها به ویژه آنتی بیوتیک‌ها در برخی دامداری‌ها و مرغداری‌های صنعتی مشاهده می‌شود، لازم است دوز مصرفی این دارو‌ها به منظور حفظ سلامت دام و متعاقب آن سلامتی انسان‌ها، به طور دقیق رعایت شود.

وی تاکید کرد: پیش از کشتار دام و طیور، این دوره زمانی باید سپری شود تا آنتی بیوتیک مصرفی از بدن آن‌ها حذف شود.

بماندشتی گفت: باقیمانده دارو‌ها و و آنتی بیوتیک‌ها در گوشت، تخم مرغ و سایر محصولات دام و طیور موجب بروز آلرژی، مقاوم شدن عوامل بیماریزا در سطح جامعه، اختلال در امر درمان، تشدید بیماری و عفونت در انسان و نیز عوارض دیگری مانند سرطانزایی، ناقص الخلقگی و ... می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مصرف غیر صحیح این مواد در پرورش دام و طیور عوارضی از قبیل: تشدید عفونت و بیماری، عدم تاثیر دارو، تلف شدن دام، هدر رفتن دارو و هزینه‌ها و زیان اقتصادی به تولید کننده و کشور بهمراه دارد.

رییس شبکه دامپزشکی فهرج اظهار داشت: رعایت بهداشت کامل در مرغداری‌ها و دامداری‌ها را از عوامل موثر در کاهش مصرف آنتی بیوتیک در دام و طیور می‌داند و تاکید می‌کند: محیط مرغداری و دامداری باید بهداشتی و عاری از هر گونه آلودگی باشد تا نیاز به آنتی بیوتیک کاهش یابد.

وی بیان کرد: در کشور ما در صنعت پرورش دام و طیور در سطح وسیعی از دارو‌ها و آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود که غالبا به صورت بی رویه و غیراصولی و کنترل نشده می‌باشد.

بماندشتی گفت: از آنجا که بخش عمده‌ای از غذای مصرفی جامعه ما را گوشت دام و طیور تشکیل می‌دهد بنابراین امکان آلودگی و خطر باقی ماندن مواد آنتی بیوتیکی در اینگونه محصولات وجود دارد.

وی افزود: برنامه ریزی لازم جهت کنترل مداوم باقیمانده آنتی بیوتیکی در محصولات دامی و طیور باید انجام گیرد تا از عرضه مواد غذایی آلوده به باقیمانده مواد آنتی بیوتیکی در سیستم غذایی جامعه جلوگیری شود.




نظر شما
ادامه