کد خبر: ۴۶۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی استان تهران گفت: مرحله دوم تست‌ها بر روی حیوانات باغ وحش 10 روز دیگر انجام می‌شود.

دکتر علی اکبر فرجی گفت: معمولاً درمان حیوانات در باغ وحش بر عهده بخش خصوصی است و امور مربوط به درمان به این بخش واگذار شده است و اگر نیازی به خدمات درمانی باشد به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند.

وی در ادامه گفت: باغ وحش پارک ارم خدمات پزشکی (درمانی) خود را از بخش خصوصی و دانشگاه‌ها تأمین ‌کرده است.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان تهران در ادامه بیان کرد: بخش خصوصی در صورتی که با بیماری‌های استراتژیک و مشترک مواجه شود باید گزارشی به ما ارائه کند.

وی افزود: به محض مشکوک شدن به بیماری باید به ما اطلاع دهند.

فرجی بیان کرد: بعد از دریافت گزارش مبنی بر بیماری مشمشه، به دلیل علائم مشکوک در حیوانات باغ وحش و ببر سیبری توسط همکاران بخش خصوصی و دکترای باغ وحش، ما نیز تمام اقدامات قرنطینه و کنترل را به مرحله اجرا در آوردیم.

وی گفت: تمام تک سمی‌ها و جمعیت گوشت‌خوارها قرنطینه شده‌اند و هر گونه تماس و بازدید ممنوع است.

مدیر کل دامپزشکی استان تهران اظهار داشت: برنامه غذایی گوشت خوارها و گربه‌سانان متوقف شده و آن را تغییر دادیم چراکه احتمال آلودگی غذا وجود داشت.

وی گفت:اماکن نگهداری تک سمی ها و وحوش را ضد عفونی کردیم و دستورات و توصیه های لازم را اعمال کرده‌ایم.

فرجی تصریح کرد: از تمام تک‌سمی‌های باغ وحش تست آلرژیک مالئی گرفته شده و نمونه‌برداری‌ها به آزمایشگاه ارسال شده است.

وی درباره انتخاب نوع غذا گفت: باغ وحش ها مجوز خود را از سازمان حفاظت محیط زیست می‌گیرند و تحت نظارت آنها عمل می‌کنند. اما اگر اتفاق خاصی بیافتد ما نیز کمک می‌کنیم و نظرات خود را اعمال می‌کنیم.

فرجی گفت: هر واحدی که قرار باشد از تک سمی‌ها به عنوان منبع غذایی استفاده کند باید به صورت مجاز تهیه کند. بنابراین به ادارت دامپزشکی مراجعه کرده و تحت نظارت آنها این استفاده باید صورت گیرد. اگر آنها بدون مجوز تک سمی را بیاورند اشتباه از جانب آنها صورت گرفته است.

وی درباره استفاده از گوشت الاغ و قاطر در باغ وحش تهران گفت: باغ وحش تهران به هیچ وجه ما را در جریان استفاده از گوشت تک سمی قرار نداده و به هیچ وجه به ما اطلاع داده نشده است.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان تهران گفت: مهم این است که در حال حاضر این اقدامات پیشگیری را انجام دهیم و سپس منتظر نتیجه قطعی آزمایش‌ها باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: تمام تک سمی‌ها را تست کردیم که در مرحله اول جواب منفی بوده است اما چون احتمال بیماری وجود دارد تست دوم را در فاصله زمانی 2 هفته‌ای انجام می‌دهیم بنابراین برای اطمینان بیشتر دومین تست را 10 روز دیگر انجام می‌شود.

فرجی تصریح کرد: البته نمونه برداری‌هایی از گوشت خوارها صورت گرفته که باید آزمایشگاه های مرجع در این زمینه جواب دهند.

وی گفت: برخی آزمایش‌ها را برای آزمایشگاه‌هایی خارج از کشور ارسال شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان تهران بیان کرد: یک عفونت باکتریایی دستگاه تنفسی ببر را درگیر می‌کند اما این مسئله در موارد دیگر گزارش نشده است.

وی درباره بیماری شیرها نیز گفت: برخی شیرها نیز درگیری تنفسی دارند و الان تحت نظر تیم دامپزشکی هستند.

وی با اشاره به این که بیماری مشمشمه بسیار خطرناک و مسری است و در تک سمی‌ها وجود دارد گفت: این بیماری به ندرت در انسان ایجاد می‌شود بنابراین مردم فکر نکنند که اتفاق خاصی رخ داده است.

مدیر کل دامپزشکی استان تهران همچنین درباره احتمال انتقال بیماری به ببر نیز گفت: مشمشه بیماری است که قابلیت انتقال آن سخت است. ولی این‌که فرض کنیم ببر مشمشمه داشته، انتقال آن به ببر ماده خیلی بعید است.

وی تأکید کرد: جای نگرانی از بابت ببر ماده وجود ندارد.

فرجی اظهار داشت: این‌که شرایط نگهداری مناسب هست یا خیر بر عهده محیط زیست است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خانم دامپزشک
|
-
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
0
0
با سلام البته باتوجه به این که 2 ببر در یک قفس بوده واحتمالا غذایشان از یک حیوان تامین شده بیماری ببر ماده دور از انتظار نیست در حیوانات بیشتر از طریق خوراکی وگذشتن باکتری از غشای روده درگیری صورت میگیرد.
حقگو
|
-
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
0
0
.................................... پس در خصوص چاپ اخبار مربوط به ايشان بپرهيزيد. .......... راستي نظر دكتر فرجي در خصوص قصورشان در مورد قرنطينه نكردن اين ببرها چيست ؟ شايد مسئول قرنطينه دامي هم يك تشكيلات ديگر مثلا مخابرات است؟؟؟؟؟
حجتي
|
-
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
0
0
بنده هر چه به اطلاعات قبلي خود و انواع فرهنگ لغات مراجعه كردم معناي استراتژيك و راهبردي را مفاهيم بسيار كلاني ديدم از اساتيد دانشگاهي هم پرسيدم همين نظر را داشتند .از {دکتر} فرجي بخواهيد بيماري استراتژيك را توضيح دهند. هم ثواب دارد هم صواب؟؟؟؟؟؟
البته نام سايت شما هم چندان توجيه ندارد ها. از ما گفتن و از شما نشينيدن
نظر شما
ادامه