کد خبر: ۴۶۹۲۵
 
 

مسئول کانون کشاورزی بسیج مهندسین کشاورزی تهران بزرگ با انتقاد از بیگانگی تهران با کشاورزی گفت: کودکان فکر می‌کنند تخم‌مرغ در سوپرمارکت تولید می‌شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «هادی کاظمیان» با تشریح این موضوع که تهران ظرفیت‌هایی مناسبی در حوزه کشاورزی حتی در خود بافت شهری دارد، بیان کرد: بیگانگی تهران با کشاورزی اصلاً خوب نیست چراکه برخی از کودکان ما فکر می‌کنند که تخم‌مرغ در سوپرمارکت تولید می‌شود و حتی با ابتدایی‌ترین امور کشاورزی هم ناآشنا هستند.

بسیجیان متخصص به‌زودی وارد عرصه کشاورزی شهری می‌شوند

مسئول کانون کشاورزی بسیج مهندسین کشاورزی تهران بزرگ با توجه به وجود بسیجیان متخصص قصد داریم در آینده کشاورزی شهری را به‌همت این عزیزان در سطح تهران گسترش دهیم، توضیح داد: در آینده دوره‌های آموزشی کاملی برای آن‌ها برگزار خواهیم کرد که طی این دوره‌ها، شهر تهران، بافت‌های مختلف شهری، مناطق مختلف ازنظر قومیتی و … را خواهند شناختند، و پس‌ازآن وارد عرصه کار خواهند شد و کشاورزی شهری را به‌صورت حرفه‌ای اجرایی خواهند کرد.

کاظمیان با اشاره به برگزاری این همایش تأکید کرد: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که محصولی باکیفیت و باقابلیت ارائه به بازار تولید شود تا بتوانیم آن محصول را در بازار به فروش برسانیم. این موضوع سبب می‌شود در بحث پدافندغیرعامل کشاورزی علاوه بر ایجاد امنیت غذایی و مقابله با تهدیدات در سطح کلان نیز شاهد ایجاد اشتغال‌زایی و کمک به اقتصاد خانوار باشیم.

پرورش دام‌های سبک در کشاورزی شهری

وی با بیان اینکه در بحث کشاورزی شهری، اقدامات بسیاری را می‌توان انجام داد، توضیح داد: شهر تهران ظرفیت‌های خوبی دارد، در کشاورزی شهری حتی می‌توان دام‌های سبک را پرورش داد؛ اگر علم و تخصص با تعهد و اعتقاد آمیخته شود، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند می‌توان خیلی از کارها را انجام داد و گره از مشکلات بسیاری گشود.

استفاده از پساب سینک‌های ظرف‌شویی در مصارف کشاورزی شهری

کارشناس ارشد ژنتیک و به‌نژادی کشاورزی ایران ادامه داد: شاید سؤالات زیادی در ذهن مطرح شود؛ مثلاً اینکه آیا اصلاً تهران آب دارد؟ فشار آب در همه نقاط شهر به‌اندازه کافی هست؟ در ساختمان چگونه می‌توان کشاورزی کرد؟ و نتیجه گرفت که کشاورزی شهری در تهران ایده و فکر بیهوده‌ای است! در پاسخ باید گفت که خیر! این حرف بیهوده نیست! برای مثال خیلی از خانه‌ها سینک‌های ظرف‌شویی دو لگنه دارند، حالا حتی اگر پساب یکی از آن‌ها که معمولاً برای شستن ظرف‌ها استفاده می‌شود و دارای مواد شیمیایی است را در نظر نگیریم، سینک دیگر که معمولاً برای شستن میوه‌ها استفاده می‌شود، پساب آن را اگرچه قابل شرب نیست اما می‌توان در مصارف کشاورزی شهری از آن استفاده کرد.

مسئول کانون کشاورزی بسیج مهندسین کشاورزی تهران بزرگ درباره اینکه این همایش برنامه بعدی هم دارد؟ تصریح کرد: این همایش اولین همایش پدافندغیرعامل در کشاورزی بود که مهم‌ترین محورش هم کشاورزی شهری بود. قطعاً این همایش به‌صورت سالانه خواهد بود و سال بعد همین زمان دومین همایش را برگزار خواهیم کرد و تنها ممکن است محورهای این همایش با توجه به ضرورت‌های موجود در سال بعد هم تغییراتی کند.

وی با اشاره به طرح کشاورزی شهری بیان کرد: کشاورزی شهری ابتدا به‌صورت پایلوت اجرا و در مرحله بعد به‌تمامی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران تسری پیدا خواهد کرد. در گام‌ها و برنامه‌های بعدی هم باید به سایر کلان‌شهرهای کشورمان از جمله مشهد، شیراز، اصفهان و … برسیم.

 

 

نظر شما
ادامه