کد خبر: ۴۶۹۲۶
تعداد نظرات: ۳ نظر


دامپزشکی استان اصفهان نسبت به مصاحبه ایلنا با نماینده اصفهان در شورای عالی استان ها واکنش نشان داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «رسول زکیان» روابط عمومی دامپزشکی استان اصفهان با ارسال جوابیه‌ای به خبرگزاری ایلنا نسبت به مصاحبه «حسنعلی ممبینی نژاد» نماینده اصفهان در شورای عالی استان ها با این خبرگزاری توضیحاتی را ارائه کرد. در این جوابیه آمده است:

پیرو گفت‌وگوی خبرنگار محترم آن خبرگزاری با حسنعلی ممبینی‌نژاد نماینده محترم مردم شریف استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها با موضوع "بحران سالک و سگ‌های ولگرد" با کد خبر 714474 - 23/ 10/ 97 و اشاره به کثرت حشره‌ای به نام کک و عدم اقدام از سوی دامپزشکی در بخشی از خبر، به پیوست متن جوابیه جهت آگاهی و روشنگری اذهان عمومی پیرامون خبر و ادعای مطرح شده حضورتان ارسال می شود.

در ادامه این جوابیه آمده است:
با عنایت به اینکه یکی از رسالت‌های سازمان دامپزشکی کشور پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دام می‌باشد و وجود حشره‌ای به نام بند پای کک در دامداری‌ها و به تبع آن در بروز بیماری‌های حوزه دام موثر نمی‌باشد، لذا مبارزه با این حشره جزو برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور نبوده و در حال حاضر سموم مورد استفاده دامپزشکی در اماکن دامی به لحاظ پرهیز از مسمومیت در دام‌ها از گروه سموم پیروتیروئیدی بوده که استفاده از آنها در اماکن انسانی منع مصرف دارند و هدف استفاده از این نوع سموم، مبارزه با کنه‌های ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) می‌باشد که در سال جاری بیش از 2 هزار لیتر سم ویژه سم‌پاشی اماکن دامی و بدن دام در سطح استان اصفهان مصرف گردیده است که خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه از ابتلای انسان به بیماری مذکور گزارش نشده است و استفاده از این دسته از سموم، اثر محسوسی بر روی جمعیت حشره کک ندارد.

شایان ذکر است سموم ویژه مبارزه با حشره بند پای کک از گروه سموم ارگانو فسفره است که در این اداره کل موجود نبوده و اطلاعات مربوط به چگونگی استفاده از آن و روش‌های جلوگیری از مسمومیت احتمالی در انسان‌ها در حوزه تخصص کارشناسان محترم بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان می باشد.

 


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر xy
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
0
انتظار دارن سیستم دامپزشکی همه کار بکنه در حالی که از بودجه سلامت کشور سهمی نداره ! خدمات بیشتر نیازمند بودجه و اعتبارات بیشتر هستش. پشت میز نشستن و دستور دادن و مصاحبه کردن دردی رو دوا نمیکنه آقای مسول.
مجید
|
United States of America
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
0
من چند سالی درمانگاه داشتم بیشترین اذیت و آزار و شکایت مراجعین از همین حشره بود .تنها راه مبارزه با آن هم بهبود وضعیت دامداری‌ها و حرکت به سمت دامداری های مدرن و بهداشتی است که ربطی هم به اداره دامپزشکی ندارد .سمپاشی راه حل موقتی است
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
0
عامل انتقال سالک یا همان لیشمانیوز نوعی پشه sand fly (پشه خاکی) است ، نه کک و سموم موثر بر کنه اغلب بر روی کک نیز موثر هستند. اما آیا این سموم بر پشه نیز موثر باشند باید بررسی شود ولی طبعا" سموم ارگانوفسفره بر پشه ها تاثیر دارند .
نظر شما
ادامه