کد خبر: ۴۶۹۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، با اشاره به چالش های پیش روی صنعت واکسن سازی در کشور خواستار تغییر نگاه و رویکرد تصمیم گیران به این حوزه شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر علی اسحاقی» در نشست مشترک با دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه که شامگاه شنبه در سالن زنده یاد دکترکاوه این موسسه برگزار شد، گفت: در حال حاضر واکسن های انسانی، دامی، طیور ‌و سایر فرآورده های بیولوژیک در موسسه رازی تولید می شود و به زودی تولیدات جدیدی به سبد محصولات این موسسه افزوده خواهد شد .

وی واکسن آبله قناری و نوع جدیدی از واکسن آنتروتوکسمی و کیت های تشخیص بیماری های یون، بروسلوز و مشمشه را از محصولات جدید موسسه رازی برشمرد و گفت: همچنین در حال تولید واکسن آبزیان با همکاری موسسه شیلات هستیم .

دکتر اسحاقی در خصوص فناوری و تجاری سازی محصولات موسسه رازی با اشاره به برنامه کاهش تصدی گری دولت و توسعه و ارتقای توانمندسازی بخش خصوصی در صنعت واکسن گفت: از چهار سال گذشته با تاسیس مرکز فناوری و تجاری سازی به صورت جدی به این حوزه ورود کرده ایم اما بخش خصوصی برای سرمایه گذرای در صنعت واکسن رغبتی نشان نداده است و پیشرفت قابل توجهی نداشته ایم .

دکتر اسحاقی همچنین وجود ۱۵ آزمایشگاه تشخیص ملی و یک آزمایشگاه مرجع بین المللی را از امکانات موسسه رازی در بخش تحقیقات برشمرد و یادآور شد: در سال ۹۷، حدود ۱۶ هزار نمونه تشخیص بیماری در این آزمایشگاه ها بررسی شده از جمله اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور در آزمایشگاه مرجع موسسه تشخیص داده شده است .

رئیس موسسه رازی در بخشی دیگر از سخنانش، با تاکید بر لزوم تغییر نگاه به حوزه واکسن در کشور و اینکه امروز نیاز دنیا به واکسن های کارآمد بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، گفت: سلامت بشر، لزوم تامین پروتئین برای هفت میلیارد انسان، ایجاد امنیت بهداشتی برای جوامع، ارتقای سطح دانش فنی از موضوعاتی است که دنیا را به سمت تولید واکسن های کارآمد سوق داده است .

وی ادامه داد: در این بین استفاده از سلاح های میکروبی و بیوتروریسم، انحصار دانش در کشورهای غربی و پیشرفته و محدودیت های راهیابی دانش به کشورهای در حال توسعه به عنوان تهدیدها یا فرصتهایی است که با آن مواجه هستیم .

دکتر اسحاقی با اشاره به کمبود شدید واکسن های مورد نیاز در کشورهای کم درآمد، تصریح کرد: حتی در ایران نیز به برخی واکسن های مورد نیز دسترسی نداریم و باید با تقویت زیرساخت های واکسن سازی از بروز مشکلات در این بخش پیشگیری کنیم .

دکتر اسحاقی به پیش بینی ارزش بازار واکسن انسانی در دنیا اشاره کرد و گفت: ارزش این بازار از پنج میلیارد دلار در سال دو هزار و 24 میلیارد دلار در سال 2013 به 100 میلیارد دلار در سال 2025 پیش بینی شده است .

رئیس موسسه رازی افزود: در ایران نیز موسسه رازی با تولید عمده واکسن های مورد نیاز کشور سهم بزرگی در این بخش ایفا می کند. سهم انستیو پاستور تولید دو واکسن مورد نیاز است و بخش خصوصی نیز موفقیتی در این زمینه به دست نیاورده است .

وی با بیان اینکه متاسفانه صنعت واکسن سازی در ایران آنچنان که شایسته بوده پیشرفت نداشته است، تصریح کرد: پیشرفت در این صنعت متسلزم تغییر رویکرد تصمیم گیران به این حوزه است .

رئیس موسسه رازی در ادامه ضمن اشاره به بخشی از مشکلات این موسسه تاکید کرد: موسسه رازی اصلی ترین مرکز واکسن سازی کشور است و با توجه به اینکه واکسن می تواند زبان دیپلماتیک کشورها باشد می توانیم از این ظرفیت به خوبی بهره مند شویم .

دکتر اسحاقی، کمک به خودکفایی کشور، صرفه جویی ارزی، نقش بی بدیل در مواقع بحران و تهدیدات زیستی را از دلایل اهمیت حیاتی و استراتژیک موسسه رازی خواند و کفت: نوع نگاه به موسسه رازی باید متفاوت از صنایع دیگر باشد .

وی در ادامه سخنان خود بر لزوم تولید واکسن های فلج اطفال تزریقی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و افزود :
موسسه رازی در ۴۵ سال گذشته واکسن فلج اطفال خوراکی تولید می کند و طبق اعلام سازمان بهداشت باید این واکسن به نوع تزریقی تبدیل شود .

وی گفت:در صورت دریافت حمایت های لازم قادر هستیم نیاز کشور را تامین کرده و از وابستگی کشور در آینده به این واکسن جلوگیری کنیم .

رئیس موسسه رازی همچنین خواستار تخصیص اعتبار مصوب برای ساخت واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شد .

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
1
شما همون واکسن های معمول آنترو قانقاریا آگالاکسی تب برفکی و به میزان مورد نیاز و با کیفیت مطلوب تولید کن واکسن های جدید پیشکش...!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
0
تب برفکی مریال چرا نیست؟واکسن سگ هم پیدا نمیشه
نظر شما
ادامه