کد خبر: ۴۶۹۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر


رئیس شورای تامین دام کشور از کاهش قیمت گوشت قرمز تولید داخل در ماه آینده خبر داد گفت: معمولا ماه اسفند و ابتدای بهار، اوج عرضه بره به بازار است با توجه به شرایط خوب زایش، تا یک ماه دیگر شاهد عرضه انبوه بره‌هایی که در پاییز و زمستان متولد شده‌اند، هستیم و این امر کمک بزرگی به کاهش قیمت گوشت خواهد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، افزایش قیمت گوشت قرمز، رویه‌ای است که از ابتدای امسال با افزایش نرخ ارز آغاز شد. با وجود تلاش‌های دولت در متعادل سازی قیمت‌ها، کماکان نرخ این محصول پروتئینی در بازار روند صعودی به خود گفته است.

در حال حاضر در بررسی میدانی قیمت خرده‌فروشی و عمده فروشی انواع گوشت قرمز گوسفندی و گاوی حاکی از شتاب‌گرفتن روزانه قیمت مواد پروتئینی است؛ به‌نحوی که متوسط قیمت عمده هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در کشتارگاه 68 هزار تومان و خرده‌فروشی از مرز 90 هزار تومان عبور کرده و در مناطق مختلف شهر تهران از 90 تا 105 هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

تا به امروز نیز عرضه اندک گوشت قرمز گرم و منجمد وارداتی نیز تأثیر چندانی در شکست قیمت این اقلام نداشته است. همچنین هر کیلو گوشت گوسفند زنده در بازار 30 هزار تومان به فروش می‌رسد. البته این مبلغ برای قاچاق 40 هزار تومان است. در حال حاضر طبق بررسی میدانی، با توجه به داغ بودن بازار قاچاق، خریداران به سختی می‌توانند گوسفند زنده برای خرید پیدا کنند که عموما آن هم با قیمت‌های ضد و نقیض به فروش می‌رسد.

پشت پرده گرانی قیمت گوشت

افزایش نرخ دلار، ممنوعیت صادرات دام سبک و بازار مناسب آن در برخی کشورهای همسایه، زمینه‌های رشد قاچاق انواع دام به‌خصوص دام سبک را فراهم کرده است، به نحوی که دیگر دامدارن تمایلی به عرضه گوسفند به کشتارگاه‌های داخلی ندارند و در حال حاضر برخی از دست‌اندرکاران تولید و فعالان صنفی اعلام می‌کنند که دام سبک از طریق لنج در مرزهای جنوبی یا قاچاق در مرزهای غربی کشور راهی امارات و عراق می‌شود؛ به گفته رئیس اتحادیه دامداران ایران، سالانه بیش از یک میلیون راس دام زنده از کشور قاچاق می‌شود که این امر کاهش عرضه را تشدید کرده است.

اگرچه بارندگی‌های مناسب بهار امسال موجب بهبود وضع مراتع و وزن‌گیری سریع‌تر دام سبک به بازار مصرف شد و این امر می‌توانست آینده روشنی برای تولید گوشت قرمز کشور باشد، اما به دلیل داغ شدن بازار قاچاق، عرضه دام سبک قبل از وزن‌گیری مناسب، موجب پیش‌خوری در فصل تابستان شد. مشکل تنها به اینجا ختم نمی‌شود، به گفته مسئولان در اکثر مواقع، دام سبک مولد و پربازده قاچاق می شود که این موضوع نسل‌گیری در سال‌های آینده را با خطر ور به‌رو خواهد کرد.

رئیس شورای تامین دام کشور، گرانی گوشت قرمز را در دو بخش مورد بررسی قرار داد و گفت: با نوسانات ارزی به وجود آمده در سطح کشور، متاسفانه همراه با گرانی دیگر محصولات، شاهد افزایش قیمت در بخش دام و گوشت بودیم. در پی افزایش نرخ دلار، جذابیت قاچاق افزایش یافت و دامدارن به سوی قاچاق دام زنده روی آوردند. این دو موج آغازگر گرانی قیمت گوشت بود؛ اما قاچاق نقش برجسته‌ای در سیر سعودی قیمت گوشت را دارد؛ زیرا دلالان قیمت خیلی بالاتری نسبت به کشتارگاه داخلی به دامداران پیشنهاد می‌کنند.

«منصور پوریان» معتقد است که تصمیمات و عملکرد دولت در جهت پیشگیری و جلوگیری از گرانی پیش آمده قابل قبول نیست.

وی در ادامه گفت: بهترین راهکار این است که صادرات به صورت مشروط انجام شود. به طور مثال در ازای واردات 2 کیلوگرم گوشت خالص برای تنظیم بازار، یک کیلو گوشت ناخالص و یا بره نر از کشور خارج شود. زیرا در بخش قاچاق دام، اکثرا دام‌های ماده و یا دام‌های مولد پربازده بدون هیچ آماری از کشور خارج می شوند.

وی افزود: در فصل زمستان کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه در بخش دام سبک به دلیل زایش و وزن‌گیری بره‌های تولید پاییز با کمبود کمی روبه‌رو می‌شوند که معمولا با گوشت منجمد برطرف می‌شود.

وی از زایش‌های بالا در بخش دام سبک در فصل پاییز و زمستان سال جاری خبر داد و افزود: از سویی گزارش‌های خوبی از سطح زایش در بخش دوقلوزایی و سه قلوزایی رسیده است و اکنون دام های متولد شده در سلامت خوبی به سر می برند و از سوی دیگر به دلیل بارندگی مناسب در این دو فصل، شاهد مراتع سرسبزی برای چرا و پرواربندی دام خواهیم بود.

رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به عرضه تعداد بالای دام زنده تا یک ماه دیگر، گفت: دام‌هایی که در اواسط پاییز به دنیا آمده‌اند، نیازمند زمان هستند تا به اندازه بره کامل جهت کشتار برسند. در نهایت این دام تا یک ماه دیگر به سن کشتار خواهند رسید.

پوریان از کاهش قیمت گوشت قرمز تولید داخل در ماه آتی خبر داد و اظهار کرد: معمولا ماه اسفند و ابتدای بهار، اوج عرضه بره به بازار است با توجه به شرایط خوب زایش، تا یک ماه دیگر شاهد عرضه انبوه بره‌هایی که در پاییز و زمستان متولد شده‌اند، هستیم و این امر کمک بزرگی به کاهش قیمت گوشت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دام زنده به اندازه قابل قبولی وارد کشور نشده است، اظهار کرد: اخیرا برنامه‌هایی خوبی برای واردات دام زنده جهت کشتار در کشتارگاه‌ها تدوین شده که به زودی اجرا خواهد شد. طبیعتا با واردات دام زنده جهت کشتار، اشتغال‌زایی ویژه‌ای هم ایجاد خواهد شد. با توجه به آمارهای رسیده، چند روز آتی اولین محموله دام زنده وارد کشور می‌شود.

رئیس شورای تامین دام کشور تصریح کرد: اکنون علاوه بر زایش‌های مناسب دام زنده گوسفندی تولید داخل، واردات خوبی در زمینه گوشت گرم گوسفندی، گوشت منجمد گوسفندی، گوشت یخ زده گوساله و دام زنده در حال انجام است این گزاراشات نشان می‌دهد در روزهای آینده شاهد ثبات در بخش دام و گوشت خواهیم بود و این بحران و دغدغه برطرف خواهد شد.

وی در مورد افزایش قیمت نهاده‌های دامی گفت: برخی از نهاده‌ها برای مرغداران و پرواربندی گوساله کاملا ضروری است که در این بخش وابستگی به وارادات داریم؛ اما دام سبک را می توان از طریق رهاسازی در مراتع تغذیه کرد. بنابراین افزایش نهاده در دام سبک تاثیر زیادی ندارد.

وی دام‌های سبک را عاری از بیماری دامی دانست و گفت: پدیده تب برفکی در سال 95 و اویل سال 96 به کشور وارد و دام سبک درگیر کرد، در آن مقطع زمانی با کاهش میزان دام سبک رو به‌رو شدیم که خوشبختانه در سال جاری با نظارت و پیشگیری سازمان دام پزشکی گزارش در خصوص بیماری دریافت نشده است.

بر اساس این گزارش، در تازه‌ترین گزارش رسمی از تورم حدود ۳۹.۶ درصدی در دی‌ امسال حکایت از رشد بالای قیمت گوشت قرمز دارد. به طوری که بررسی جریان تغییرات تورمی در گروه‌های عمده نشان می‌دهد که در بخش "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" بیشترین افزایش قیمت نسبت به آذرماه مربوط به گروه گوشت‌ها است؛ به گونه‌ای که در دی ماه شاخص قیمت‌ها برای "گوشت قرمز و سفید" تورم ۹.۸ درصد، "ماهی‌ها و صدفداران" ۳.۲ درصد و "گوشت قرمز و ماکیان" تا ۱۰.۸ درصد نسبت به آذرماه رشد دارد و در مجموع تورم در این کالاها نسبت به دی‌ماه سال گذشته به ترتیب ۷۶.۵ درصد، ۸۲.۵ درصد و ۷۵.۶ درصد ثبت شده است.

 


خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مطلع
|
France
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
0
بابا .......... که میلیونها راس دام مولد به اسم تر از مرز خوزستان خارج .......... حالا خودت هم هشدار میدی .....
ا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
0
بهترنیست تمام گوسفندان راصادربکنندوتمام گوشت قرمزمصرف کشورراواردکنند
حداقل شاهدیک عدالت درتوزیع گوشت گوسفندی بین تمام مردم میشویم
نظر شما
ادامه