کد خبر: ۴۶۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - دکتر پیام محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران در نامه به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به انتقاد از عملکرد آن سازمان در پروژه ببرهای وارداتی به کشورمان پرداخت.

وی در نامه خود در حالی سخن از عدم وجود کارشناس (دامپزشک) در آن سازمان به میان آورده که چندی قبل در مناظره تلویزیونی با مشاور سازمان محیط زیست همین ادعا را مطرح کرد و هوشنگ ضیایی مشاور سازمان محیط زیست خطاب به دکتر محبی گفت : ما تیم دامپزشکی مربوط به خود را داریم و شما با این نوع ادعاها در صدد مطرح کردن بیمارستان خصوصی خود هستید!

گفتنی است دکتر مجید خرازیان مقدم یکی از دامپزشکان مشهوری است که در سازمان حفاظت محیط زیست مشغول بوده و معاونت دفتر تنوع زیستی آن سازمان را بعهده دارد و نماینده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی است.

در نامه دکتر محبی خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: در پی تلف شدن ببر سیبری در باغ وحش تهران مسئولان محیط زیست و باغ وحش مسئولیت را از گردن افکنده و سازمان دامپزشکی را متهم به گناه ناکرده کرده‌اند؛ گوش محیط زیست سنگین‌تر از این حرف‌هاست که بخواهد صحبت‌های دلسوزانه را در رابطه با سرمایه تلف شده توجه کند و دلیل این قضاوت را می‌توان مصاحبه‌های صورت گرفته دانست.

در ادامه نامه این‌گونه عنوان شده است: در حالی که علت مرگ ببر سیبری تنها نحوه عملکرد سازمان محیط زیست بود و باغ وحش نیز از زمان تحویل گرفتن تا زمان مرگ حیوان اقدام مؤثری در جهت توجه به اهمیت موضوع نگهداری انجام نداد در انتها سازمان دامپزشکی و دامپزشکان را متهم ساخت.

در این نامه سرگشاده آمده است: آقای محمدی‌زاده آیا بهتر نیست به جای درست کردن یک محل آلوده یا در آن را ببندید یا با استفاده از جایگاهی که دارید و نظارتی که می‌توانید بکنید بر اساس اصول رایج و علمی یک محل را بنیان نهید و نظارت کنید. باغ وحش باید بر اساس اصول مراقبت شود و گرنه کانون بیماری‌ها و عفونت‌هایی می شود که گریبان جامعه را می‌گیرد.

در این نامه آمده است: جناب آقای محمدی‌زاده آیا می‌دانید که مدیریت این پروژه و باغ وحش قبل از تحویل گرفتن این حیوان و موارد مشابه باید تمهیدات نگهداری را می‌اندیشید و آیا از لحاظ مدیریتی این بی‌تدبیری مسئول مربوطه شایسته بازخواست نیست؟ مسئول پروژه و باغ وحش تهران باید قبل از اطعام حیوانات از سالم بودن غذای آنها و کنترل آنها توسط مراجع ذیصلاح که شامل آزمایش‌های دامپزشکی نیز هست اطمینان حاصل کند و سپس اجازه ورود به باغ وحش را بدهد.

در ادامه عنوان شده است: سازمان محیط زیست هنوز الفبای دامپزشکی و درمان حیوانات را در قسمت‌های مختلف خود نهادینه نکرده است و در مواقع بحران چراغ به دست می‌گیرد و به دنبال کارشناس می‌گردد. آیا تعریف یک کارگروه و مرکز دامپزشکی معتبر برای درمان و رسیدگی به وضع حیوانات این قدر پیچیده است؟ در حالی که کشور از نظر بضاعت دامپزشکی در حد استانداردهای جهانی است.

در این نامه آمده است: از بین بردن شرایط زیست محیطی حیوانات چه زجری را به آنها تحمیل می‌کند و بر این اساس عدم کنترل وحوش باغ وحش از لحاظ سلامت زیستی و امکانات نگهداری چه زجر مضاعفی است به این بندیان محکوم تحمیل می‌شود. محیط زیست باید با اقتدار جلو این سوء رفتارها که توام با تحمیل بیماری و سو تغذیه به حیوانات است را گرفته و با تبلیغات از مردم بخواهد به حیات وحش اهمیت بدهند.

در نامه مورد نظر عنوان شده است: نحوه مدیریت بیماری ببر تلف شده آیینه تمام نمایی از عدم نهادینه کردن درمان حیوانات وحشی در سازمان محیط زیست است و خویش بهتر واقفید که در منطق چگونه از گرما پی به آتش می‌برند.

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
|
-
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۲
0
0
واقا این توهین به شغل مقدس دامپزشکی است که سازمان محیط زیست ادعا میکند دامپزشکان دانشگاه تهران با پروژه ببر سیبری همکاری داشتند ولی در نهایت این ببر با بیماری مشکوکی تلف شد! به نظر من کل دامپزشکان دست اندرکار در این قضیه باید شکایتی رسمی از سازمان محیط زیست بعمل آورند که چرا سازمانی به این گستردگی از دامپزشکان در قسمتهای مختلف تخصصی خود استفاده نمی کند ولی در نهایت تقصیر را به گردن آنها می اندازد. به نظر شما تعداد دامپزشکان شاغل در محیط زیست کشور کلا چند تا می باشد؟! آیا نباید نظارت بهداشتی و درمان حیوانات در کل این مجموعه بزرگ در کشور زیر نظر دامپزشکان باشد؟ چرا در کشور ما خدمات پزشکی ارزش واقعی خود را پیدا نمی کند؟! ای کاش همین قضیه شروعی باشد برای درک واقعی ارزش خدمات نظارتی و تشخیصی و درمانی و نیز آغازی برای ورود دامپزشکان به بخشهای غصب شده کلیه سازمانها و بالاخص محیط زیست! تا وقتی که دامپزشکان روی امری نظارت دارند چون در اکثر مواقع مشکلی پیش نمی آید، کار آنها به مرور زمان بی ارزش و تکراری و سمبل جلوه داده می شود و یواش یواش این نظارت حذف می شود ولی به محض پیش آمدن کوچکترین مشکلی یقه دامپزشکان را می گیرند. ای کاش دامپزشکان پیگیر این موضوع باشند و مناظره ای حسابی را با حضور مسئولین امر ترتیب دهند تا بر همگان حقانیت امر روشن شود. این جا باید از سازمان محیط زیست شکایت کرد که چرا از دامپزشکان به طور رسمی در قسمتهای مختلف استفاده نمی کند و ........... ! آیا وقت آن نرسیده که به جای............ به فکر حیوانات هم باشند و سری هم به طبیعت بزنند! خداوکیلی پیگیر این موضوع باشید.
یا حق
نظر شما
ادامه