کد خبر: ۴۶۹۷۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: قاچاق دام زنده ارتباط چندانی به سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی ندارد، چرا که بسیاری از دستگاه‌ها در این زمینه وظیفه دارند و متولی هستند ...


حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد که این سازمان و وزارت جهاد کشاورزی یکی از دستگاه‌های مرتبط با حوزه قاچاق دام در کشور هستند، بنابراین مسئله قاچاق دام ارتباط چندانی به این سازمان ندارد چرا که در آئین‌نامه‌های گذشته در زمینه جابجایی دام آمده است که بدون مجوز دامپزشکی جابجایی هرگونه دام زنده و فرآورده خام دامی ممنوع است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، چندی پیش «علی مویدی» رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز - درباره قاچاق دام زنده گفت که قاچاق دام زنده یکی از عوامل اصلی گرانی گوشت قرمز در بازار است و مقصر اصلی در این زمینه مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی بوده که در تدوین آئین‌نامه مربوط به جابجایی دام از استانی به استان دیگر تعلل کردند و این تعلل حدود یکساله موجب شد تا سرمایه‌های کشور از دست برود.

بنابراین مسئولان این وزارتخانه باید پاسخگوی این مسئله باشند و البته این مقام مسئول به این نکته هم اشاره کرده بود که اخیراً وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های متولی در این وزارتخانه آئین‌نامه مذکور را با تأخیری طولانی، تدوین کردند و این آئین‌نامه در دستور کار قرار گرفته است.

در این رابطه «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در نشست خبری امروز (دوشنبه) در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا در تدوین این آئین‌نامه تعلل کرده‌اید و درباره اظهارات رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اینگونه توضیح داد که قاچاق دام زنده ارتباطی به سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی ندارد، چرا که بسیاری از دستگاه‌ها در این زمینه وظیفه دارند و متولی هستند و این وزارتخانه تنها یک دستگاه در میان دستگاه‌های متعدد است.

وی افزود: اگر گفته می‌شود که تعلل این وزارتخانه و دستگاه‌های متولی‌اش در تدوین دستورالعمل مذکور عامل قاچاق دام زنده شده است باید به این نکته هم توجه کرد که در دستورالعمل قبلی هم تاکید شده که جابجایی هرگونه دام زنده و فرآورده خام دامی بدون مجوز سازمان دامپزشکی ممنوع است در حالیکه بر اساس گزارش‌هایی که صدا و سیما منتشر کرده افرادی که دام زنده را خریداری و دپو می‌کنند و آن را با کامیون‌های مشخص در مسیرهای معین جابجا کرده و از کشور قاچاق می‌کنند چندان پنهان نیستند و سازمان دامپزشکی هم نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد و دستگاه‌های دیگری در این زمینه متولی هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی مدافع تولید هستند و اتفاقاً در حوزه جابجایی دام زنده سازمان دامپزشکی با حمایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تنها دستگاهی است که توانسته سیستم GIS های حمل و نقل دام را برخط و آنلاین کند تا توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی همچون وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و غیره قابل رصد باشد.

البته در حوزه مسئولیت خودمان قطعاً به وظایف‌مان عمل می‌کنیم اما باید به این نکته توجه کرد که اختلاف نرخ ارز در داخل و خارج از کشور عاملی شده تا قاچاق قوت بگیرد و از سوی دیگر نیز قاچاقچیان دام زنده مسلماً جلوی چشمان دستگاه‌های نظارتی، انتظامی و امنیتی دست به این کار نمی‌زنند و از مسیرهای طبیعی تردد نمی‌کنند.

رفیعی‌پور گفت: البته دستورالعملی که به آن اشاره شد حدود یک ماه گذشته تدوین و صادر شده است و مطمئناً در آینده شاهد کاهش چشمگیر قاچاق دام زنده خواهیم بود.

تکذیب عرضه گوشت سگ در مشهد

وی همچنین در خصوص شایعاتی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر عرضه گوشت سگ در یکی از قصابی‌های مشهد منتشر شده بود تصریح کرد: همان زمان سازمان دامپزشکی دست بکار شد و بررسی‌های خود را آغاز کرد اما این مسئله پس از بررسی‌های مکرر تکذیب شد و مشخص شد که آن قصابی گوشت سگ عرضه نمی‌کند و از دام‌های حلال گوشت رایج همچون گوسفند و بز استفاده می‌کند.

کما اینکه مشاهده کردید اخیراً دادستانی مشهد هم این مسئله را تأیید کرده و به منتشرکنندگان این شایعات در فضای مجازی هشدار داده است که قطعاً با آنها به سبب تشویش اذهان عمومی برخورد خواهد کرد.

با متخلفینی که مسیر عرضه گوشت مورد نیاز مردم را تغییر می‌دهند برخورد می‌شود

رئیس سازمان دامپزشکی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا گوشت قرمز با افزایش قیمت غیرمنطقی مواجه شده و سازمان دامپزشکی در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است، اظهار کرد: مسلماً اختلاف نرخ ارز یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز است و هیچ ربطی به سازمان دامپزشکی ندارد چرا که این سازمان نه تنها بیشتر از سال گذشته مجوز برای واردات گوشت قرمز صادر کرده بلکه برای نخستین بار واردات دام زنده را هم با امضای پروتکل‌های بهداشتی بین کشورهای مختلف کلید زده است.

رفیعی‌پور اضافه کرد: هم اکنون چند برابر نیاز مردم، گوشت قرمز گرم و منجمد و دام سبک و سنگین وارد کشور شده است به گونه‌ای که به عنوان مثال اگر سالانه به ۱۴۰ هزار تن واردات گوشت قرمز نیاز داریم امسال بیش از ۲۶۰ هزار تن گوشت قرمز وارد شده است و ثبت سفارش آن را تأیید کرده‌ایم که دو برابر پارسال بوده است و با اقدامی که در راستای واردات دام زنده از برزیل، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها کرده‌ایم به زودی شاهد ارزانی گوشت قرمز خواهیم بود و در حالیکه در گذشته تنها مبدأ واردات گوشت برزیل بود هم اکنون اروپا، آفریقا، آسیای میانه و استرالیا هم به جمع فروشندگان گوشت قرمز به ایران اضافه شدند و قرار شده تا دام زنده در پارت‌های دو تا سه هزار راسی به کشور وارد شده و با نظارت سازمان دامپزشکی و شرکت پشتیبانی امور دام کشتار و عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه متخلفینی که مسیر عرضه گوشت قرمز مورد نیاز مردم را تغییر می‌دهند تحت پیگرد قانونی بوده و با آنها برخورد می‌شود، تصریح کرد: التهاب امروز بازار عمدتاً روانی است و حتی ممکن است و به احتکار خانگی مردم هم ارتباط داشته باشد. یعنی اینکه هر خانوار چند برابر نیاز خود گوشت قرمز تهیه و ذخیره می‌کند.

او همچنین درباره وضعیت بیماری فوق حاد پرندگان گفت: با وجود اینکه پارسال بالغ بر ۲۵ میلیون قطعه از طیور تخم‌ گذار در اثر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناسایی و معدوم شد امسال این میزان به ۴۸ هزار قطعه کاهش پیدا کرده است و تنها شاهد چند کانون بومی و روستایی در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران و مازندران و یک واحد صنعتی پرورش طیور در استان مازندران بوده‌ایم که نشان دهنده موفقیت این سازمان و دیگر دستگاه‌های متولی در کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده است که امروز نتایج آن را مشاهده می‌کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: سال گذشته به دلیل شیوع این بیماری با کاهش ۴۰ درصدی جمعیت مولد طیور تخم‌گذار مواجه شدیم و ۱۴ هزار تن تخم مرغ وارد کردیم. اما در سال جاری اقدامات بهداشتی، کنترلی و قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی در این زمینه سبب شد تا تلفات بیش از ۹۷.۵ درصد کاهش پیدا کند.

رفیعی‌پور اظهار کرد: ۱۸ هکتار زمین در استان بوشهر پیش‌بینی شده که دام زنده که از مبادی مختلف وارد می‌شود در آنجا به عنوان استراحتگاه و محل رفاه دام مستقر می‌شود تا پس از آن کشتار و در استان‌های مختلف عرضه شوند که در این زمینه با کشورهایی همچون استرالیا، رمانی و برزیل پروتکل‌های بهداشتی مختلفی در راستای واردات دام زنده امضا کرده‌ایم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در حوزه امنیت غذایی یک وارد کننده صفر بود که اکنون صادر کننده موفق هستیم.

وی تصریح کرد: در 40 سال از گذشت انقلاب تولیدات بخش دام، طیور و آبزیان ما از سنتی تبدیل به صنعتی شده اند و علاوه بر حوزه های پرورشی در بخش خوراک دام نیز صنعتی شده ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به عملکرد حوزه دامپزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: جمعیت کشور از 36 میلیون نفر به 81 میلیون نفر رسید. جمعیت بز و گوسفند در این مدت از 58 میلیون راس به 65 میلیون رسید؛ جمعیت دام سنگین نیز 6 میلیون راس بود که به 8 میلیون و 300 هزار راس رسید و این به معنای آن است که 10 میلیون تن شیر خام تولید کردیم که مازاد به نیاز مصرف کشور است.

وی افزود: درباره میزان تولید طیور در اوایل انقلاب آمار دقیقی برجای نمانده است، جمعیت طیور (جوجه گوشتی) 221 میلیون قطعه بوده که اکنون به یک میلیارد و 200 میلیون قطعه جوجه گوشتی در سال رسیده است وجمعیت مرغ تخمگذار نیز از 19 میلیون قطعه به 87 میلیون قطعه رسیده است.

رفیعی‌پور اضافه کرد: 2 میلیون تن تولید گوشت مرغ در کشور داریم که مازاد بر مصرف است اما در بخش گوشت قرمز میزان تولید 900 هزار تن و مصرف یک میلیون تن است که 100 هزار تن کسری داریم که از طریق واردات تامین می‌شوند. میزان تولید عسل نیز به 400 هزار تن و میزان تولید آبزیان به یک میلیون و 200 هزار تن رسیده است؛ میزان تولید ماهی پرورشی که 30 سال پیش 40 هزار تن بود اکنون به 400 هزار تن رسیده است و در مجموع در بیشتر حوزه‌های تولیدی بیش از 10 برابر افزایش تولید داشته‌ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به فعالیت‌هایی که بعد از انقلاب در حوزه‌های بهداشتی و نظارتی و تشخیص دامپزشکی صورت گرفته گفت: با توسعه این فعالیت‌ها بوده که توانسته‌ایم به این موفقیت در تولید دست یابیم؛ در سال 57، مراکز درمانی و مایه‌کوبی که متعلق به بخش خصوصی بوده است صفر است و ما آماری در این باره نداریم اما امروزه بر اساس آمار سال 96، هزار و 106 مرکز مایه‌کوبی در کشور داریم تا بتوانیم محصولاتی سالم تولید کنیم.

وی گفت: 82 فقره مرکز دارویی قبل از پیروزی انقلاب وجود داشت که این رقم اکنون به هزار و 799 مرکز رسیده که این مراکز به پرورش و تولید در کشور کمک می‌کنند؛ تعداد آزمایش‌های بخش خصوصی نیز که قبل از پیروزی انقلاب تنها یک مورد بود اکنون به 279 آزمایشگاه رسیده که بر این اساس است که می‌توانیم محصولات خودمان را به همه مناطق دنیا صادر کنیم.

رفیعی‌پور تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب 110 مطب در حوزه دامپزشکی داشتیم که اکنون این تعداد به 2500 مطب، درمانگاه و پلی کلینیک رسیده است و ما در تمام مراکز شهری و روستایی کشور استقرار مراکز یاد شده را داریم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: تعداد نظارت‌های بهداشتی در حوزه کشتارگاهی قبل از انقلاب به این صورت بود که تنها 4 کشتارگاه صنعتی تا سال 57 داشتیم که اکنون 75 کشتارگاه صنعتی داریم که هر کدام از این کشتارگاه‌های صنعتی معادل 5 کشتارگاه سنتی ظرفیت دارند.

وی افزود: کشتارگاه‌های صنعتی طیور نیز قبل از پیروزی انقلاب تنها 3 واحد بود که اکنون به 273 کشتارگاه رسیده است که 60 مورد ان دارای خط دو هستند و خروجی آنها محصولاتی دارای گرید صادراتی است.

خوداتکایی در حوزه داروهای دامپزشکی از 5 درصد به 95 درصد بعد از پیروزی انقلاب افزایش یافت

رفیعی پور ادامه داد: در حوزه دارو و مواد بیولوژیک رشد خوبی داشته‌ایم به طوریکه مجموع کارخانه‌های داروسازی در این بخش 2 مورد بوده که اکنون به 178 کارخانه افزایش یافته است و ما تولید داروها، مکمل‌ها، ریزمغذی‌ها و ... را در حوزه دامپزشکی داریم و از 5 درصد خوداتکایی به 95 درصد رسیده‌ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب ما 30 درصد پوشش بهداشتی در حوزه دام، طیور و آبزیان داشتیم گفت: اکنون این رقم به بیش از 82 درصد رسیده است.

وی گفت: در سال 97 و 96 در حوزه بیماری‌های مشترک با انسان و بیماری‌های دام، فعالیت‌های خوبی برای پیشگیری و درمان داشتیم به طوریکه اکنون در ارتباط با بیماری‌هایی مانند طب برفکی،‌ تب مالت وضعیت مناسبی داریم.

یک میلیون راس از 58 میلیون راس دام ما در آن دوران مایه‌کوبی می‌شد که اکنون در حوزه دام‌های سنگین ما به 6 میلیون راس مایه‌کوبی رسیده‌ایم و ریشه‌کنی سل گاوی از 75 هزار راس تست به یک میلیون و 300 هزار راس افزایش یافته و در حوزه مشه مشه نیز از 120 هزار تست راس به 370 هزار راس تست رسیده‌ایم. همچنین در زمینه مبارزه با بیماری هاری نیز از 2 هزار قلاده تست به 450 هزار قلاده رسیده‌ایم که پایش مناسبی به حساب می‌آید.

رفیعی پور افزود: در کشتار دام 980 هزار راس نظارت بهداشتی داشتیم که این رقم اکنون به 12 میلیون راس نظارت بهداشتی در حوزه کشتارگاه‌ها رسیده است.

وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب تنها 19 واحد صنعتی تولیدکننده خوراک بهداشتی دام وجود داشت که اکنون این رقم به 570 واحد رسیده است.

اجلاس تب برفکی فائو در ایران برگزار می‌شود

وی با بیان اینکه در بخش تولیدات دامی تحریم‌ها تاثیری نداشته گفت: اکنون با وجود اینکه ما تحریم هستیم اجلاس اکوی دامپزشکی را سال جاری در ایران برگزار کردیم و 13 اسفند نیز 70 عضو کشورهای جهان توسط فائو و اتحادیه اروپا به ایران دعوت شده‌اند و با هزینه فائو در ایران اجلاس تب برفکی در شیراز برگزار می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: 15 میلیون تن فرآورده‌های خام دامی تولید می‌کنیم که همه این محصولات اکنون صادراتی هستند و ما در بخش تولید تخم مرغ جزو 10 کشور اول دنیا و بزرگترین تولیدکننده قزل‌آلا در دنیا هستیم.

وی با اشاره به فعالیت دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس فعالیت این حوزه ما توانتسه‌ایم در بحث صادرات کالا با برند حلال نیز ورود داشته باشیم.

بیماری لمپی اسکین به زودی ریشه‌کن می‌شود

رفیعی پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بیماری لمپی اسکین به زودی ریشه‌کن می‌شود گفت:‌ بر اساس فعالیت‌های صورت گرفته همکاران ما در سازمان دامپزشکی به زودی این بیماری در میان جمعیت دامی کشور ریشه‌کن خواهد شد.


 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
0
اگر واقعا تعداد گوسفند و بز افزایش یافته است؟؟!

پس چرا اکثریت روستاهای ما از دام و دامدار خالی شده است؟؟!

جمعیت روستایی ما طبق آمار سرشماری سراسری 1395
به 26 درصد تنزل یافته است و بعد از دو سال از این هم به احتمال زیاد کمتر شده است!

واقعا این دامها کحا هستند؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
0
نتايج طرح آمارگيري از دامداري‌هاي كشور١٣٩٦منتشر شد

طرح آمارگيري دامداري در تابستان سال‌جاری در سطح ٦٣٧٧ آبادي و شهر نمونه به مرحله اجرا در آمد. اطلاعات مورد نياز در قالب ٤١٢٥١ پرسشنامه جمع‌آوري و سپس با روش‌هاي علمي در سطح استان و كشور تعميم داده شد

بر اساس نتايج اين طرح در مرداد ماه سال ١٣٩٦، تعداد ١,٤ ميليون بهره‌برداري داراي دام در سطح كشور وجود داشته است كه تعداد دام اين بهره‌برداري‌ها، ٤٠ ميليون رأس گوسفند، ١٥.٧ ميليون رأس بز و ٤.٩ ميليون رأس گاو بوده است.

توليد شير دامداری‌های كشور طی ٣٦٥ روز منتهی به روز آمارگیری، ٧,٦ ميليون تن برآورد شده است.

تعداد انواع دام عرضه شده برای کشتار و ذبح شده در بهره‌برداری‌ها در این مدت، شامل ١٢,١ میلیون رأس گوسفند، ٤.٤ میلیون رأس بز و ١.٢ میلیون رأس گاو بوده است.

میزان مصرف خوراک دام طی ٣٦٥ روز منتهی به روز آمارگیری، ٣٦,٦ میلیون تن برآورد شده است.

اطلاعات اين نشريه به همراه انبوهي از داده‌هاي آماري ديگر از طريق درگاه ملي آمار به آدرس اینترنتی www.amar.org.ir قابل دسترس برای علاقه‌مندان مي‌باشد.

درگاه ملی آمار زیر نظر مرکز آمار ایران است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
......های موجود معاونت امور دام درب تولید را تخته کردند تاسف اور است. معاونت امور دام و مرکز تحقیقات امور دام باید به دامپزشکان سپرده شوند عزیزان
علوم دامی های ما یا در حال واردات هستنند یا در حال حل .............. بنابراین وقتی ندارند برای مملکت بگذارند اگر هم داشتند خروجی شان همین است.
طرحی نو باید در انداخت و شایستگان بر مسند بنشینند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
با سلام
جناب آقای دکتررفیعی پور عزیز مسلما افزایش قیمت گوشت هیچگونه ربطی به سازمان دامپزشکی ندارد .شرکت پشتیبانی امور دام وادارات امور دام که مانند دلال وواسطه عمل میکنند تنها مقصر اصلی این افزایش قیمت هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
همچین بی ربط هم نیست . در سالهای اخیر همه گیری برخی بیماری ها نظیر تب برفکی و افزایش قیمت دارو ضربات مهلکی به ساختار دامپروری کشور زد
دکتر علی شریعتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
0
آخر کی گفت به شما ربط دارد؟
شما خودتان را بی خودی وسط نیندازید!
الآن در تلویزیون گفتند مربوط به وزارت کشور _وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی است‌.
نظر شما
ادامه