کد خبر: ۴۶۹۹۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر گیتی کریم» ضمن اشاره به رابطه معکوس عرضه و تقاضا در بازار، گفت: مسئله ازدیاد فارغ‌التحصیلان دامپزشکی، تاثیر منفی بر بازار کار خواهد داشت ...

حکیم مهر: استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری حکیم مهر ضمن اشاره به رابطه معکوس عرضه و تقاضا در بازار گفت: «مسلما هر چقدر عرضه زیاد شود، تقاضا کاهش می‌یابد. به همین شکل مساله ازدیاد فارغ‌التحصیلان دامپزشکی، تاثیر منفی بر بازار کار خواهد داشت.»

«دکتر گیتی کریم» تعداد زیاد فارغ‌‌التحصیلان رشته بهداشت و صنایع غذایی را یکی از گرفتاری‌های رشته دامپزشکی در حوزه بهداشت مواد غذایی برشمرد و تصریح کرد: «در این زمینه رشته صنایع غذایی و رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی را داریم که همه اینها باعث می‌شود نقش دامپزشکی که همان متخصص بهداشت مواد غذایی است، در بازار کمرنگ شود.»

وی خاطرنشان کرد: «از آنجا که اسم حرفه و رشته، بهداشت مواد غذایی یا ایمنی غذا یا صنایع غذایی است و ما نیز اصالتا دامپزشک هستیم که به این رشته می‌رویم، لذا مشخص است که آنها در بازار کار موفق‌تر هستند.»

کریم ادامه داد: «مساله دیگر این است که در رشته ما هیچ وقت تبلیغات مناسبی صورت نگرفته و این رشته به مردم جامعه شناسانده نشده است که خود دامپزشکان تا ۷۰ درصد در این معضل، مقصر هستند.»

وی با انتقاد از اینکه مردم نمی‌دانند کار یک دامپزشک چیست؟ افزود: «کار دامپزشک صرفا درمان نیست، بلکه پیشگیری و کنترل کیفیت در مورد مواد غذایی است.»

 


انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
6
2
ماشاالله الان که کلا دامپزشکی شده فقط واسه دکترای دامپزشک.دیگه چی میخواین والا نمیدونم.همه جا مسئول فنی واسه دامپزشکاست.بازم گله دارین؟؟
ناشناس
|
Czechia
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
4
2
بله خوب دامپزشک هم داروسازه هم پزشک حیواناته هم توی فارم کار میکنه هم دام کوچک و هم کارشناس آزمایشگاهه و هم کارشناس پیشگیریه و هم کارشناس بهداشت مواد غذاییه و ......‌ ‌واقعا کدوم رشته وجود داره که اینقدر ادعای همه کاره بودن رو داشته باشه؟ واقعا چرا برای دکتر دامپزشک چارت کاری مشخص نشده . اگه واقعا همه این کارها از شما برمیاد پس ایجاد و تاسیس باقی رشته ها به خاطر چی بوده؟ به نظر من کسی جای دکتر دامپزشک رو اشغال نکرده بلکه بلعکس به علت بیکاری بالا و تعداد فارغ التحصیلان بالای دکتر دامپزشکی الان دامپزشکان به فکر دست درازی به باقی رشته ها افتادن و میخوان بازار کار باقی رشته ها رو تصاحب کنن. دست اندازی به مشاغلی چون کارشناسان آزمایشگاه دامپزشکی، صنایع غذایی و بهداشت مواد غذایی و ... . و جالبه که کاملا مسئله رو بر عکس جلوه میدن و میگن که باقی رشته ها دارن به ما دست اندازی میکنن. به جای اشغال دیگر مشاغل و دست اندازی به نان دیگران به فکر کاهش تعداد فارغ التحصیلان دکتر دامپزشکی و شناساندن رشته خود به مردم باشید. کم کاری از خود شما دامپزشکان است که از سنگ صدا در میاد ولی از شما نه. ما هم که سایر رده ها شدیم داریم چوب سکوت شما رو میخوریم و بهای بیکاری شما رو پرداخت میکنیم.آیا در مقاطع گروه پزشکی یه پزشک میتونه داروخانه بزنه یا آزمایشگاه داشته باشه یا کارشناس بهداشت باشه که شمای دامپزشک ادعای همه این کارها رو باهم دارید؟
غریب اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
با سلام و عرض ادب خدمت استاد پیشکسوت سرکار خانم دکتر کریم :
استادم ،سرورم باورکنید مقصر در ناشناس ماندن این رشته فقط بزرگان قوم دامپزشکی می باشند ولا غیر... ما دانش آموختگان هیچ تقصیری نداریم اگر بزرگانمان کوتاهی میکنند فقط در این دوره ی اخیر که شاگرد شما جناب آقای دکتر رفیعی پور و دکتر صفری زمام امور را بدست گرفته اند کمی در جامعه اسم دامپزشک و دامپزشکی نماد پیدا کرده آنهم به وساطه رابطه ی خوب دوستان با ارباب جراید و رسانه ها میباشد
در خصوص موازی کاری ما با دوستان مسوول فنی گمارده شده در کارخانجات و کارگاههای مشمول نظارت دامپزشکی از طرف معاونت غذا و دارو باید فکری شود که در این مراکز موازیکاری صورت نگیرد و این پاشنل آشیل این مجموعه است
در حال حاضر در اغلب کارخانجات سه نیرو از سه مرکز نظارت مختلف(1-اداره نظارت برمواد غذایی معاونت غذا و دارو2- استاندارد 3-دامپزشکی) یک کار را انجام میدهند و برای یک کار مشترک سه حقوق دریافت میکنند که باعث نارضایتی کارفرماهای این حوزه شده است خواهشا فکری اساسی برای این تداخل عملکرد بردارید....
از آموزش خارج از تصور و انبوه فارغ التحصیلان بیکار و .... تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل....
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
1
آخه مگه تاوان پذیرش بی حد و حصر دکترای دامپزشکی در دانشکده های بی کیفیت دانشگاه آزاد رو باید باقی رشته ها پرداخت کنن. هر رشته ای کار و و موقعیت خودش رو داره. شما به جای شکایت و زیر سوال بردن باقی رشته ها جلوی پذیرش فله ای دکتری دامپزشکی رو بگیرید. واقعا برای این مسئله به عنوان مدرس حتی یک نامه هم به مسئولین تا حالا نوشتین؟
Vet.
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
سلام.
Vet.
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
سلام.
استاد بزرگوارم. شما آنچه را که ضرورت داشت، بیان فرمودید. مشکل اصلی، با ازدیاد بی حساب و کتاب فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی گره خورده است، ازدیاد از یک سو و بی کیفیتی اموزشی فارغ‌التحصیلان نیز از سوی دیگر، موجب گردیده تا جایگاه دامپزشک و دامپزشکی در جامعه بدست فراموشی و کم رنگ شدن سپرده شود.
دامپزشکی حرفه‌ای نیست، که بتوان با آن موازی کاری صورت گیرد، زیرا شما اساتید گرانقدر وظایف ما را در طول دوران دانشگاهی، بخوبی تفهیم کرده آید.
بجاست، در موقعیت کنونی نقش دامپزشکان را در تامین امنیت غذایی که ارتباطی کاملا مستقیم با تندرستی جامعه انسانی را دارد، با بیاناتی بروزتر به انجام رسانیم.
هر چند دانش اموختگانی چون بهداشت مواد غذایی و.. وظایفشان مشخص میباشد.
گزینش دانشجویان رشته دامپزشکی نیز میباید بر اساس نیازهای کشورمان صورت پذیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
2
ضمن احترام به نظرات اساتید محترم
اولین وظیفه یک دامپزشک طبابت و تشخیص و درمان حیوانات است. فارغ التحصیل های موازی مواد غذایی شاید بتوانند به جای دامپزشک نظارت در کارخانه های مواد غذایی انجام بدهند اما کسی نمیتواند و نبایست در کار تشخیص و درمان حیوان دخالت کند. پس بعد طبابت در دامپزشکی میبایست پررنگ شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
1
ای بابا کی دیگه دامپزشک را میشناسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
1
0
موافقم.
مواد غذایی با منشاَ دامی بهتر است توسط دکتر دامپزشک بازرسی و تاًئید شوند.
درود بر استاد بزرگوار کریم و خدا به ایشان طول عمر با عزت و سلامت عطا نماید.
کلی دیگر مواد غذایی داریم که غیر دامپزشکها می توانند بازرسی و تائید نمایند از جمله سبزیجات، میوه جات، ترشیجات، عرقیجات و طباخی جات و هر موردی که ..جات به آن قابل اتصال است برای ایشان..
محمد رضایی (دکتری تخصصی بهداشت مواد غذایی)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
1
با سلام و احترام خدمت استاد فرهیخته سرکار خانم دکتر کریم

اگر گریزی به وزارت بهداشت و تحصیل کرده های آن بزنیم. مشاغل در آنجا طبقه بندی شده می باشد. همانطور که مستحضرید چه از دیدگاه عمومی و تخصصی وزارت بهداشت عملکرد بهتری داشته و دارد.
فلذا پزشکان در حرفه درمان، میکروبیولوژیست و پاتولوژیست در آزمایشگاه، صنایع غذایی در کارخانجات غذایی، داروساز در داروخانه و...مشغولند.
این که یک دامپزشک عمومی با گذراندن 18 واحد درسی غذایی، آن هم در حد عمومی را توانا تر از مشاغل تخصصی مواد غذایی بدانیم، درست نبوده و دقیقاً میتواند با سلامت نیز مغایر باشد.
اگر هم اصرار به نظارت غذایی صرفاً با دامپزشک هستید، پس بهتر است دامپزشکان عزیز در مقام مقایسه با پزشکان (که صرفا به کار درمان اشتغال دارند و نیامده بر کارخانه مواد غذایی نظارت کند) از نظر حقوق و مزایا و... ندانند چون با توضیحات فوق مغایر می باشد.
بدیهی است تعصب در هر کاری همیشه موجب عقب ماندگی و متضرر شدن عموم جامعه در مورد حاضر خواهد بود.
نظر شما
ادامه