کد خبر: ۴۷۰۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر


اکیپ نظارت بر مراکز و فروشگاه‌های بزرگ متشکل از نماینده دادستان تهران، نماینده وزارت صمت، نماینده سازمان تعزیرات و سایر دستگاه‌های نظارتی به برخی میادین و فروشگاه‌ها سرکشی کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مشرق، با دستور دادستان کل کشور تمامی ارگان های وابسته به معیشت مردم جهت مبارزه با قاچاق کالا، گران فروشی و … بسیج شده‌اند. 

در همین راستا طرح مشترک دادستانی تهران جهت مبارزه با گران فروشی در فروشگاه های تهران با حضور معاونین دادستان تهران، نماینده وزارت صمت، نماینده تعزیرات حکومتی، نماینده وزارت بهداشت و نماینده وزارت جهاد کشاورزی کلید خورد.

به این منظور به بازار رفتیم تا واقعیات توزیع کالاهای اساسی را از نزدیک مشاهده کنیم.

ساعت ۱۵:۱۵ - میدان میوه و تره بار بهارلو (میدان منیریه)

در بدو ورود با صف عریض و طویل مردم مواجه شدیم و دلیل را جویا شدیم منتظر دریافت گوشت دولتی بودند که اکثر این مردم را میانسالان تشکیل می دادند. به سختی از میان کسانی که در صف بودند عبور کردیم و به قسمت پخش گوشت و مرغ رسیدیم.

بنا به گفته مردم، مسئول پخش گوشت و مرغ با دیدن خبرنگاران و دوربین هایشان با سرعت بهتری نسبت به قبل مشغول توزیع شد. مردم داد میزدند که ما از ساعت ۱۱ صبح در صف هستیم و الان میگویند گوشت تمام شده و در صف نیاستید.

 پنهان کردن گوشت جهت مصرف شخصی!

به همراه «مهرنیا» نماینده دادستان به سراغ سردخانه رفتیم و دادستان دستور داد تا درب قفل شده سردخانه را هرچه سریعتر باز کنند. درب سردخانه که باز شد چند عدد سردست و ران گوسفند در یک جهبه گذاشته بودند و روبروی آن جعبه چند جعبه گوشت مرغ روی هم گذاشته شده بود.

نماینده دادستان از مسئول پخش گوشت پرسید که شما به مردم اعلام میکنید گوشت تمام شده اما اینجا گوشت تازه مخفی کردید؟ مسئول پخش غرفه که اندام درشتی هم داشت در جواب گفت این گوشت ها برای خانواده خود و خانواده یکی از همکارانم است، نماینده دادستان بعد از شنیدن این حرف با عصبانیت دستور داد تا گوشت ها را میان مردم توزیع کنند.

مهرنیا از مسئول غرفه سوال کرد که امروز چقدر گوشت برای شما آمده؟ که وی پاسخ داد امروز ۵ عدد گوسفند (راسته) برای ما فرستاده شده که وزن درج شده روی فاکتور ۷۹ کیلو و ۶۵۰ گرم بود اما مرغ قیمت مصوب ۹۸۰۰ تومانی تنظیم بازار ۶۰۰ کیلو فرستاده شده است.

وی در پاسخ به اعتراضات مردم جهت کمبود گوشت و عرضه آن گفت: بناست صرفاً در این دوره به بحث عرضه گوشت ورود کنیم و لبنیات و تخم مرغ در مرحله های بعدی این طرح هستند.

نماینده دادستان تهران با بیان اینکه میزان گوشت توزیعی کم است، اظهارداشت: از مسئول غرفه درخواست صدور فاکتور کردیم تا ببینیم وزن گوشت تحویل گرفته شده به این مرکز با وزنی که بین مردم توزیع شده یکی هست یا خیر.

قیمت گوشت استرالیایی گران تر از بقیه گوشت ها

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت های گوشت مرغ و گوشت گرم گوسفندی قیمت های مصوب هستند، بیان کرد: البته قیمت گوشت گرم وارداتی استرالیایی نسبت به گوشت های قزاستانی و آسیای میانه به لحاظ کیفیت گران تر است.

 ۴ عدد لاشه گوسفند، ۸۰ نفر در صف!

مسئول غرفه تره بار در رابطه با همسان نبودن عرضه گوشت گرم گوسفندی با تقاضای موجود گفت: امروز تنها ۴ عدد لاشه گوسفندی برای ما آمده که برای این ۴ لاشه ۸۰ نفر در صف هستند!

بعضی مراکز بیشتر و بعضی کمتر گوشت دریافت می کنند!

«میرزایی» نماینده وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با مشکل کمبود دام جهت عرضه در میادین به متقاضیان گفت: بعضی مراکز بیشتر و بعضی کمتر گوشت دریافت می کنند اما در تمام میادین، بار توزیع می شود ضمن اینکه دیروز در همین غرفه ۲۰ لاشه گوسفندی وارد شده اما امروز ۴ لاشه تحویل داده شده است.

بارگیری دیر دلیل کمبود گوشت

وی در پاسخ به این سوال که چرا امروز به این مرکز ۴ لاشه گوسفند رسیده در حالیکه دیروز ۲۰ لاشه به آنها تحویل داده شده، گفت: توزیع گوشت از سکوی آزادی انجام می گیرد که احتمالاً امروز برای این مرکز دیر بارگیری انجام شده و به همین دلیل گوشت کمتری دریافت کرده اند.

 در این میان صحبت های در گوشی نماینده وزارت صمت و نماینده دادستان نیز در نوع خود جالب بود

نماینده دادستان درباره مشکلات کمبود عرضه گوشت در مرکز میوه و تره بار بهارلو (میدان منیریه) گفت: مشکل خاصی نبود غیر از رفتار یکی از پرسنل جهت مصرف گوشت شخصی.

برخورد قاطع و قانونی در صورت مواجهه با جرم محرز

مهرنیا افزود: برنامه مدون دادستانی در قالب کارگروه تعزیرات، وزارت صمت و وزارت جهاد بازدید سرزده از مراکز توزیع مایحتاج مردم به خصوص عرضه گوشت گرم بین مردم است و در این بازدیدها اگر با جرم محرز و مشخص مواجه شویم در همان لحظه اقدام فوری و برخورد قانونی انجام می گیرد.

 دلیل واردات دام گران فروشی، احتکار و قاچاق

وی بیان داشت: بحث گران فروشی، قاچاق و احتکار باعث واردات گوشت از خارج از کشور شده است.

ساعت ۱۶:۲۰ دقیقه- فروشگاه رفاه شعبه سه راه جمهوری

از ۱۰۰ درصد درخواست گوشت فقط ۲۵ درصد تخصیص میدهند

در ادامه بازدید به همراه این کارگروه به فروشگاه رفاه شعبه چهارراه جمهوری می‌رویم در نگاه اول فروشگاه خلوت دیده می‌شود از «بیژن شهرستانی» مدیر فروشگاه دلیل خلوتی این مرکز را می پرسیم و اینکه آیا گوشت در این مرکز هم توزیع می شود یا خیر که وی پاسخ میدهد ما روزانه به نسبت به مراجعه کنندگان ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلو درخواست گوشت به مرکز توزیع می دهیم امّافقط ۲۰ یا ۲۵ درصد به ما گوش تحویل می‌دهند که امروز هم همینطور شد و الا الان مردم صف کشیده بودند برای دریافت گوشت.

۳۰۰ کیلو گوشت خواستیم، ۶۰ کیلو دادند

از آقای شهرستانی از میزان درخواست گوشت امروز این فروشگاه سوال کردند که وی گفت ما امروز ۳۰۰ کیلو گوشت درخواست دادیم کلاً سه عدد ران یک کیلویی، دو عدد ران دو کیلویی، ۵ عدد سردست یک کیلویی و مقداری گوشت گوساله آوردند که جمع ۶۰ کیلو تحویل ما دادند.

نمیشود هرچقدر مراکز بخواهند گوشت بدهیم

میرزایی نماینده وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه گفت: شاید فروشگاهی ۵۰۰ کیلو گوشت از ما بخواهد اما ما نمی توانیم این حجم گوشت را به یک فروشگاه اختصاص بدهیم چراکه فروشگاه های دیگر هم نیاز به گوشت دارند.

وی افزود: ما با نیاز مردم در مناطق مختلف مایحتاج آنان را بنا به گوشت گوسفندی بشقابی یا لاشه تأمین می‌کنیم.

جهاد کشاورزی باید آمار میزان پخش گوشت را به ما بدهد

نماینده دادستان در پاسخ به این سوال که چرا میزان گوشت تعلق گرفته به فروشگاه ها با هم تفاوت دارد اظهار داشت: جهاد کشاورزی باید آمار پخش گوشت را به ما بدهد تا ببینیم کدام فروشگاه ها به چه میزان گوشت توزیع شده و آیا در زمینه توزیع سلیقه ای عمل شده است یا خیر چرا که فروشگاه ها و میادین میوه و تره بار با حجم بسیار زیادی مشتری و کمبود گوشت جهت توزیع روبه‌رو هستند.

*کاهش مراکز توزیع گوشت از ۱۲۰۰ به ۲۵۰ مرکز

«سلیمی» مسئول پشتیبانی، پخش و توزیع گوشت تهران گفت اخیراً مراکز توزیع ما زیاد بوده که با هماهنگی کارگروه تنظیم بازار از ۱۲۰۰ منطقه به ۲۵۰ منطقه در حال کاهش این مراکز هستیم تا بتوانیم نظارت بهتری انجام دهیم.

مباشرین عرضه گوشت باید خودشان را به سیستم توزیع با کد ملی مجهز کنند

مسئول پشتیبانی، پخش و توزیع گوشت تهران افزود: امروز ما دستور مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام را هم اخذ کردیم تا تمام مباشرینی که گوشت گوسفند منجمد را عرضه می کنند حتماً باید خودشان را به سیستم توزیع با استفاده از کد ملی مجهز کنند.

فعالیت افراد واسطه و فرصت طلب خیلی زیاد است

سلیمی افزود: متأسفانه در این مراکز غیر از میادین تره بار که شاهد توزیع خوب گوشت گوساله هستیم فعالیت افراد واسطه و فرصت‌طلب خیلی زیاد است.

کاهش واردات دلیل کاهش عرضه

وی در پاسخ به این سوال که چرا از سهمیه ۱۰۰ درصدی فروشگاه ها فقط ۲۰ درصد آنها تعلق میگیرد گفت: دلیل این کار کاهش واردات بوده و علت دیگری ندارد.

مسئول پشتیبانی، پخش و توزیع گوشت تهران افزود: میزان واردات گوشت گرم گوسفندی کاهش پیدا کرده نسبت به قبل که روزانه حدود ۱۲۶ تن گوشت وارد تهران می شد و به دلیل اینکه به زیر ۱۰۰ تن کاهش پیدا کرده طبعاً در عرضه هم دچار کمبودهایی هستیم.

سلیمی اضافه کرد: ولی هدف این است که بعضی از مراکز اولویت‌دار ما مانند مراکز میوه و تره بار با توجه به جلساتی که با خود مدیرعامل محترم سازمان میادین داشتیم که ۲۴ تن درخواست داده بودند که شامل ۱۲ تن فله و ۱۲ تن بسته‌بندی بود را تأمین کردیم.

افزایش مراکز باعث کاهش عرضه شده است

وی افزود: اخیراً تیم مذاکره تلویزیونی قرار شد که سهمیه سازمان میادین را افزایش دهیم ولی افزایش مراکز باعث کاهش عرضه شده است.

ورود دام زنده باعث کاهش قیمت و مصرف گوشت می شود

سلیمی در پاسخ به این سئوال که گلایه مندی زیاد مردم که حتی بعد از صرف ساعت های زیادی در صف به دریافت گوشت هم منجر نمی‌شود تکلیفش چیست؟ گفت: از اواخر این هفته و اوایل هفته آینده که کشتار دام زنده آغاز می شود خیلی از این مشکلات را پوشش خواهد داد چون ورود دام زنده به کشور و فعال شدن مراکز عرضه آلایش دام موثر است که این امر می تواند مصرف گوشت و قیمت آن را در کشور کاهش دهد در کنار آن تلاش می کنیم به شیوه های مختلف عرضه گوشت وکیوم گوشت منجمد و گوشت لاشه ای را افزایش دهیم که در کنار وارداتی که انجام می‌دهیم انشاءالله مرتفع شود.

مشکلات ارزی، بخش خصوصی را دچار مشکل کرده است

مسئول پشتیبانی، پخش و توزیع گوشت تهران با توجه به مشکلاتی که در انتقال ارز به وجود آمد بخش خصوصی نیز در تأمین گوشت کشور دچار مشکلات جدی ای شده است که اگر زیانی هم در مورد واردات دام به کشور به وجود آید خود دولت آن زیان را تحمل کند.

نمی توانیم زمان و مکان مشخص برای عرضه اعلام کنیم

سلیمی در پاسخ به این سوال که چرا زمان و مکان برای مردم جهت دریافت گوشت مشخص نیست؟ اظهار داشت: وقتی گوشت سه روز مهلت توزیع از نظر سازمان دامپزشکی دارد و وقتی که گوشت به صورت متناوب چه به صورت زمینی و چه به صورت هوایی وارد کشور میشود برای اینکه تاریخ انقضاء آن سپری نشود و ما مشکل قانونی در این زمینه پیدا نکنیم در اسرع وقت نسبت به توزیع آن اقدام می‌کنیم لذا نمی‌توانیم ساعت مشخص و مکان مشخصی را برای توزیع انتخاب کنیم ولی برای اینکه همواره گوشت را در مراکز داشته باشیم این مراکز را از ۱۲۰۰ مرکز به ۲۵۰ مرکز کاهش دادیم که سهم هر مرکزی را نسبت به گذشته افزایش دادیم.

منتظر جلسه ستاد تنظیم بازار برای دائمی کردن عرضه هستیم

مسئول پشتیبانی پخش و توزیع گوشت شهر تهران بیان داشت: کارگروه تنظیم بازار تا دو روز آینده این صورتجلسه را تنظیم و مصوب می کند و در همین راستا منتظر جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار هستیم که عرضه دائمی گوشت را انشالله داشته باشیم.

 


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
1
این نحوه اداره کشور که نمونه اش وضعیت توزیع گوشت سهمیه ای است! به هیچ عنوان صحیح نبوده و سوق دادن کشور به ونزوئلایی شدن بوده و افتادن در تله تحریم کنندگان است...!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
1
قابل توجه کسانی که سنگ وزارت بی کفایت و تجارت محور جهادکشاورزی را به سینه می زنند!
دکتر حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
1
فروشگاه .............. هم اين گونه است‌.
مسؤل فنی چون‌ ماهی 5 میلیون حقوق می گیرد. به‌ خاطر این‌که مبادا آز طرف اداره کس دیگری جایگزینش شود گوشت سهمیه ای را می برد و آز درب خانه مسولین دامپزشکي تحویل می دهد...!
حکیم مهر خواهشاً اين کامنت را حذف نکن بگذار مسولین دامپزشکي شهرستان و مسولین فروشگاه .......... به‌ چالش کشیده شوند. چون‌ هدف واقعی رفع عیوب است‌. بگذار بیایند و پاسخگو باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
1
این وضع فاجعه بار مربوط به دیرور و امروز نیست!
این وضع ثمره تلخ و محصول دهها سال سیاست های رانتی وزارت های جهادسازندگی و جهادکشاورزی در سرکوب قیمت فرآورده های دامی به بهانه تامین دروغین نهاده های دامی با واردات یارانه ای و ورشکست شدن دامداران است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
1
اینجانب از مدعی العموم خواهان محاکمه معاونت امور دام وزارت جهاد هستم.
نظر شما
ادامه