کد خبر: ۴۷۰۲۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: قاچاق دام زنده مسئله مهمی است که باید از لحاظ امنیتی مورد بررسی قرار گیرد ...
 
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور آخرین وضعیت واردات گوشت به کشور را تشریح کرد و گفت: ۱۴۶ هزار تن گوشت قرمز گرم و منجمد وارد کشور شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» شامگاه سه شنبه در کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی با اشاره به اهمیت رسیدگی به روند تامین، توزیع و عرضه گوشت و فرآورده‌های دامی در کشور، اظهار داشت: گاها تصمیماتی که در استان‌ها گرفته می‌شود می‌تواند به مدیریت کلان کشور کمک کند؛ عوامل و مسائلی در به وجود آمدن شرایط حساس دخیل هستند به بسیاری از آیتم‌ها مثل تامین باز نمی‌گردد، وضعیت امسال کشور بدتر از سال‌های گذشته نبوده بلکه عوامل زیاد دیگری مثل مسائل فراسرزمینی، جوی و غیره هم در التهاب به وجود آمده دخیل بودند.

وی افزود: با اقدامات بهداشتی که دامپزشکی انجام داد طی سال‌های 96-97 شاهد کاهش بیماری و تلفات دامی بودیم؛ سال 94 بیش از 40 هزار راس دام زنده در کشور به سبب بیماری تب برفکی تلف شد و هزاران تن گوشت و شیر کاهش تولید داشتیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در سال 95 بیش از 25 میلیون قطعه مرغ تخمگذار در کشور به سبب پیشگیری و جلوگیری از گسترش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم شد، اما امسال در مقایسه با سال گذشته شاهد کاهش 97.5 درصدی بیماری طیور هستیم؛ در حوزه تامین مشکلی نداریم و باید در این زمینه به مردم اطمینان داد؛ کاهش بیماری در یک سال گذشته برابر با 11 سال گذشته است. موضوع دومی که وجود دارد بحث روانی حاکم بر جامعه است، شرایط سخت تحریم را برای ما سخت‌تر کرده است.

رفیعی‌پور بیان کرد: روشی احتکاری که نمی‌توان به آن ورود کرد مدیریت تولید و بازار را دچار مشکل کرده است؛ نباید به دنبال متهم کردن یک گروه و یا تیم باشیم بلکه باید به فکر راهکاری برای برطرف کردن مشکلات باشیم. براساس آمارها، استان مرکزی 11 درصد کاهش کشتار داشته اما 27 درصد افزایش واردات داشته است این آمار در سطح ملی هم این گونه است؛ کشور تنها 10 درصد گوشت مصرفی خود را وارد می‌کند؛ بالاترین رکورد واردات گوشت کشور 170 هزار تن بود که امسال واردات بیش از 300 هزار تن گوشت منجمد و گرم ثبت سفارش شده و تا کنون ارز 200 هزار تن آن تامین شده و تا کنون بیش از 146 هزار تن وارد کشور شده است.

وی عنوان کرد: امسال رکورد واردات گوشت سال گذشته را با رشد 37 درصدی زده‌ایم؛ هم اکنون از 200 هزار تن، 15 هزار تن بارگیری شده و به سمت کشور حرکت می‌کند و به صورت زمینی وارد کشور می‌شود و 5 هزار تن هم در سردخانه‌های بنادر کشور وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در زمینه تامین گوشت مرغ هم باید گفت مصرف بهمن ماه کل کشور 170 هزار تن است، در صورتی که 230 هزار تن تولید شده است. سال گذشته قبل از این که تحریم‌ها به‌وجود بیایید، واردات گوشت از دو قاره را به پنج قاره افزایش دادیم، وقتی مسئله تحریم به‌وجود آمد، کاری که انجام داده بودیم بسیار کمک کرد. قاچاق دام زنده مسئله مهمی است که باید از لحاظ امنیتی مورد بررسی قرار گیرد زیرا کشورهای عربی دام زنده هر کیلوگرم 80 هزار تومانی را از ایرانی‌ها می خرند اما حاضر نیستند مثل ما همین دام را با نصف قیمت از رومانی و یا دیگر کشورهای جهان خریداری کنند.

رفیعی‌پور اضافه کرد: در حوزه تامین گوشت قرمز با واردات چهارچوب و هدفمند مشکلی نداریم، گوشت وارداتی که با دلار دولتی وارد می‌شود باید با نظارت نهادهای نظارتی در یک شبکه منظم بین دهک‌های پایین جامعه توزیع شود، یکی از عوامل موفقیت دامپزشکی در کنترل و کاهش بیماری‌ها دام تلاش مرزبانان در جلوگیری از واردات قاچاق دام آلوده است.

 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
1
1
واقعا تاسف آور است!

شما و در حقیقت وزارت تجارت پیشه و رانت آفرین جهادکشاورزی حاضرید از کشورهای خارحی و دامداران بیگانه دام زنده کیلویی 40 هزار تومان را بدون احتساب هزینه حمل و نقل و هزینه های قرنطینه و نظارت دامپزشکی از خارج از کشور به داخل بخرید؟؟!

ولی حاضر نیستید از دامدار ایرانی که کیلویی 30 تا 35 هزار دام زنده اش را می فروشد خرید کنید!

آیا توضیحی وجود دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
2
خب اگر دام زنده ایرانی در هنگام فروش به کشورهای عربی ارزش افزوده دارد و آنها حاضرند دو برابر قیمت دام های رومانی و دیگر کشورها برای آن پول بپردازند،
پس چرا مجوز صادرات قانونی بره های اخته ایرانی را نمی دهید تا دامداران کشور سود بیشتری ببرند و از خطر ورشکستگی رهایی یابند و از طرف دیگر به بخش خصوصی اجازه دهید که زیر نظر سازمان دامپزشکی پس از طی قرنطینه مرزی در کشورهای صادرکننده بلافاصله دام های وارداتی را در بندر های چاه بهار و بوشهر به کشتارگاه بفرستند و گوشت بسته بندی شده بارکد دار از طریق کارت الکترونیکی یارانه پروتئین به شکل عادلانه بین مردم توزیع شود؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
3
نفت میفروشید دلار بهتون نمیدن مجبورید گوشت وارد کنید
خودتون گوسفند در خارج میفروشید تا دلار بگیرید و ذخیره بانک مرکزی تامین بشه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
1
کاهش بیماری در یک سال گذشته برابر با 11 سال گذشته است
آقای دکتر رفیعی پور ............... آیا دیگر مرغ تخمگذار یا بوقلمونی دراصفهان وجود دارد که دچار آنفلوانزا شود یااینکه چندین میلیون مرغ تخمگذار و... تلف ومعدوم شدند
frzn
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
سلام.
سخنان جناب دکتر رفیعی پور کاملا درست است.
برنامه ریزی ها، از جمله واردات گوشت قرمز، متعادل سازی قیمت ها، باید طوری باشد که در طولانی مدت هیچگونه آسیبی به صنعت دامداری و جمعیت متعادل دامی کشور وارد نگردد. از مواردی که به جدیت حائز اهمیت است مبارزه بی امان با قاچاق دام « دام سبک» بوده و این مورد را میباید در اولویت قرار داد. نژاد های موجود دام سبک در ایران از برترین نژاد ها، در جهان هستند، که علل آن واضح است، همین مهم از عمده دلایل قاچاق دام سبک محسوب می شود.
آقای دکتر رفیعی پور از مطرح کردن اینکه بروز و شیوع بیماری ها، سیر نزولی داشته است، مطلبی ست که واقعیت دارد، زیرا این سیر نزولی از نشان از مراقبت_کنترل_پیشگیری صحیح و علمی را گویا ست.
کنترل ها و بازدید های مداوم از کارخانجات تولید کننده که مکمل ها و خوراک دام و طیور از بخش حاکمیتی صورت میگیرد، از عوامل فوق‌العاده مهم، در کاهش بیماری هاست.
به روز بودن، و عملکرد فنی و تخصصی دامپزشکی مراکز استان ها در موارد فوق و مبارزه با بیماری ها نقشی مهم دارند.
چندی پیش در استان قزوین در اداره کل، کمیته‌های تخصصی تشکیل یافت، بجاست، به اهمیت اجرا و روند عملکرد این کمیته‌ها پی برده شود، و استان ها نیز این روال را در پیش گیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
انحلال سازمان گوشت ، مدیریت اشتباه سازمان دامپزشکی در ریشه کنی بعضی از بیماریها نظیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک و ابله و تب برفکی ،مدیریت ناصحیح پشتیبانی امور دام ،قاچاق دام به کشورهای همسایه نداشتن کشتارگاههای مجهز همه اینها از عوامل کمبود گوشت و گرانی ان در کشوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
0
ولی فرمانده محترم نیروی انتظامی بر خلاف ایشان
می گویند تاثیر قاچاق دام بسیار کم و محدود است!

حرف کدامیک را باور کنیم؟؟!
پاسخ ها
خودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
حرف ایشان به واقعیت نزدیک تر است

در بحث متعادل سازی قیمت، در توان ما نیست و نمیتوان بهینه قیمت رو محاسبه کرد. تهیه فرمول این موضوع کار بسیار سخت و پیچیده ای هست که در حال حاضر در توان ما نیست و تنها با خرید دام زنده از تولید کننده با قیمت دلار و عرضه اون به شیوه سوبسید به مردم میتونیم از *تله حاضر خارج بشیم ولی باز تاکید میکنم تهیه فرمول قیمت بهینه در حال حاضر از دسترس ما خارج هستش.
نظر شما
ادامه