کد خبر: ۴۷۰۵۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» اظهار داشت: مدت زمان تشخیص بیماری را از حدود ۴۸ ساعت به ۵ ساعت رساندیم ...
 

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با پایگاه خبری حکیم مهر با تاکیدبر اینکه در سال جاری وضعیت بیماری‌ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کاملا تحت کنترل است، گفت: «کانون‌ها نسبت به سال گذشته بیش از ۹۸ درصد کاهش داشته است. به این معنا که در مجموع در موج ۹۷ و ۹۸ تا بازه زمانی بهمن ماه، ۹۸ درصد کاهش داشته‌ایم.»

 «دکتر علیرضا اکبرشاهی» ضمن یادآوری مجموعه اقداماتی که سازمان دامپزشکی از بهمن‌ماه سال گذشته به منظور تغییر برنامه‌های کنترلی اجرا کرد،‌ افزود: «از سال گذشته برنامه و استراتژی سازمان به طور کلی تغییر کرد و برنامه را در ۵ محور اجرا کردیم که یکی از محورها، بحث‌های مرتبط با تقویت امنیت زیستی واحدها بود. یعنی تشکیل یک کمیته ممیزی که واحدهای تخم‌گذاری را که قصد فعالیت دارند، ملزم می‌کند که مباحث ممیزی امنیت زیستی را رعایت کنند تا به آنها اجازه فعالیت داده ‌شود.»

وی بحث شناسایی سریع، دقیق و به موقع کانون‌ها و مختومه‌سازی آنها را یکی دیگر از اقدامات موثر برشمرد و تصریح کرد: «بحث مهم بعدی این بود که ما مدت زمان تشخیص بیماری را از چیزی حدود ۴۸ ساعت به ۵ ساعت رساندیم. کمااینکه سال گذشته صرفا با تایید مرکز تشخیص قادر بودیم که بیماری را تایید کنیم اما امروز آزمایشگاه‌های ۱۶ اداره کل ما در ۱۶ استان کشور با آمادگی کامل این کار را به  عهده دارند که بلافاصله بعد از تایید بیماری و به استناد همان تاییدیه، عملیات معدوم‌سازی را انجام دهند که این مساله باعث شده مدت زمان تشخیص کاهش پیدا کند.»

اکبرشاهی در ادامه مختومه‌سازی کانون‌ها را یکی دیگر از اقدامات موثر در کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معرفی و خاطرنشان کرد: «در هر کانون بلافاصله بعد از بحث معدوم‌سازی، عملیات مختومه‌سازی انجام و اقدام به بررسی و پایش منشاء احتمالی بیماری شد. نمونه بارز آن استان آذربایجان شرقی بود که یک مورد کانون مشاهده شد که بلافاصله بعد از شناسایی، ردپای آن در روستای کناری مشاهده شد. ۲ روز بعد آزمایش ویروس در آن منطقه مثبت و بحث معدوم‌سازی آن آغاز شد.»

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور در پایان به بحث واکسیناسیون هدفمند در استان‌های پر خطر اشاره کرد و گفت: «تا امروز تقریبا ۱۴ میلیون پرنده واکسینه شده و با در نظر گرفتن ۳۰ میلیون دوز واکسن جدید وارد شده،  پیش‌بینی می‌شود که ۱۵ میلیون پرنده را واکسیناسیون کنیم. همه این مجموعه اقدامات با همکاری تشکل‌ها و امور دام باعث شد که بیماری به شدت کنترل شود.»

 

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
France
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
1
0
جناب آقای دکتر مزاح نفرمایید آنفلوانزا با جلسه و بخشنامه و تشریح نیامده بود که با جلسه و... هم برود. آنفلوانزا با بی برنامگی و انفعال سازمان دامپزشکی آمده و نهادینه شده که این انفعال و بی برنامگی هنوز مصرانه پابرجاست.
آنفلوانزا را تعطیلی مرغداری ها بعلت ورشکستگی، کاهش شدید جمعیت طیور ، ایمنی حاصل از ابتلای سال قبل ، ترمیم سیستمهای حفاظتی مرغداری ها توسط مرغداران، وضعیت جوی و مهاجرت پرندگان و ... کاهش داده است. واکسن هم در کوتاه مدت اثر مثبت جزئی داشته است. بطوری که در استان ما که فقط یک مرغداری از واکسن استفاده کرده است مشکلات خیلی جزیی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
سلام. بنده یکی از اعضا کمیته ممیزی استان هستن. در جملات و نظرات شما چیزی پر از بغض و عناد چیزی دیگری یافت نمی شود. تا کنون بیش از 100 واحد در استان ممیزی امنیت زیستی شده و بسیاری از انها به علت نواقص نتوانستند مجوز جوجه ریزی بگیرند. تا کنون دهها میلیارد تومان مرغداران با توصیه های کمیته مذکورجهت امنیت زیستی مجبور به هزینه شده اند. لطفا اگه اطلاعات کافی ندارید رشک و حسد نیز نورزید. صدها واحد غیر مجاز پلمپ گردیدند و بیش از پانصد نفر مرغدار و کارگر مجبور به گذراندن دوره اموزشی امنیت زیستی شدند.
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
1
0
واقعا یک نفر که تو‌کار طیور باشه و بخشنامه های ...... شما رو بخونه می فهمه که انفلوانزا شما مهار نکردید
ناشناس
|
Singapore
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
1
0
درود بر مراکز واکسیناسیون که همیشه پیشگیری بهتر از درمانه
حمید
|
Bulgaria
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
1
0
به نام خدا و با تشکر از حکیم مهر .بنده کارشناس طیور هستم واقعیت این است که کانونهای آنفلوانزا در سطح جهان به شدت کاهش پیدا کرده و در خیلی از استانها مرغداران زیر بار واکسیناسیون نرفتند و مشکلی هم نداشتند . دفتر طیور سازمان از صنعت طیور فاصله زیادی گرفته و بخشنامه های دفتر باعث شده سازمان اختیاری نداشته باشد و همه چیز به معاونت امور دام واگذار شده و در آینده وضعیت وخیم تر خواهد شد و این امر فقط ناشی از بی اطلاعی مسئولین سازمان از واقعیات صنعت است . فقط دید سازمان هم حمایت از تولید و کمیت باشد بهداشت و ضوابط معنی و مفهومی نخواهد داشت . بنده ۲۰ سال تجربه طیور دارم کدام عقل و منطق قبول می کند در عرض چند ماه یک نفر بتواند با این پیچیدگی اوضاع حتی ذره ای از مشکلات موجود را حل کند . آقای دکتر مستحضرند که خیلی از مرغداران زیر بار واکسیناسیون نرفتند و این یعنی چیزی که همه ما نگران آن بودیم و مشکلی به مشکلات قبلی اضافه شد .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
0
..... نسبت جوجه ریزی در کشور را نمی بینید؟
تا کی با امار ..................؟
خدا را خوش نمیاد با کلمات بازی نکنید
مصطفی
|
Germany
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
2
0
سلام . انفلوانزا در تمام دنیا سویچ شدن و قطع ان توسط عوامل غیر مداخله جویانه بشر (بخاط وضعیت حیاط وحش) انجام می شود ولی نکته بسیار قابل تامل ان است که فرانسه و المان با انکه بالاترین کانونهای حیات وحش و بومی را در سال ۲۰۱۷ داشتند رخداد بیماری در واحد های صنعتی انها ۲یا سه واحد بود یعنی اقدامات انها منجر به این دستاورد شده است.
انصافا با عملکرد شایسته ستاد انفلوانزای کشور ممیزی واحدها با بالاترین تنشهای استانی همراه بود ودست اورد ارزش مندی است . جهت دهی سرمایه ها به سمت بهداشت .که ادارات طیور استانها و شهرستانها بسیار عالی عملکرد ه اند البته جای تقدیر از مرغداران که سرمایه گذاری نموده اند باید قدر دانی شود .۲ -اقدامات معدوم سازی در کنترل ویروس بسیار موثر بوده است .و توانسته میزان ویروس محیط را کاهش دهد.۳. واکسیناسیون که البته هنوز در کشور نتایج تاثیر گزار ان مشخص نشده ولی باتوجه به وضعیت حتما ایننده خوبی دارد.۴. بهبود ساختار پاکسازی کشتارگاهها.
کمبود بررسی ازمایشگاهی تخصصی. عدم اجرایی شدن نقل و انتقال کود مرعداریها . پرنده فروشیها. و بازارچه پرنده. زنده فروشی مرغ تخمگذار و... باز جای کار دارد که انصافا عملیاتی کردن ان در وضعیت کنونی کشور خیلی سخت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
0
امام رضا (ع) می فرمود :
يَقُولُ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏: هر كه سپاس مردم نعمت دهنده را نگويد، سپاس خداي بزرگ را نگفته است.
همکاران محترم
برنامه سازمان بر محور های تخصصی کلاسیک طراحی و اجرایی شد
برنامه آنفلوانزا برای DPPA را شنیده بودید ؟ سازمان برنامه برای DPPA طراحی و پیاده کرد
برنامه برای IBAs شنیده بودید ؟ سازمان برنامه طراحی و اجرا کرد در 620 نقطه کشور
اکوسیستم هایی بنام آذر چای ، زاینده رود، زرینه رود شنیده بودید ؟ سازمان برنامه اجرا کرد و کانون ها را مختومه کرد
برنامه برای اصلاح ساختار طیور فکر می کردید که فقط در استان قزوین تمام فارم های تغییرات کلاسیک بدهند ؟
خبر دارید در زنجان کانون بوده ولی قزوین درگیر نشده ؟
می دانید چرا امسال در دیماه مادر گوشتی در مازندران درگیر شد ولی پارسال درگیر نشده بود ؟
خبر دارید که سیستم رصد و پایش چه تغییراتی کرده است ؟ خبر دارید که شکارچیان جزوی از سیستم رصد و پایش سازمان شده اند؟
خبر دارید که جمعیت طیور تخمگذار نسبت به قبل از بحران 96 حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده است ؟
خبر دارید علیرغم کانون های آ شرقی آ غربی تهران مازندران و آ غربی، طیور صنعتی استان های قزوین البرز تهران قم و مرکزی در آرامش کامل در حال تولید هستند ؟
آیا می دانستید که کانون های های فراوان سرگردان در کشور داشتیم ولی الان تمام کانون ها مختومه می شوند ؟
خبر دارید در دمای 47 درجه کانون H5N8 در استان تهران داشتیم ؟
خبر دارید ایجاد شبکه تشخیص در سطوح خاص در 16 نقطه کشور فعال شده است ؟
خبر داشتید که ویروس آنفلوانزا با Blow flies جابجا می شود این را 20 سال پیش ثابت کرده بودند ؟
خبر داشتید که که ویروس آنفلوانزا با گرد و خاک (Dust ) جابجا می شود؟
خبر دارید که خسارات اقتصادی 89 درصد کاهش داشته و کانون ها 98.5 درصد ؟
میدانید چرا H5N6 علیرغم تلفات سنگین در بوجاق در طیور صنعتی و بومی ورود پیدا نکرد ؟ سازمان کاری کرد حرفه ایی تا این اتفاق نیفتد کاش همینکار را قبلا برای H5N8 انجام می دادند
در سال هال 2016 و 2017 و 2018 کدام کشورها مزارع صنعتی درگیر داشتند ؟ خبر داشتید که فقط مرغداریهای صنعتی کشور ما درگیری وسیع با مرگ و میر میلیونی داشتند؟
حالا حداقل ناراحت نباشید مطمن باشید در این شرایط خاص بیماری مهار شده است مطمن باشید دیگر سال های 89 و 94 و 95 و 96 تکرار نخواهند شد
الان فرصت پیدا کردیم تا راهبرد ملی برای نیوکاسل طراحی و عملیاتی بکنیم بدانید نیوکاسل هم مهم است در حد آنفلوانزای شاید هم بیشتر
الان فرصت پیدا کردیم تا برای سالمونلا راهبرد ملی طراحی و عملیاتی بکنیم مهم است فرالتر از تصور
مجددا یاددآوری می شود
هر كه سپاس مردم نعمت دهنده را نگويد، سپاس خداي بزرگ را نگفته است.
پاسخ ها
دامپزشك بخش خصوصي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
جناب آقاي ناشناس
اطلاعات ملي و بين المللي كه شما داريد رو مديران سازمان دامپزشكي هم ندارند. اگر البته خودتون از مديران نباشيد فكرمي كنم سازمان بايد از وجود شما در يكي از پستهاي مديريتي مرتبط استفاده كنه.
نظر شما
ادامه