کد خبر: ۴۷۱۳۳
 
 

فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه با اشاره مشاهده یک مورد ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان گفت: اخیراً یک مورد مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان گزارش شد با تلاش مسؤولان مربوطه این مشکل برطرف و جای هیچ نگرانی وجود ندارد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «رحیم حیدری گلرودباری» با بیان اینکه مردم انتظار دارند مسؤولان در هنگام مشکلات در کنار مردم باشند اظهار کرد: مسؤولان باید در هنگام مشکلات از هیچ تلاشی برای حل آن مشکل دریغ نکنند که خوشبختانه در مورد مشاهده شیوع آنفولانزا فوق حاد پرندگان  همه ادارات وظیفه خود را به‌خوبی انجام دادند.

وی با تأکید بر اینکه بعد از مشاهده مورد مشکوک به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، مسؤولان دامپزشکی در محل حاضر شدند گفت: مدتی پیش یک نمونه از این ویروس به در شبکه دامپزشکی اعلام شد که کارشناسان با حضور در محل و نمونه‌گیری متوجه مثبت بودن این ویروس شده و اقدامات لازم را برای جلوگیری و شیوع این ویروس انجام دادند.

رئیس ستاد مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شهرستان آستانه‌اشرفیه با اذعان به اینکه از مردم می‌خواهم نگران شیوع این ویروس در جامعه نباشند تصریح کرد: خوشبختانه بعد از مشاهده این ویروس با تلاش همه مسؤولان، این بیماری تحت کنترل و مرغ‌ها مورد آزمایش قرارگرفته و اکنون هیچ ویروسی مردم را تهدید نمی‌کند.

حیدری لازمه جلوگیری از این بیماری را نخریدن مرغ و پرندگان محلی دانست و افزود: با وجود اینکه هیچ خطری مردم را تهدید نمی‌کند ولی از همه مردم می‌خواهم در خرید مرغ و پرندگان محلی دقت لازم را کرده تا با مشکل مواجه نشوند.

فرماندار آستانه‌اشرفیه با اشاره راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: اگر مردم در هنگام خرید مرغ و گوشت ابتدا آن را پخته و سپس مصرف کنند می‌توان از این ویروس جلوگیری کرد.

به گزارش فارس، آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است. ویروس‌های آنفلوانزا دارای 3 نوع تیپ  C,B,A می‌باشند. در طیور فقط تیپ  A می‌تواند ایجاد بیماری نماید. این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات ازجمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می‌نماید.

ازجمله راه‌های انتقال بیماری می‌توان تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده؛ تماس با طیور آلوده،  از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده؛ سگ و گربه به‌عنوان ناقلین مکانیکی؛ تهیه دان از منابع غیرمطمئن بخصوص کانون‌های آلوده؛ تهیه دان از منابع غیرمطمئن بخصوص کانون‌های آلوده اشاره کرد که اگر بتوان آن را رعایت کرد از انتقال این ویروس جلوگیری می‌شود.

 
 
نظر شما
ادامه