کد خبر: ۴۷۱۶

حکیم مهر - سرپرست سازمان شیلات ایران گفت:‌ با وجود رشد 25 تا 30 درصدی تعداد شناورها در کشور ولی میزان صید متناسب با افزایش شناورها نیست.

دکتر سیدامین‌الله تقوی در نخستین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شیلات ضمن این‌که هدف این همایش را معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در شیلات دانست، در ادامه به وضعیت صید در دنیا اشاره کرد و گفت: ‌میزان صید در دنیا از سال 2000 از رقم 93.5 میلیون تن به 89.7 میلیون تن رسیده و این در حالی است که تعداد شناورها در دنیا 75 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که طی سه دهه‌ شاخص صید بر واحد ظرفیت شش برابر افزایش یافته است، تصریح کرد:‌ این آمار و ارقام نشان می‌دهد که دیگر امیدی به صید در دریا نیست و باید به سمت آبزی‌پروری برویم.

وی با بیان این‌که طبق آمار فائو 60 درصد منابع و ذخایر ماهیگیری در حال کاهش یا در حال فشار صید هستند، افزود: در کشور ما نیز باید به سمتی برویم که دنیا رفته یعنی باید آبزی‌پروری را در کشور توسعه دهیم.

تقوی با اشاره به این‌که نسبت رشد در صید و صیادی کشورمان منهای 6 درصد است، افزود: روند سرمایه‌گذاری به واسطه انجام صید در کشورمان منفی بوده و ایجاد اشتغال نکرده است و میزان سرمایه‌گذاری که برگشت داده می‌شود به میزانی نیست که بتواند تولید کار و اشتغال کند به همین دلیل باید به سمت آبزی‌پروری برویم.

سرپرست سازمان شیلات ایران میزان تولید آبزی‌پروری در سال 1980 را 4.7 میلیون تن ذکر کرد و با بیان این‌که این رقم در سال 2008 با 11 درصد رشد به 52.5 میلیون تن رسیده است، افزود: نسبت رشد آبزی‌پروری در حال حاضر در دنیا بیش از شش درصد است.

وی میزان کل ارزش ناخالص صید را در دنیا با بیش از 89 میلیون تن تولید حدود 80 میلیارد دلار دانست و گفت: این در حالی است که در آبزی‌پروری میزان کل ارزش ناخالص با 52.5 میلیون تن تولید 95 میلیارد دلار است.

تقوی ادامه داد: میزان آبزی‌پروری در کشور ما نسبت به کل تولیدات یک سوم و در حد 200 هزار تن از کل تولیدات است.

وی تاکید کرد:‌ با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور و به دلیل این که امیدواری در صید نداریم باید به سمت آبزی‌پروری برویم که در این زمینه در مواردی همچون پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان خاویاری جای سرمایه‌گذاری در کشورمان وجود دارد.

وی با بیان این که در بخش پرورش ماهیان در قفس طبق مطالعات انجام شده زمینه پرورش 800 تا 900 هزار تن ماهی را در قفس داریم، افزود: در این زمینه تامین بچه ماهی و ساخت قفس از شرایط مهم کار تلقی می‌شود که خوشبختانه برای تکنیک بچه ماهی در کشور کارهای مهمی انجام شده ضمن این‌که ساخت قفس نیز در کشورمان بومی شده است به همین دلیل امیدواریم در این بخش بتوانیم زمینه‌های توسعه را فراهم کنیم.

سرپرست سازمان شیلات در ادامه با تاکید بر اینکه در بخش تولید میگو نیز به جهت سایت‌های بسیار موجود در کشور فرصت برای ایجاد اشتغال و کار وجود دارد، افزود: البته مشکلات و شرایطی نیز در این بخش ایجاد شده که به تدریج این مشکلات حل خواهد شد ضمن این‌که امسال بیماری لکه سفید را در سایت‌های خوزستان مهار کرده و در استان‌های سیستان و هرمزگان نیز دو بار در سال برداشت میگو و در استان بوشهر نیز تولید 10 تن در هکتار را داشتیم.

سرپرست سازمان شیلات ایران با اشاره به این که در گذشته میزان تسهیلات این سازمان بسیار محدود بود، افزود: ‌در حال حاضر این تسهیلات از 20 میلیارد تومان به 70 میلیارد تومان افزایش یافته است؛ ضمن این‌که قرار شده دولت 10 درصد از بیمه صیادان را بپردازد به همین دلیل پیش بینی می‌شود در بخش تسهیلات مشکل خاصی بوجود نیامده و طی یک سال تمام نهاده‌های مورد نیاز را در ارتباط با پرورش ماهی در قفس و ماهی خاویاری در کشورمان بومی شود.

 

نظر شما
ادامه