کد خبر: ۴۷۱۶۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
گفت‌وگو با «دکتر ناصر علی‌دادی» دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
دکتر علی‌دادی افزود: صدای اعتراض شدید مردم نسبت به قیمت سرسام‌آور فرآورده‌های پروتئینی که حتی شنیدن گوشت ۱۱۰ هزار تومانی هم در آن غیر عادی نیست ...


حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران روش یارانه‌دهی فعلی در بخش واردات نهاده‌های دامی را اشتباه می‌داند و از ضرورت چرخش اساسی ریل‌گذاری یارانه‌ها از دلالان واردات کننده به طرف مردم مصرف کننده می‌گوید.

از نظر «دکتر ناصر علی‌دادی» باید همچنان حدود 15 میلیارد دلار یارانه دولتی 4200 تومانی برای واردات انواع نهاده‌های دامی، خوراک دام، واکسن، دام زنده و گوشت منجمد ادامه یابد؛ ولی این بار به شکلی موثر و هدفمند این مبلغ یا حداقل بخش عمده آن مستقیما به خود مصرف کنندگان نهایی در قالب کارت خرید پروتئین الکترونیکی اعطا شود تا به این شکل بازار واردات و صادرات خوراک دام، تولیدات دامی گوناگون، واکسن و داروهای دامپزشکی، آزاد از هر گونه محدودیت و یارانه‌های ضد تولید با مکانیزم طبیعی عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

حکیم مهر: آقای دکتر، مشکل اصلی روش فعلی یارانه‌دهی را در چه می‌بینید؟

واقعیت غیر قابل انکار این است که ده‌ها سال است که کشور در راستای آرمان‌های عدالت‌طلبانه انقلاب اسلامی در حال پرداخت بی‌نتیجه سالیانه میلیاردها دلار یارانه برای واردات نهاده‌های دامی به نام "حمایت از تولید داخل" و مقدار کمتری برای واردات گوشت منجمد، تخم مرغ و اخیرا دام زنده به تعدادی دلال واردکننده است. این کار به منظور کاهش گرانی قیمت گوشت و تخم مرغ و حمایت از اقشار نیازمند انجام می‌شود و موضوعی است که مورد توجه نگاه تیزبین نمایندگان محترم مجلس نیز قرار گرفته است.

در شرایط حاضر همه به چشم خود می‌بینیم که تعداد زیادی از روستاهای کشور از دام سبک و سنگین خالی و کم نیستند مرغداری‌هایی که به دلیل به صرفه نبودن معادله سود و زیان ورشکست شده‌اند. همین امروز در هنگام ویزیت گوساله دچار پنومونی متعلق به ۲ پرواربند شریک، واقعا شگفت‌زده شدم که شکایت می‌کردند از اینکه حتی در روستای خودمان هم همسایه‌های ما به دلیل بوی دام و دامداری به ما سخت می‌گیرند و به دلیل تغییر فرهنگ مردم نمی‌توانیم در داخل روستا با خیال راحت به پرورش دام اقدام کنیم.

از آن عجیب‌تر سخن این پرواربندان است که امسال برای نخستین‌بار از آنان شنیدم که به دلیل گرانی بسیار زیاد قیمت خرید و تحلیل رفتن توان مالی‌شان و به یغما رفتن سود اصلی آنها توسط قصابان مالخر، به شکل "شراکتی و مشارکتی" گوساله‌های مورد نیاز پرواربندی‌شان، هر چند تا توسط یک نفر خریداری و در پرواربندی قرار داده شدند.

از آن طرف، صدای اعتراض شدید مردم نسبت به قیمت سرسام‌آور فراورده‌های پروتئینی که حتی شنیدن گوشت 110 هزار تومانی هم در آن غیر عادی نیست، در هر جا که برویم مورد اذعان مقامات و مسئولان محترم گوناگون کشور است و به دلیل بی‌مشتری ماندن گوشت در کشتارگاه‌ها و قصابی‌ها، دامداران یا تمایل به قاچاق خانمان‌برانداز دام‌های مولد پیدا کرده‌اند یا اینکه ورشکست می‌شوند.

این سر و صدای واردات اخیر دام زنده و گوشت هم نتوانسته به جز همچون یک داروی مسکن موقت و گذرا این نابسامانی را فرو بنشاند. لذا به نظر می‌رسد که به دلیل عدم امکان توزیع عادلانه گوشت وارداتی بین 80 میلیون مردم روستاها و شهرهای این کشور پهناور با مرزهای چندهزار کیلومتری آبکش مانند و قاچاق‌پذیر، در میان‌مدت باعث تشدید خشم خواهد شد.

این خبر بسیار دردآور و تاسف‌بار را هم در حکیم مهر خواندیم که به دلیل کاهش شدید قدرت مردم در خرید گوشت قرمز، رسانه‌های کشورهای نفت‌خیز همسایه "استخوان‌خواری" ما را به سخره گرفته‌اند.

حکیم مهر: شما برای برون‌رفت از شرایط فعلی چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟

به نظر من لازم است با یک نگاه عبرت‌آموز به عقب و یک نگاه امیدوار به آینده بالقوه درخشان کشور، طرحی نو در گستره کشاورزی و دامداری و در عین حال سلامت غذایی و امنیت غذایی پایدار ایران عزیز بیندازیم.

همچنان حدود 15 میلیارد دلار یارانه دولتی 4200 تومانی برای واردات انواع نهاده‌های دامی، خوراک دام، واکسن، دام زنده و گوشت منجمد ادامه یابد؛ ولی این بار به شکلی موثر و هدفمند این مبلغ یا حداقل بخش عمده آن مستقیما به خود مصرف کنندگان نهایی در قالب کارت خرید پروتئین الکترونیکی اعطا شود و بگذاریم که بازار واردات و صادرات خوراک دام، تولیدات دامی گوناگون، واکسن و داروهای دامپزشکی، آزاد از هر گونه محدودیت و یارانه‌های ضد تولید، خود به خود با مکانیزم طبیعی عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

حکیم مهر: این کار چه نتایجی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

نتایج مثبت حذف یارانه غیر مستقیم و اعطای مستقیم آن به سرپرستان خانواده‌ها شامل موارد زیر است:

- شکوفایی تولید خوراک دام و طیور به طوری که کشورمان از این وابستگی وحشتناک و باورنکردنی به واردات یارانه‌ای 95 درصد دانه ذرت، 90 درصد کنجاله سویا و 50 درصد دانه جو پس از 40 سال رهایی یابد.

- عدم خروج سالیانه میلیاردها دلار ارز گران بها از کشور.

- ایجاد یک مشتری بزرگ و پایدار به نام دولت برای خریداری نهاده‌ها، واکسن‌های دامپزشکی و تولیدات دامی داخلی به قیمت بازار آزاد بدون اینکه تولیدات ارزان یارانه‌ای خارجی آنها را بیش از این تهدید کنند.

- اشتغال‌زایی گسترده در زمینه پرورش انواع دام و طیور و آبزیان و صنایع تبدیلی و جانبی وابسته.

- امکان بالقوه تبدیل ایران از یک کشور واردکننده به یک صادرکننده عمده تولیدات کشاورزی و دامی در بازار 300 میلیونی منطقه با توجه به قیمت پایین هزینه تولید در ایران.

- افزایش فرصت‌های شغلی برای فعالیت‌های بهداشتی، بالینی، درمانگاهی و پیراپزشکی دامپزشکی و کاهش بیماری‌های دامی به دلیل کاهش میزان تحرک و جابه‌جایی بین استانی و قاچاق دام.

- افزایش ضریب سلامت غذایی، امنیت غذایی، رضایتمندی عمومی مردم و امنیت ملی پایدار کشور.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
1
0
خانه از پای بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است...!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
0
1
خب تو برو شورش کن
و نظام کشور را عوض کن
ببینیم به کجا می رسی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
1
1
راه حل اینه که مثل شروع هدفمندی یارانه ها که گفنتد ما این مقدار یارانه که به سوخت و نان میدهیم را مستقیم به افراد میدهیم تا خودشان مدیریت کنند و سوخت و نان را گران میکنیم. بعد از 2 سال دبه در آوردند که افراد پولدار دارند یارانه میگرند و دهک دهک مطرح شد !!!!
حالا هم یارانه پروتئین !! را مستقیم به مردم بدهید و پروتئین را گران کنید. بعد از دو سه سال اولا دلار گران میشود و یارانه ارزش خود را از دست میدهد. ضمنا دولت عوض میشود و همه تقصیرات را به گردن دولت قبلی می اندازد و ثالثا دهک بندی میکنید و همه را حذف میکنید. ماکیاول باید بیاید پیش شما کارآموزی !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
1
خب راه حل شما چیست؟؟!

آقایی که حداقل شهامت نداری خودت را معرفی کنی و دست ماکیاول را از پشت بسته ای!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
1
مشخص است که رانت خواران و دلالان حرام خوار
از اینکه دست شان از میلیاردها دلار یارانه ای که به دروغ به عنوان حمایت از تولید؟؟! چپاول کرده اند
و در عمل کشورمان را به یک واردکننده بزرگ خوراک دام و نهاده های دامی وابسته کرده اند، کوتاه شود وحشت دارند و بسان گرگ در لباس میش برای دامدار و مرغداری که خود باعث فلاکت و بدبختی اش شده اند اشک تمساح می ریزند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
1
مگر الان پروتئین ارزان هست؟؟!

گوشت 120 هزار تومان را چه کسی می تواند بخرد؟؟!

شما یا نمی بینید یا اینکه به دلیل اغراض و منافع نامشروع تان نمی خواهید همچون ماکیاول عزیزتان ببینید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
1
حتما به قول این ناشناس رانت خوار
دلار ارزان؟؟! است که قرار است بعدا گران شود!
پارسال که دلار حدود 3 هزار تومان بود.
واقعا حیله گری های به این پیچیدگی تعجب آور است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
0
1
 واردات نامحدود و غیر یارانه ای دام زنده کیلوبی 32 هزار تومان پس از طی قرنطینه دامپزشکی مثلا از کشور همسایه ارمنستان و کشتار بلافاصله آن پس از طی استراحت لازم در کشتارگاه های مرزی بهداشتی با نظارت سازمان حاکمیتی دامپزشکی و توزیع آن در کشور
می تواند تا حدی بحران گوشت را بخواباند
و از آن طرف بگذاریم که حال که کشورهای همسایه و پولدار نفت خیز به هر دلیل به گوشت گوسفندان ما علاقه زیادی دارند و حاضرند برای آن حداقل 150 هزار تومان بدهند،
برای تکان خوردن و شکوفایی مجدد دامپروری ورشکسته ایران و اشتغال زایی،
گوشت گرم ایرانی بدون مشتری مانده در داخل کشور به دلیل تورم شدید از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی به شکل قانونی صادر شود
و بدین ترتیب صنایع پوست و چرم و سالامبو نیز مواد اولیه خود را پیدا کنند و هم زمان دامپروری و تولید خوراک دام در کشورمان رونق تازه ای پیدا کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
0
1
تناقضات عجیب و غریب در کشور،
محدود به پرداخت سالیانه میلیاردها دلار یارانه ای به دلالان رانت خوار به نام حمایت دروغین از تولید و سازمان سلامت محور دامپزشکی نیست.

در مورد سیگار، قند، شکر و روغن نیز چنین تناقضات غیر قابل توجیهی در کشور اسلامی وجود دارد:

بسیار عجیب است که سازمان دخانیات می گوید مردم به سیگار سرطان زا نیاز؟؟! دارند و برای تنظیم بازار بایستی سیگار با ارز یارانه ای وارد کشور شود و نگذاریم که به خاطر گران خریدن سیگار به مردم فشار بیاید!

سیگاری که بنا بر تشخیص وزارت بهداشت خسارات مستقیم و غیر مستقیم آن، سالیانه به 100 هزار میلیارد تومان هم می رسد.

عجیب است گوشت و شیر گران شده است ولی قیمت سیگار که بدترین دشمن سلامتی مردم و به خصوص جوانان آینده ساز کشور است، چندان زیاد نشده است!

واقعا چرا؟!!

به طوری که هنوز معتادان به سیگار،
به راحتی می توانند سیگار مورد اعتیادشان را تهیه کنند!

کشور ما به دلیل مصرف بیش از حد قند، شکر و روغن دچار شبه بحران سندرم متابولیک که مجموعه ای است از بیماری های دژنراتیو غیر عفونی، شده است:

سیل بنیان کن پرفشاری خون، سکته های قلبی و مغزی، کبد چرب، چاقی مرضی، دیابت نوع2، سرطان، پوکی استخوان و آلزایمر با آن هزینه های سرسام آور درمانی آنها، جامعه و نظام سلامت کشور را تهدید می کند.
و آن وقت دولت برای این شکر به شدت بیماریزا یارانه می دهد.
ولی برای خرید شیر، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ که تامین کننده نیازهای اسیدآمینه و برخی از ریز مغذی ها و ویتامین های ضروری بدن انسان به ویژه کودکان و جوانان در حال رشد هستند،
یارانه مستقیم نمی دهد و اگر هم یارانه غیر مستقیم می دهد به کام حرام خواران رانت خوار می ریزد،
و عملا چیزی دست مردم را نمی گیرد و این موضوع باعث نارضایتی شدید مردم می شود.

طنز تلخ دیگر این است که شرکت هفت تپه به دلیل سرکوب شدن و یارانه ای بودن قیمت شکر ضد سلامت انسان،
ماهها نمی تواند که حقوق کارگرانش را بدهد و خشم متراکم کارگران مستضعف بدون حقوق،
کشور را ................ در آستانه یک بحران خطرناک سیاسی اجتماعی قرار می دهد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
0
1
دوگانگی های متعدد در بخش های مختلف حوزه گسترده سلامت،
نظر سازمان بهداشت جهانی WHO را یعنی ضرورت حیاتی یکپارچه سازی و جامعیت همه نهادهای سلامت از جمله وزارت بهداشت و سازمان های دامپزشکی و نظام دامپزشکی به منظور دستیابی به هدف مترقی بهداشت واحد One Health را بر اساس اصل بدیهی "پیشگیری بهتر از درمان است" بیش از پیش روشن می سازد.
دکتر ناصر علیدادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
1
به راستی اشتباهی بزرگ، توجیه ناپذیر و غیرقابل پذیرش است که با وجود شیوع گسترده چاقی، کبدچرب و دیابت نوع 2 در جامعه و عوارض متعدد و پر هزینه ناشی از آنها به ویژه مشکلات قلبی عروقی،
به قند، شکر، روغن و برنج سفید که عملا بیشتر آن از نشاسته تشکیل شده است یارانه دولتی داده شود.

این در حالی است که نیاز اساسی مردم ما خصوصا کودکان و جوانان در حال رشد، کالاهای پروتئینی دامی بهداشتی با نظارت مستقیم سازمان حاکمیتی و سلامت محور دامپزشکی شامل شیر، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و ماهی و نیز نان سبوس دار و برنج قهوه ای است که بایستی دولت از بازار آزاد عمده فروشی داخلی البته با هر منشاء ایرانی ویا خارجی خریداری کند و از طریق کارت یارانه اعتباری دیجیتال به سرپرستان 17 میلیون خانوار ایرانی در قالب بسته های بارکدددار در فروشگاه های مجاز در تمام ساعات کاری اختصاص دهد و بدین ترتیب مشکل صف های طولانی برطرف شده و آرامش و ثبات، بخش های تولید، توزیع و مصرف را به شکل همزمان و همه جانبه فرا خواهند گرفت.
نظر شما
ادامه