کد خبر: ۴۷۱۸۵
 
 

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با تاکید بر این‌که در حوزه سرطان سینه نیز در جهاد دانشگاهی کارهای خوبی انجام شده و پژوهشکده‌ای سالیان سال است که این مبحث را پیگیری می‌کند، گفت: امید است در پایان سال نتایج بالینی این اقدامات را ارائه کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی، «محمدرضا پورعابدی» در آیین افتتاحیه بخش تشخیص اختلالات ژنتیکی جنینی قبل از لانه گزینی در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: کارهای خوبی در حوزه پژوهش و فناوری و همچنین پزشکی در جهاد دانشگاهی در حال انجام است که به چند مورد از این فعالیت‌ها اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی دارای سه پژوهشگاه، ۲۳ پژوهشکده، ۱۴۵ گروه پژوهشی، 127 مرکز خدمات تخصصی، سه پارک علم و فناوری و ۲۵ مرکز رشد در زمینه‌های مختلف بوده و سال گذشته مجوز راه‌اندازی اولین پارک علم و فناوری نرم و هویت‌ساز کشور را گرفته است.

پورعابدی، با بیان این‌که جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری طی ۳۸ سال فعالیت خود، حدود ۱۳ هزار پروژه انجام داده است، گفت: با توجه به این‌که اکثر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش، کاربردی و توسعه‌ای هستند، از این رو بیشتر این پروژه‌ها تقاضامحور هستند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با تاکید بر این‌که ۸۵ درصد پروژه‌های جهاد دانشگاهی از حیث ریالی کارفرمایی بوده و کمتر از ۱۵ درصد از منابع داخلی است، تاکید کرد: گروه‌های پژوهشی نقش R &D برای فعالیت‌هاِی پژوهشی جهاد دانشگاهی دارند.

وی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی از زمان تشکیل تاکنون، بیش از یک هزار و ۷۳ کتاب در خروجی پژوهش‌هایش تالیف کرده و هفت هزار و 113 مقاله به تحریر درآورده است، گفت: این نهاد، ۴۹۸ اختراع و پتنت به ثبت رسانده و بیش از هفت هزار کارگاه و سمینار و بیش از هزارهمایش در حوزه پژوهش و فناوری برگزار کرده است.

وی با تاکید بر این‌که فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی روبه رشد بوده، گفت: در عین این‌که پژوهش‌های این مجموعه کاربردی و توسعه‌ای هستند، اما در حوزه پزشکی، پژوهش‌هایی در مرز دانش هم انجام می‌گیرد که نماد عینی آن پژوهشگاه رویان است.

پورعابدی با تاکید بر این‌که جهاد دانشگاهی بیش از یک دهه قبل پارادایمی در حوزه پزشکی شناسایی کرد که استفاده از سلول‌های بنیادی بود، افزود: در این پارادایم به جای دارو درمانی به سمت سلول درمانی حرکت کرده و به زبان ساده‌تر، در این روش، ساخت قطعات یدکی برای انسان‌ها پیگیری می‌شود.

وی در ادامه به روش‌های شبیه‌سازی و کولونی اشاره کرد و گفت: تعدادی از گونه‌های حیوانی در معرض انقراض نیز وجود دارند که می‌توان با استفاده از روش‌های شبیه‌سازی، از انقراض نجات داد و همچنین برخی از گونه‌های مهم حیوانی را که ارزش غذایی یا دارویی دارند، باید تکثیر کنیم که در بحث کلونی از این موارد استفاده می‌کنیم.

پورعابدی ادامه داد: با دست ورزی ژنتیک در برخی حیوانات نوعی داروی خاص را در شیرشان می‌توان تولید کرد که از این طریق می‌توانیم حیوانات را به کارخانجات داروسازی خاص، تبدیل کنیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در ادامه به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه پیشگیری و درمان سرطان اشاره کرد و افزود: کارهای زیادی هم در بحث سبک زندگی و هم در حوزه درمان در جهاددانشگاهی انجام شده و "پزشکی مبتنی بر فرد" موضوع مهمی است که در این رابطه باید بدان پرداخت.

وی با تاکید بر این‌که در حوزه سرطان سینه نیز در جهاد دانشگاهی کارهای خوبی انجام شده و پژوهشکده‌ای سالیان سال است که این مبحث را پیگیری می‌کند، گفت: امید است در پایان سال نتایج بالینی این اقدامات را ارائه کنیم.

پورعابدی، به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: امروزه مصرف گیاهان دارویی و ارگانیک در دنیا اقبال بسیاری داشته و مصرف داروهای شیمیایی در حال کاهش است، جهاددانشگاهی نیز در این رابطه فعالیت‌های خوبی انجام داده و سال گذشته از داروی گیاهی کبد چرپ و دیابت و همچنین آلزایمر رونمایی کرده است.

وی با تاکید بر فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه خدمات نوین پزشکی نیز گفت: بحث درمان نازایی یکی از این فعالیت‌هاست که جهاددانشگاهی فعالیت‌های خوبی در این رابطه داشته است. تا چند سال قبل بیشترین ارزی که از کشور خارج می‌شد برای درمان نازایی بود اما امروز نه تنها ارزی در این رابطه خارج نمی‌شود بلکه ارز زیادی در حوزه درمان نازایی وارد کشور می‌شود

پورعابدی، در ادامه به راه‌اندازی بخش PGS در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی در تبریز اشاره کرد و گفت: در بحث لانه گزینی نیز هشت دستگاه در کشور وجود دارد که پنج دستگاه در تهران مستقر بوده و سه مورد بعدی نیز به ترتیب در شیراز، اهواز و تبریز مستقر هستند.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با تاکید بر این‌که بخش PGS راه‌اندازی شده در تبریز می‌تواند به شمال غرب کشور خدمات ارائه دهد، افزود: امید است جهاد دانشگاهی بتواند در دستیابی به اهداف خود که یکی از آن، کاربردی کردن پژوهش‌ها و مطالعات پزشکی است، بیش از پیش موفق باشد.

بخش تشخیص اختلالات ژنتیکی جنینی قبل از لانه گزینی در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی ا حضور معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، دبیر ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد انقلاب در استان، رییس شورای اسلامی شهر تبریز و جمعی از مقامات استانی و کشوری در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی تبریز افتتاح شد.

 
 
نظر شما
ادامه