کد خبر: ۴۷۱۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: بحث ردیابی و شناسنامه‌دار کردن محصولات در سال‌های اخیر توسعه پیداکرده و مرغ، پروتئین و لاشه به‌صورت شناسنامه‌دار در مراکز عرضه توزیع می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمدمهدی رفیعی» شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری که در محل نمایشگاه دستاوردهای چهل‌ ساله انقلاب در مصلی قدس برگزار شد، اظهار داشت: یکی از وظایف دامپزشکی کنترل و مبارزه با بیماری‌های دام است.

وی ظرفیت استان در تولید دام و طیور را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به رشد قابل‌ توجه دام و طیور استان، بیش از 60 درصد محصولات دامی مازاد نیاز استان است، حوزه خدمات دامپزشکی موفقیت‌های خوبی پس از انقلاب داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به  اقدامات استان برای مقابله با بیماری آبله تأکید کرد: میزان پوشش مایه‌کوبی دام در استان قم بیش از 85 درصد است همچنین بعد از انقلاب بیماری طاعون گاوی در به‌صورت کامل ریشه‌کن شده و بیش از 25 سال است که آثاری در مورد بیماری سیاه‌زخم مشاهده نشده است.

رفیعی تصریح کرد: بیماری تب برفکی با برنامه‌های استانی امسال کنترل‌شده است، مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان به‌صورت مستمر توسط دامپزشکی انجام می‌شود. 835 مورد بیماری مشترک دام و انسان وجود دارد که پیشگیری از آن در حوزه وظایف دامپزشکی است.

وی واکسیناسیون را یکی از موفقیت‌های سال‌های بعد از انقلاب دانست و اضافه کرد: پس از انقلاب تمام دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی استان تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرد، واکسیناسیون بیماری‌های هاری و سیاه‌زخم به‌صورت مداوم در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: فعالیت و نظارت‌های قرنطینه دامپزشکی با سیستم‌های قرنطینه مدرن دامی کنترل می‌شود، سیستم جدید  قرنطینه ایران سیستم مبدأ و مقصد با کمترین هزینه به برکت جمهوری اسلامی در قم استارت زده‌شده است.

رفیعی با بیان فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه نظارت بر فراورده‌های دامی ابراز کرد: یکی از کارهای دامپزشکی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی است که پس از انقلاب به عهده دامپزشکی از مزرعه تا مراکز عرضه واگذارشده است، در استان قم 2 هزار و 590 مرکز عرضه وجود داشته و فعالیت‌های آن‌ها به‌صورت مستمر رصد و پایش می‌شود.

وی ابراز کرد: بحث ردیابی و شناسنامه‌دار کردن محصولات در سالهای اخیر توسعه پیدا کرده و مرغ، پروتئین  و لاشه به‌صورت شناسنامه‌دار در مراکز عرضه توزیع می‌شود، وضعیت کشتارگاه‌های قم در حال حاضر قابل‌مقایسه با وضعیت قبل از انقلاب نیست، 3 کشتارگاه صنعتی در قم فعال است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم تأکید کرد: نظارت بر ذبح شرعی در تمام کشتارگاه‌ها و صدور کد حلال با حضور روحانی و ناظر ویژه احکام شرعی مربوطه انجام می‌شود. بعد از انقلاب اسلامی توسعه خدمات تا سطح بخش‌ها و روستاهای استان افزایش پیداکرده است.

وی با اشاره به برخی از موفقیت‌های حوزه دامپزشکی استان قم تصریح کرد: آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی قم با آخرین استانداردهای روز بهره‌برداری شده و تمامی نیازهای تشخیص، کنترل و نظارت توسط آن انجام می‌شود.بیش از 550 نفر در مجموعه دامپزشکی استان عضو و خدمات ارائه می‌دهند، بعد از انقلاب مراکز درمانی استان بیش از 30 برابر و حجم مایه‌کوبی نیز بیش از 12 برابر بیشتر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی بدنه کارشناسی دامپزشکی رشد قابل‌توجهی داشته و نیروی انسانی نیز بیش از 9 برابر بیشتر شده است. 95 درصد درمان دام و 100 درصد درمان طیور توسط دامپزشکی استان انجام می‌شود.


 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
1
1
اینم بگید: سال ۴۲ جز بزرگترین صادر کننده های گوشت. دهه فجر ۹۷ بزرگترین وارد کننده گوشت قرمز!!!!!!!!!
نظر شما
ادامه