کد خبر: ۴۷۲۰۷


پژوهشگاه ابن سینا به تازگی اقدام به واردات ۵۰ رأس گاو از سه نژاد برتر گوشتی (شاروله، لیموزین و اکتین) کرده است. این سه نژاد تاکنون در کشور وجود نداشته و قرار است با استفاده از فناوری «تولید خارج رحمی جنین»، گوساله‌های گوشتی ممتاز تهیه و بخشی از نیاز گوشت کشور را تأمین کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدمهدی نادری» عضو گروه جنین‌شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا، در حاشیه بازدید رئیس جهاد دانشگاهی از این پژوهشگاه که امروز (چهارشنبه ۱۷ بهمن) با همراهی معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت، گفت: پژوهشگاه ابن سینا از سال ۷۷ تأسیس شد و اکنون با سه پژوهشکده در تولید مثل و سرطان و یک مرکز رشد و دو مرکز خدمات (یک مرکز درمان انسانی و یک مرکز بایو فارم در تولید مثل دام) مشغول فعالیت است.

نادری در ادامه به پروژه «تولید خارج رحمی جنین» اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت علوفه، مراتع و آب و هوای کشور، افزایش تعداد دام در ایران مقرون به صرفه نیست اما از طرف دیگر با عنایت به افزایش نیاز به محصولات لبنی و گوشتی بنابراین لازم است با استفاده از فناوری، بازده تولید در یک دامداری را افزایش داد.

وی از واردات ۵۰ رأس گاو نژاد برتر برای تولید خارج رحمی جنین اشاره و اعلام کرد: در این روش از هر گاو می‌توان ۵۰ تا ۶۰ جنین در سال تولید کرد و برای بهبود صفات، تولید هدفمند گوساله (نر یا ماده) و … استفاده کرد.

نادری با اشاره به فعالیت گسترده برخی شرکت‌های بین‌المللی در این حوزه خاطرنشان کرد: در دنیا برخی شرکت‌ها با این روش در ماه ۶۰ هزار جنین تولید می‌کنند، ما فعلاً با ۵۰ گاو وارداتی در ماه می‌توانیم ۳۰۰ جنین تولید کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در فاز پایلوت در شش دامداری این کار انجام شده و نتایج خوبی به دنبال داشته است.

ابوالفضل شیرازی دیگر عضو گروه جنین‌شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا هم با توضیح کوتاهی در خصوص این پروژه گفت: این کار از ۱۸ سال پیش در دانشگاه شهرکرد پایه‌ریزی شد و اولین بره در این دانشگاه به دنیا آمد و سپس به این نوع خاص از فعالیت رسید.

شیرازی افزود: ما سعی کردیم حداکثر دقت در مورد واردات این نژادها انجام شود تا بهترین نتایج را کسب کنیم، همفکری‌ها و مساعدت جهاد دانشگاهی در این مدت دست به دست هم داده تا امروز این کار انجام شود.


 
نظر شما
ادامه