کد خبر: ۴۷۲۱۳
تعداد نظرات: ۱۰ نظر


رییس جهاد دانشگاهی در بازدید از پژوهشگاه ابن‌سینا که اخیراً نسبت به واردات ۵۰ رأس گاو از نژاد برتر گوشتی برای «تولید خارج رحمی جنین» اقدام کرده است، گفت: ما در جهاد دانشگاهی، انجام تحقیقات کاربردی به منظور تولید فناوری‌های مورد نیاز کشور در چند زمینه خاص را وظیفه خود می‌دانیم و اصرار داریم که حتماً تحقیقات کاربردی شود، به همین دلیل کارها به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر سید حمید رضا طیبی» در این بازدید اظهار کرد: هدف ما این است که یک فناوری در سطح وسیع برای جامعه مورد استفاده قرار گیرد تا اقتصاد دانش‌بنیان در کشور تحقق پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به فناوری «تولید خارج رحمی جنین از سه نژاد برتر گاو گوشتی» خاطرنشان کرد: این موضوع به مسئولان عالی کشور هم گزارش و با استقبال آنان همراه شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: امیدواریم با این اقدام بتوانیم در بهبود امنیت غذایی کشور اثرگذار باشیم.

تهیه گوشت از خارج برای ما کیلویی ۳۲ هزار تومان تمام می‌شود

در ادامه «دکتر مرتضی رضایی»، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی هم با اشاره به طرح پژوهشگاه ابن‌سینا برای تولید خارج رحمی جنین گاو با استفاده از سه نژاد برتر گاو، گفت: این کار بسیار بزرگ و ارزشمند است و به عنوان اولین کار برای کشور به یادگار خواهد ماند و مطمئن هستم که این کار نتایج خوبی برای کشور خواهد داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی نیز به اقدامات جهاد دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: کارهای جهاد دانشگاهی همیشه کاربردی و با کیفیت بوده است، این کار هم بسیار ارزشمند است.

رضایی با اشاره به کمبود گوشتی که در کشور وجود دارد، افزود: واقعاً لازم است تغییراتی در سطح دامداری‌های کشور برای تأمین گوشت رخ دهد، ما در این مورد دو راه بیشتر نداریم یا اینکه درهای کشور را برای واردات گوشت و خروج ارز باز کنیم که این امکان‌پذیر نیست و یا اینکه خودمان سریع دست به کار شویم.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که دامپروری تازه در حال تلألو پیدا کردن است و ارزش محصولات آن در حال مشخص شدن است، ارزش دام ایرانی بسیار بالاست این در وضعیت فعلی مشخص است زیرا با وجود اینکه کشورهای اطراف می‌توانند دام را از کشورهایی چون استرالیا با نرخی پایین تهیه کنند اما دام ایرانی را هر رأس چهار میلیون تومان از قاچاقچیان می‌خرند.

رضایی افزود: تهیه گوشت از خارج برای ما هر کیلو ۳۲ هزار تومان تمام می‌شود این نرخ با تبدیل نرخ دلار برای کشورهای اطراف هم همین است اما چرا حاضرند برای دام زنده ایرانی هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کنند، این نشان دهنده ارزش دام ایرانی است.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود تهیه گوشت و محصولات کشاورزی از خارج مقرون به صرفه‌تر است پس نیازی به تولید در داخل نیست، گفت: مگر می‌شود سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت یا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون جوجه به کشور وارد کرد؟ پس باید از تمام پتانسیل‌های کشور در این زمینه بهره برد.

این مسئول یکی از پتانسیل‌های فراموش شده در زمینه تولید دام را بخش خوراک اعلام و اظهار کرد: پسماندهای کشاورزی زیادی در کشور وجود دارد که می‌توان برای پرورش دام استفاده کرد مثلاً در خوزستان نزدیک دو میلیون تن پسماند نیشکر سالانه به آتش کشیده می‌شود.

وی افزود: سالانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن ذرت دانه‌ای در کشور کشت می‌شود اما از باقیمانده این محصولات استفاده نمی‌شود.

وی در مورد پروژه پژوهشگاه ابن سینا یادآور شد: این کار باید حمایت شود، حمایت هم فقط پول و اعتبار نیست، این پروژه باید به دامداران معرفی شود تا سرمایه‌گذاران به سمت آن جذب شوند.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: پتانسیل برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد و باید برای استفاده از این پتانسیل کوشش کرد.

رضایی با بیان اینکه کمبود شدیدی در تولید گوشت کشور وجود دارد گفت: این کمبود حداقل به ۱۵۰ هزار تن در سال می‌رسد، این رقم را باید در نسبت تولید گوشت از هر رأس دام قرار داد تا متوجه شد چه وضعیتی داریم طوری که از هر یک میلیون رأس گوسفند ۱۸ هزار تن گوشت تولید می‌شود، بنابراین این فرصت فراهم شده است تا در این بخش فعالیت کرد و قدری کمبود گوشت کشور را جبران کرد.

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
خب پس راه هوشمندانه و منطبق با منافع ملی این است که برای حمایت از تولید داخل اجازه بدهیم که دامداران ایرانی
گوشت خود را کیلویی 150 هزار تومان به کشورهای همسایه از طریق صادرات قانونی بفروشند
و از طرف دیگر دام زنده ارزان قیمت آسیای میانه را کیلویی 32 هزار تومان پس از طی قرنطینه دامپزشکی در مبدا در کشتارگاه های بهداشتی مرزی خودمان به شکل نامحدود وارد کنیم
تا مردم هم به گوشت تازه گوسفند دسترسی پیدا کنند
.
در غیر این صورت دامداران به دلیل نداشتن مشتری ورشکست خواهند شد و موج شدید نارضایتی عمومی ممکن است خدای ناکرده به انفجار تبدیل شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
"کشورهای اطراف حاضرند برای دام زنده ایرانی هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کنند، این نشان دهنده ارزش دام ایرانی است"!!!!!!!!!!
الان که همه جا صحبت از قاچاق دام و خروج دام مولد از کشور هست این جمله خیلی جای تامل داره.
ای کاش به جای اینکه هر سال دچار یه بحران باشیم و مقطعی در پی حل اون باشیم.4 تا باسواد تو این کشور جمع میشدند و برنامه های پنجاه ساله برای این مملکت و کشورهای اطراف ارائه میکردند .
حییییییف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
حلال بودن و اینکه فکر می کنند دام های ما غذای طبیعی و ارگانیک می خورند و در عین حال سطح بالای توان بهداشتی سازمان دامپزشکی ایران علت اصلی تمایل آنها به دامهای ماست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
1
واقعا هم صنعت گوشت حلال که در حضور ناظران شرعی در کشتارگاه های کشور و با نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی انجام می شود یک ارزش افزوده است که کشورهای مسلمان حاضرند برای آن پول بسیار بیشتری را نسبت به گوشت کشورهای دیگر بپردازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
طبق متن
"کشورهای اطراف حاضرند برای دام زنده ایرانی هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کنند، این نشان دهنده ارزش دام ایرانی است"!!!!!!!!!!
صحبت دام زنده هست!
الان دقیقا این متنی که جنابعالی نوشتید چه ربطی به موضوع داشت.لابد کشورهای همسایه تو صف گوشت بره های نر ایرانی هستند که هم ارگانیک هست و هم زیر نظر دامپزشکی.
واقعا وااسفا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
0
0
تاسف را برای خودتان خرج کنید که اینقدر عجول و سطحی نگر هستید!

وقتی صادرات قانونی نباشد مسلما دام زنده قاچاق به خصوص نوع مولد آن شکل خواهد گرفت.

افغانستان یا ارمنستان از نظر اقلیمی مشابهت های زیادی با ایران دارند پس چرا گوشت آنها را بسیار ارزان تر از ایران می خرند؟؟؟
هرگز نمی توان گفت گوشت گوسفندان ایرانی با این کمبود شدید مراتع و خشکسالی در کشور،
مثلا مزه کوشت آهو بره را دارد!

بالاخره خریدار در کشور های مسلمان مثل عراق و عمان چند عامل را
کنار هم گذاشته که دام ایرانی را این قدر گران تر می خرد!

مطمئن باشید در شرایطی که در خود ایران گوشت به 120 هزار تومان هم رسیده است،
اگر کار از مجاری قانونی و فقط به شکل صادرات گوشت گرم در کشتارگاه های بهداشتی مرزی ایران انجام شود،
کشورهای همسایه همین قیمت 150 هزار تومان و حتی بیشتر را خواهند پرداخت و با این کار کشتارگاه های داخلی و صنایع تبدیلی و جنبی جان تازه ای خواهند گرفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
0
0
.......... ماهم حاضریم گوشت را 200 هزارتومن بخریم وقتی حقوق و ارزش پولمون مثل آذربایجانن بشه.نمیشه که حقوق را به بی ارزش ترین پول یعنی ریرال این خراب شده بگیریم ولی جنس رو به قیمت کشورهای اطراف بفروشیم.مقامات مملکت که ........ باشن وای به حال ما پایین دستی ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
0
0
واردات نامحدود دام زنده کیلوبی 32 هزار تومان پس از طی قرنطینه دامپزشکی مثلا از ارمنستان و کشتار بافاصله آن پس از استراحت لازم در کشتارگاه های بهداشتی مرزی و توزیع آن در کشور می تواند تا حدی بحران گوشت را بخواباند و از آن طرف بگذاریم که حال که کشورهای همسایه نفت خیز به هر دلیل به گوشت گوسفندان ما علاقه زیادی دارند و حاضرند برای آن حداقل 150 هزار تومان بدهند،
برای تکان خوردن و شکوفایی مجدد دامپروری ورشکسته ایران گوشت گرم ایرانی از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی به شکل قانونی صادر شود و بدین ترتیب صنایع پوست و چرم و سالامبو نیز مواد اولیه خود را پیدا کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
0
0
شما عزیزی که عمقی نگر هستید!
الان صحبت صادرات مجاز یا غیر مجاز نیست.از قدیم گفتن چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.مردم عزیز ما باید تو صف تهیه گوشت سفید و قرمز باشند و ما حرف از صادرات مجاز گوشت قرمز به کشورهای همسایه با کیفیت عالی بزنیم(که البته به دلیل کیفیت یا مسائل دیگه نیست و فقط مسئله خروج دام مولد از کشور هست).اول باید زیرساختهای خودمون رو درست کنیم.مشکلات و موانع رو برطرف کنیم(البته نه یکروزه)بعد مازاد گوشت یا صنعت یا علم خودمون رو به کشورهای دیگه با بهترین کیفیت و آخرین استاندارد صادر کنیم.نمیشه همش برای رفع مشکل مانند کشورهای جهان سوم چشممون به واردات باشه.با این روش اگر یکروز همین کشورهای اطراف گفتن دیگه جنسی رو به ایران وارد نمیکنیم که باید کاسه گدایی دست بگیر.
یک مثال ساده برای شما عزیز عمقی نگر مسئله بنزین هست.
الان که بنزین به هر دلیلی ارزان و مناسب و به فراوانی در اختیار داریم.به دلیل اختلاف قیمت با کشورهای همسایه مسئله قاچاق مطرح میشه که باید به هر روش ممکن جلوی آن را گرفت.فرض کنید خود ایران در به در یک لیتر بنزین باشه و تو صفهای آنچنانی بایسته بعد یه عزیزی مثل شما بگه چون کشورهای عربی فهمیدن که عدد اکتان بنزین ایران بسیار بالاست و خوب تو خودروهاشون میسوزه باید صادرات رو رونق ببخشیم و با نظارت بازرگانی و پتروشیمی و در بشگه های 100 لیتری شکیل به خارج صادر کنیم و خودمون برای رفع نیاز ،بنزین رو ارزان از چین وارد کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
0
0
شما چرا در نظر نمی گیرید که:

ا. صادرات گوشت نه خود دام زنده چه برسد به دام مولد مورد تاکید است.

2. وقتی کشوری کوچک مثل ایتالیا که یک پنجم ایران است دو برابر ایران گوشت از نوع قرمز از دام های مختلف تولید می کند،
چرا ما نتوانیم ضمن تامین نیازهای داخلی به جای برزیل و نیوزیلند بازار منطقه را ضمن اشتغال زایی برای دامداران و بالطبع دامپزشکان به دست بگیریم؟

آرزویی که تحقق آن فقط سلامت اداری در معاونت امور دام، مدیریت مناسب بازار عرضه و تقاضا،
و نشانه گیری یارانه ها از خوراک یارانه ای به اعطای مستقیم آن به خود مردم را لازم دارد.

3. تمام کشورهای بزرگ صنعتی مثل ژاپن و آلمان هوشمندانه با مدیریت مناسب صادرات در عین حال از بزرگترین واردکنندگان هم هستند و اساسا بدون واردات نمی توانند حیات اقتصادی خود را همچون وجود سیاهرگ های بزرگ که لازمه سرخرگ های بزرگ هم اندازه هستند، ادامه دهند.

4. برای مردم محروم ما امکان خرید گوشت سالم و بهداشتی با قیمت مناسب اهمیت دارد. حال ایرانی باشد یا خارجی.

5. با مجزا کردن مسیر واردات و صادرات،
دامداران ورشکسته ما می توانند با توجه به ارزش افزوده دام های ایرانی در کشورهای پولدار همسایه، از فاجعه بی مشتری ماندن تولیدات شان در داخل کشور به دلیل تورم شدید جان سالم در ببرند.
نمی دانم شما چقدر از نزدیک با مشکلات پرواربندها سر و کار دارید.

آنها اکنون در حال خرد شدن در چنگال سه شاخه گرانی وحشتناک دانه جو، یونجه، سبوس گندم و حتی کاه و کلش، بی مشتری ماندن گوشت قرمز در قصابی ها و مالخران هستند که ناچارند به این زالوهای خون خوار ثمره زندگی شان را دو دستی تقدیم کنند.
اگر این راه کاری که روی آن تاکید می شود دنبال نشود مطمئن باشید وضعیت تولید گوشت و وابستگی کشورمان به خارج در سال آینده تشدید و از این هم بدتر خواهد شد!
نظر شما
ادامه