کد خبر: ۴۷۲۲۶


این روزها قیمت گوشت چند نرخی شده و کمبود موجود در بازار باعث شده مردم برای تهیه گوشت درگیر کلاف سردرگمی شوند که قاچاقچیان دام هر روز گره اش را محکمتر می کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، این روزها مردم کرمان دقیقا نمی دانند قیمت گوشت چند است و از ۷۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان وابسته به خریداری گوشت با استخوان یا چرخ کرده باید برای هر کیلو گوشت پول پرداخت کنند.

سیر صعودی قیمت گوشت در حالی ادامه دارد که وقتی به قصابی های کرمان مراجعه می کنید هم با کمبود لاشه گوشت به خصوص در زمینه دامهای سبک مواجه می شوید.

با نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش تقاضا قیمتها نیز مهار کردنشان سخت تر می شود و نیازمند نظارت جدی بر بازار است.

چندی قبل  در استان کرمان گزارشی از معضل افزایش قیمت گوشت و مرغ در کرمان منتشر شد و با توجه به تشدید این مشکل در هفته جاری بار دیگر سراغ قصابان استان کرمان رفته ایم تا دلیل وضعیت موجود را جویا شویم.

دامی برای کشتار در کرمان وجود ندارد

یکی از قصاب های کرمان در خصوص وضعیت موجود گفت: ما دام را با قیمت بالا تر از نرخی که برای فروش به مصرف کننده اعلام شده است خریداری می کنیم و این وضعیت موجب شده عملا دچار ضرر دهی شویم به همین علت هم برخی از همکاران من با نرخ بالای ۷۰ هزار تومان گوشت را به مردم می فروشند.

وی گفت: برخی در این میان جریمه می شوند و برخی هم سود می کنند و برخی هم برای حفظ کردن مشتری های خود قیمت را به ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان آورده اند.

این قصاب با ابراز نگرانی از وضعیت موجود گفت: دامی برای کشتار وجود ندارد و بازار در حال مدیریت است که به مرور دام موجود به بازار تزریق شود.

۱۰ سال قبل دامهای مولد کرمان برای حمایت از عشایر کشتار می شدند

«محمد بیگ زاده»، مسئول یکی از کشتارگاههای کرمان است می گوید: در واقع ما هم اکنون با کمبود شدید دام در کرمان مواجه هستیم بخشی از دام استان کرمان برای قاچاق به کشورهای عربی به هرمزگان قاچاق می شود و در نهایت در کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش می رود که شامل دامهای سبک پروار و مرغوب و گوساله های پروار می شود.

وی افزود: ما برای کشتار دام با کمبود مواجه هستیم اما فروش دام به قصابی ها را سهمیه بندی نکردیم، هر کس به هر میزان که توان دارد گوشت خریداری می کند.

بیگ زاده گفت: به دلیل افزایش قیمت میزان خرید گوشت توسط مردم کاهش یافته است و با توجه به عرضه گوشت یخ زده با کمبود عرضه گوشت مواجه نیستیم.

دلالان به قاچاق گوشت دامن می زنند

وی بیان کرد: موضوع قاچاق گوشت به کشورهای عربی مربوط به امسال نیست این کار مدت هاست ادامه داشته است همان طور گوشت از افغانستان به ایران قاچاق می شود از ایران هم به کشورهای خیلج فارس قاچاق می شده و هنوز هم این کار انجام می شود و منشاء این کار هم دلالان هستند.

متاسفانه حدود ۱۰ سال قبل مسئولان امر با کشتار دام های مولد عشایر برای حمایت از آنها در مقابل خشکسالی موافقت کردند و حالا دام مولد نداریم

وی گفت: متاسفانه حدود ۱۰ سال قبل مسئولان امر با کشتار دام های مولد عشایر برای حمایت از آنها در مقابل خشکسالی موافقت کردند و حالا دام مولد نداریم و تولید دام به شدت در استان کاهش یافته است و برخی از قصابان به وارد کردن گوشت از خراسان رضوی روی آورده اند.

بیگ زاده بیان کرد: این طرح کارشناسی نشده بود و نباید دام ماده کشتار می شد، این روزها ما باید روزها بین روستاها و عشایر سرگردان باشیم تا دام مورد نیاز برای کشتار را تامین کنیم.

وی بیان کرد: صنعت تولید گوشت نیاز به مدیریت بلند مدت مطلوب دارد از سوی دیگر خشکسالی به شدت به دامداران فشار وارد کرده است، نهاده های تولید گران شده و آبی برای سیراب کردن دام ها وجود ندارد.

استاندار برای تعیین قیمت گوشت ورود کند

وی گفت: چون وزن دامها کاهش می یابد دامداران ترجیح می دهند با قیمت اندک آنها را به دلالان بفروشند و یا به دست قصابان بسپارند تا بتوانند زندگی خود را بگذرانند.

از سوی دیگر برخی از قصابی های کرمان خواستار تعیین قیمت گوشت قرمز به صورت استانی هستند و از استاندار کرمان درخواست دارند در این زمینه ورود کند و نبض بازار با به دست بگیرد.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اما نظر دیگری دارد و می گوید در زمینه تولید دام در استان کرمان هیچ مشکلی وجود ندارد و تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است.

«محمد باقری» در حاشیه برگزاری اتوبوس مطالبه گری در کرمان به خبرنگاران گفت: با توجه به قیمت پایین دام در استان کرمان دامداران ترجیح می دهند دام را به استانهای دیگر ارسال کنند.

باقری اما نگفت آیا این افزایش قیمت موجب ارسال گوشت به هرمزگان شده و یا سایر استانها نیز گوشت کرمان را وارد می کنند. این مسئول در ادامه افزود: همین عدم عرضه گوشت در بازار تعادل را دچار مشکل کرده است که باید برای حل این مشکل مسئولان دستگاههای مختلف برای جلوگیری از قاچاق دام مشارکت جدی تری داشته باشند.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: خشکسالی یکی دیگر از مشکلات موجود در استان کرمان است و بسیاری از عشایر نیاز به تامین علوفه دارند.

با هر گونه گران فروشی برخورد می کنیم

رئیس صنف قصابان کرمان نیز گفت: بازرسان صنف به صورت مداوم در حال بررسی بازار هستند و با هر گونه گران فروشی بیشتر از نرخ مصوب بازار برخورد می کنند.

«فتح الله مویدی» افزود: این پروسه به جریمه و برخورد قانونی با برخی از صنوف گران فروش منجر شده است و اجازه نوسان و سوء استفاده در بازار را نخواهیم داد.

خشکسالی، کمبود دام برای کشتار، جو روانی جامعه، قاچاق دام مهمترین عامل بروز مشکلات پیش رو هستند

وی بیان کرد: خشکسالی، کمبود دام برای کشتار، جو روانی جامعه، قاچاق دام مهمترین عامل بروز مشکلات پیش رو هستند.

وی در خصوص عرضه گوشت یخ زده نیز گفت: این کار در واحدهای صنفی مجاز با نظارت دقیق و کامل در چرخه قانونی در حال انجام است و گوشت یخ زده با قیمت مصوب بدون واسطه به دست مردم می رسد و بخشی از نیاز جامعه را پاسخ می دهد.

لزوم برخورد قضایی با قاچاقچیان دام

این در حالی است که مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز امروز با ابراز نگرانی از قاچاق دام از مرزشهای شرقی از ضربه سنگین این اقدام به صنعت دام شرق استان کرمان خبر داده است.

با وجود توجیه مسئولان وقتی کار کنکاش در بین عشایر و چوبداران را انجام می دهیم به وضوح رد پای دلالان دیده می شود، عده ای افراد سود جو با خرید دامهای مرغوب اقدام به فروش آنها در کنار دریا به دلالان عرب می کنند و همین امر موجب شده دامداران نیز ترغیب شوند دام را با قیمت بالا تر به این افراد بفروشند و از فروش در بازار داخلی خودداری کنند.

در این میان ورود دستگاه قضایی و بررسی این موضوع و برخورد با این دلالان و واسطه ها ضروری است.


 
نظر شما
ادامه