کد خبر: ۴۷۲۴۰
تعداد نظرات: ۸ نظر

صبح امروز عمل پیچیده و نادر تلقیح مصنوعی روی پلنگ ایرانی «کیجا» برای اولین بار در کشور و در غرب آسیا توسط متخصصان کشور انجام گرفت که این عمل در صورت موفقیت از خطر انقراض پلنگ ایرانی پیشگیری خواهد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، یک عمل پیچیده و نادر تلقیح مصنوعی بر روی پلنگ ایرانی به نام «کیجا» که در باغ وحش نگه داری می‌شود برای اولین بار در کشور و در غرب آسیا توسط متخصصان کشور، صبح امروز انجام گرفت؛ اگر این عمل موفقیت آمیز باشد به نوعی از خطر انقراض پلنگ ایرانی پیشگیری می‌شود.

عمل لقاح از حوالی ساعت ۹ صبح  با حضور «ایمان معماریان» دامپزشک  و با همراهی «ایمکه لودر» متخصص لقاح مصنوعی حیات‌وحش از موسسه «ژئو لایف» و تیم همراهش آغاز شد.

«گاسپار» پلنگ ایرانی نر باغ وحش ارم با شلیک دارت حاوی مقادیری داروی بیهوشی، برای یک ساعت بیهوش شد تا عملیات «اسپرم‌گیری» و شروع عمل لقاح انجام شود.

آنطور که دکتر ایمان معماریان توضیح داداین پلنگ نر دارای محتوای ژنتیکی مدیریت شده و سالمی است که آمیزش و تولید مثل آن با «کیجا» می تواند در «تکثیر موفق پلنگ ایرانی در اسارت» سرنوشت ساز باشد و نقشی بزرگ در بقای همیشگی بزرگترین زیرگونه پلنگ بر روی زمین داشته باشد.

عملیات اسپرم‌گیری حدود ۴۵ دقیقه زمان برد و معماریان پس از این عمل در جمع خبرنگاران ابراز داشتاین عمل در واقع به نوعی «امکان سنجی لقاح مصنوعی برای پلنگ ایرانی» بود.

این لقاح تحت نظر برنامه جهانی EEP که تحت نظر اتحادیه باغ وحش‌های اروپا است انجام گرفت و آنها این برنامه را با هدف  تکثیر گونه‌های در خطر انقراض را در باغ وحش‌های کنترل می‌کنند.

به همین دلیل این «گاسپار » پلنگ ایرانی نر که از باغ وحش لیسبون که اجداد آن مستقیما از طبیعت ایران به اروپا منتقل شده بود برای انجام عمل لقاح به باغ وحش تهران فرستاده شد تا پلنگ ایرانی ماده باغ وحش تهران «کیجا» را که ۶ سال پیش یک دستش را در تله شکارچی‌ها از دست داده بود اما از نظر ژنتیکی بسیار با ارزش بود را برای لقاح  همراهی کند.

پس از آزمایش اسپرم «گاسپار» از سوی متخصصان، معماریان اعلام کردپلنگ نر هم از لحاظ میزان و هم کیفیت اسپرم مناسبی داشته است.

 در مرحله بعد پلنگ ماده بیهوش و به وسیله سونوگرافی تخمدان‌هایش چک شد تا مشخص شود تا چه اندازه‌ای آماده پذیرش اسپرم است.

معماریان گفتاگر «کیجا» آماده پذیرش باشد با یک روش جدید تلقیح مصنوعی انجام می‌دهیم و اسپرم پلنگ نر را وارد دستگاه تناسلی پلنگ ماده خواهیم کرد.

تنها یکبار تلقیح مصنوعی پلنگ ایرانی با موفقیت اتفاق افتاده و این روش جدید برای اولین بار امتحان می‌شود و اگر پلنگ ماده پذیرش نداشته باشد باید هومورمون تراپی شود.

اسپرم‌های گرفته شده از پلنگ نر را حتی اگر این پلنگ ماده امکان باروری نداشته باشد، می توان برای همیشه نگه داری کنیم.

 البته بانک اسپرم پلنگ ایرانی در کشور وجود دارد و از  یک فرد از پلنگ‌های ایرانی قبلا اسپرم‌گیری شده و در نیتروژن مایع نگه داری می شود.

معماریان در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که برای انجام عمل تلقیح برروی دیگر پلنگ‌های ایرانی نیز اقدام خواهند شد، نیز توضیح داد: باغ وحش ها منظورشان کمک به طبیعت است اگر پلنگی مثل کیجا آسیب دیده باشد یا مثل پلنگ تندوره که حدود دو ماه پیش از قاچاقی‌ها گرفته شد و قابلیت بازگشت ندارند، می‌توانند به عنوان ذخیره ژنتیکی در باغ‌وحشهای استاندار نگه داری شوند.

در تمام کشورهای زیستگاه پلنگ ایرانی برنامه‌هایی متعددی برای معرفی مجدد پلنگ ایرانی وجود دارد، برنامه جهانی EEP  کمک می کند تا پلنگ‌ها دوباره به زیستگاه‌ های‌ شان بازگردند.

کیجا یکی از ارزشمندترین پلنگ‌های ایرانی عضو برنامه جهانی EEP است ، او به همراه ریکا (پلنگ نر موجود در باغ وحش ارم) تنها پلنگ‌های عضو EEP هستند که مستقیما از طبیعت آمده‌اند و غنی‌ترین ذخیره ژنتیکی را دارند به همین دلیل تولید مثل موفق و استفاده صحیح از محتوای ژنی آنها برای موفقیت این برنامه بین المللی حیاتی است.

عملیات لقاح مصنوعی «کیجا» امروز انجام گرفت حال باید ۹۰ روز منتظر بمانیم تا ببینیم آیا این عمل موفقیت آمیز بوده است یا خیر.




انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
1
0
قابل توجه استاد ارجمند جناب آقای دکتر محمد نوری
که می فرمایند دامپزشکی ایران به اندازه یک کارگر دامداری هم کارایی ندارد و بایستی به خارج رفت تا به کارهایی در سطح یک واکسیناتور را یاد گرفت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
اگه کارایی داشت چرا یک تیم المانی بیاد. همه کار رو انجام بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
1
0
خوب اگر هیچ کاری را نمی توانستیم انحام دهیم می بردند به خارج از کشور که کعبه آمال برخی هاست!

همین که اسپرم گیری گاو نر نه بلکه پلنگ؟؟! در شرایط ایران انجام شد و اتاق عمل مجهز مربوطه وجود دارد نشان می دهد که سطح دامپزشکی ایران
بر خلاف آنچه که تحقیر کنندگان دامپزشکی ملی ایران سیاه نمایی می کنند حداقل بسیار فراتر از سطح یک کارگر دامداری و واکسیناتور است!

در اینجا از لجاجت برخی ها براستی باید تعجب کزد!

شما ایرانی هستید یا دشمن ایران که نمی توانید پیشرفت های ایران را ببینید؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
از بیان شما بنظر می آید شما در رشته دامپزشکی نیستید و هیچ موقع در دانشکده های دامپزشکی حضور نداشته اید !!؟؟ با یک گل بهار نمیشود و یک مورد استثنایی که البته معلوم نیست نتیجه اش چه میشود و با کمک فنی و مالی خارجی انجام شده ، دلیل بر پیشرفت نیست !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
0
0
شرم آور استکه برخی آن چنان در چاه ویل تعصبات کور افتاده اند که نمی توانند واقع بینانه ضمن تلاش برای رفع مشکلات،
نقاط مثبت را کتمان نکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
0
0
چند نکته
اولا صبر کنیم ببینیم آبستن میگردد یا نه

ثانیا در ایران متخصصین تولید مثل داریم اما این باند بازیها اجاره عرض اندام نمی‌دهد. بیخیال شوید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
0
0
باز هم خدا را شکر!

یکی پیدا شد که شجاعانه؟؟! بر خلاف جو مسموم شده بر علیه توانایی علمی و عملی متخصصان ایرانی،
از قابلیت های واقعی آنها سخن گفت.
ناشناس
|
Finland
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
0
0
عمل لقاح مصنوعی «کیجا» به ۲۰ روز بعد موکول شد
صفحه نخست » عمومی تعداد بازدید: ۲۴تاریخ انتشار: 11 February 2019 - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
نظر شما
ادامه