کد خبر: ۴۷۲۶۶
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
در پی انتشار یک کارتون طنز در ضمیمه روزنامه قانون:
در این کاریکاتور با اشاره به اظهارات معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، عنوان شده بود: «به اینکه مردم چرا باید استخوان بخورن کاری نداریم، فقط مجوز داشته باشه» ...
 
 

حکیم مهر: چندی پیش انتشار عکسی از فروش ضایعات گوشت گوسفندی در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارومیه به قیمت کیلویی ۱۲ هزار تومان خبرساز شد. (اینجا)

به گزارش حکیم مهر، در پی انتشار این عکس، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا (اینجا)، اظهار داشت: «شرکتی که وابسته به یک فروشگاه زنجیره‌ای بود، مجوز و اجازه بسته‌بندی استخوان به همراه تکه‌های گوشت گوسفندی را نداشت و بر این اساس با تخلف صنفی این واحد برخورد کردیم.»

این اظهارات، سوژه طنز کاریکاتوریست روزنامه قانون قرار گرفت و در کاریکاتوری (اینجا) عنوان کرد: «به اینکه مردم چرا باید استخوان بخورن کاری نداریم، فقط مجوز داشته باشه»

در پی انتشار این کاریکاتور، روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور با ارسال جوابیه ای به مدیرمسئول روزنامه قانون، از انتشار این کاریکاتور و تحریف صورت گرفته در آن، انتقاد کرد.

متن این جوابیه به شرح زیر است:

"سركار خانم مهناز مظاهری، مدیر مسئول محترم روزنامه «قانون»

با سلام، در صفحه نخست ضمیمه طنز روزنامه قانون دوشنبه 15 بهمن سال 97 با عنوان «بی‌قانونی»، كاریكاتوری با عنوانی كذایی و خلاف واقع انتشار یافته كه طبق ماده 30 قانون مطبوعات؛ نمونه بارز تهمت، افترا و الفاظ ركیك یا نسبت‌های توهین‌آمیز و نظایر آن است. لذا وفق قانون مطبوعات، برای تنویر افكار ملت شریف ایران، در همان صفحه و به همان كیفیت، مطلب زیر به عنوان پاسخ این كاریكاتور مجعول كه خلاف قانون مطبوعات و اخلاق حرفه‌ای است، منتشر شود:

انتشار یك كاریكاتور با موضوع بهانه گرفته شده از مصاحبه‌ای در ارتباط با عرضه‌كننده ضایعات گوشت گوسفندی و تعیین تیتر جعلی برای آن بدون توجه به فحوای شكلی و محتوایی اظهارات معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور كه در واقع از انجام یكی از وظایف حاكمیتی این سازمان در برخورد با شركت خاطی خبر داده؛ فقط ساخته و پرداخته تخیلات بافته شده در ذهن طراح آن است و این دست اقدامات غیرحرفه‌ای در حوزه روزنامه‌نگاری، اقدامی توهین‌آمیز نسبت به معاون سازمان دامپزشكی كشور به عنوان ناقل خبر و حتی خوانندگان و روزنامه‌نگاران متعهد و زحمتكش كشورمان است.

تأسف‌بارتر اینكه در یك كج‌سلیقگی محض بدون درج اصل با حداقل خلاصه‌ای از خبر در حداقل یكی از 16 صفحه آن روزنامه، در حالی این خبر واجد ارزش‌های خبری آموخته شده در دانش روزنامه‌نگاری برای انتشار در روزنامه «قانون» تشخیص داده نشده است، از درج كاریكاتوری جعلی با نشانه‌های تصویری از نوع استخوان‌های تفكیك شده پراكنده شده روی زمین، جز فحوای توهین‌آمیز به ملت عزیزمان كه این روزها در شرایط دشوار اقتصادی متأثر از نرخ گوشت در تنگنا هستند، چه برداشتی می‌توان داشت!؟ اقدامی كه به نوعی استخوان لای زخم مردم گذاشتن و توهین آشكار به حركت آن‌هاست كه از ذكر بیشتر جزییات اقدام طراح این كاریكاتور در این زمینه شرم داریم. در واقع اگر اصل این خبر منتشر شده بود، خوانندگان هوشیار روزنامه «قانون» به آسانی در جریان خلاف واقع بودن موضوع كاریكاتور و تیتر مجعول آن قرار می‌گرفتند و پی به خطای بزرگ گردانندگان روزنامه در تحریف اذهان پاك مخاطبان به بهای تمسخر روایت‌كننده خبر می‌بردند.

در هر صورت اگر گردانندگان آن روزنامه خود را به اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری پایبند می‌دانند، حتما نیك اطلاع دارند همان اندازه كه آزادی مطبوعات، شرط اساسی حرفه روزنامه‌نگاری است، اما طبق مقررات اخلاقی حرفه روزنامه‌نگاری، آگاهی‌دهی عمومی، بازگویی حقیقت و احترام به حیثیت فردی و زندگی خصوصی افراد نیز وظیفه بنیادی روزنامه‌نگاران تمام جهان به ویژه رسانه‌ای است كه نام زیبای «قانون» را بر پیشانی روزنامه در صفحه نخست یدك می‌كشد."

 
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
انوشه
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
1
4
متاسفانه چون تحت فشار مشکلات عدیده هستیم گاهی منطق را هم ازدست می دهیم. بعنوان یک پرورش دهنده مرغ گوشتی که لاجرم مکرر با سازمان دامپزشکی ارتباط دارم خدا را شاهد می گیرم این سازمان از تمام سازمانهای زیرمجموعه کلیه وزارتخانه های دولت پاکتر است. به حق باید گفت امروز سازمان دامپزشکی جزو فرهیخته ترین و در عین حال مظلومترین نهادهای حاکمیت اجرایی است. البته ازاینکه جوابیه سازمان علیه این روزنامه اینقدر تند و تهدیدآمیز بود متعجب شدم. از خدا می خواهم سازمان دامپزشکی کشور کمافی سابق با وجود تمام مشکلات، کاستی ها و ناملایمات در وظایف خطیر خود که همانا صیانت از بهداشت و سلامت غذایی ملت است موفق باشد. و امیدوارم به همان اندازه که این سازمان فرهیخته و ارزشمند است مسئولان آن نیز صبور و انتقادپذیر باشند. (هرچند القای این کاریکاتور انتقاد نبود بلکه به نوعی تخریب همه چیز ناشی از عقده های جمع شده سایر مشکلات در جاهای دیگر) و از شکایت و خدای نکرده بستن روزنامه پرهیز نمایند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
0
2
این مشکلات ناشی از مسئله اصلی تر و مهم تری به نام ضعف و بی کفایتی شدید وزارت سودمحور و تجارت پیشه جهادکشاورزی است که تاوان آن را بایستی سازمان مظلوم دامپزشکی بپردازد.

دردآور است که مجلس محترم سالیانه میلیاردها دلار یارانه ای برای واردات نهاده های دامی و خوراک دام اختصاص می دهد ولی آخر سر هم دامدار و مرغدار می نالند و هم مردم زیر فشار گرانی گوشت و مرغ در حال له شدن هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
0
6
کلا سازمان دامپزشکی در هپروت و خیال به سر میبره . ما به اظهارات عجیب و غریب .بی برنامه گی و بی تفاوتی و شاید توهم اینها عادت کردیم. انشالله شما هم عادت می کنید.
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
0
9
از سازمان دامپزشکی کشور انتظار سعه ی صدر بیشتری داشتم.
اولا بگذارید روزنامه نگار ها کار خود را بکنند. این کاریکاتور انتقاد به دامپزشکی نیست بلکه به تبعیض و فشار اقتصادی به مردم است.
دوما اگر جای اقایان روابط عمومی سازمان بودم در جوالیه ارسالی به یک جمله کفایت میکردم:
((سازمان دامپزشکی کشور مسئول تامین سلامت انواع فراورده های دامی است, نه مسئول قدرت خرید مردم))
ناشناس
|
France
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
1
8
اولا باید از این نوع جوابیه سازمان تعجب کرد که به نوعی فرار از مطلب گفته شده توسط معاونت سازمان و قبول ان میباشد، ضمنا این روزنامه در کاریکاتور به درستی به موضوع اشاره کرده و ایراد به نوع گفته های معاونت سازمان میباشد ،میتوان گفته های معاونت سازمان رو مجددا خواند، و بهتربود معاونت سازمان صحبتهای خود را اصلاح میکرد و از مردم عذرخواهی میکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
1
13
کاریکاتور حرف حق رو زده، شما مراقب حرف زدنتون باشین!
راوندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
0
8
سلام متاسفانه این جوابیه فاقد ارزش ژورنالیستی و بسیار ضعیف نوشته شده.
فقط صرفا خواسته روزنامه را بکوبد و توضیح فنی راجع به اصل موضوع نداده
مشخص هست که سازمان دامپزشکی چقدر عصبانی و تحت فشار است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
0
7
طنز بیان حقایق تلخ جامعه در قالب مطالب خنده دار هست و این موضوع کاملا طبیعی بوده و نیازی به جوابیه نداشت . متاسفانه آقای دکتر ماکنعلی فکر میکنن بایستی برای هر مطلبی یک پاسخ بزارن . نمونه فراوانی در حکیم دیده شده . بانظر ان دوست مرغدار هم خیلی موافق نیستم . سارمان تصمیم گیری هاش براساس سفارشات و دستورات ارگان های مختلف مثل جهاد استانداری فرمانداری و ... است . خیلی مستقل نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
0
1
کاری به کاریکاتور ندارم الان سردبیر روزنامه اونیه که اون بالا نشسته یا داره استخون میخوره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
0
3
دکتر ماکنعلی فرمودند که « با تخلف صنفی این واحد برخورد کردیم.»

در صورت امکان دامپزشکی آذربایجان غربی در مورد این برخورد ، بک توضیحی بدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
0
1
مگر چیزی از سازمان دامپزشکی مانده است که معاون محترم ان اظهار نظر بفرماید وقتی سازمان دامپزشکی در مقابل نظام دامپزشکی سکوت میکند فاتحه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
1
0
جوابیه سازمان دامپزشکی نشان دهنده خیلی مسائل هست...
عزیزان چرا نمی فهمید؟؟؟!!!!!!!
چرا نمیگیرین مطلب رو؟؟؟؟!!!!
خداوند کور کند چشم همه حسودان سازمان دامپزشکی را .... آمین
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
0
0
اولا که این بخش روزنامه طنز است و با همه صنوف شوخی دارد. ثانیا در مجموعه دامپزشکی تخلفات کمی صورت نمی گیرد. نمونه اش یکی از روسای ادارات دامپزشکی یکی از شهرستانهای جنوبی ................ تمام لوازم دفترکارش را از یکی از مالکان صنایع لبنی گرفت. قطعا چیزهای دیگری هم می گرفت تا چشمش را روی موارد غیربهداشتی آنجا بپوشاند
نظر شما
ادامه