کد خبر: ۴۷۲۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر



رئیس موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور گفت که کار اصلاح نژاد بر روی ۶ گونه مرغ بومی کشور انجام شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سعید اسماعیل خانیان» افزود: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی به منظور حفظ نژاد مرغ بومی کشور مراکز تکثیر و اصلاح نژاد مرغ بومی را راه اندازی کرد.

وی اظهار داشت: در حدود سال ۱۳۷۰ تعداد این مراکز به هفت مرکز رسید که تمام مشاوره‌های مربوط به اصلاح نژاد مرغ بومی توسط آنان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولیت این مراکز بر عهده موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور است، گفت: در این مراکز وظیفه تولید نیمچه مرغ به صورت بهداشتی و توزیع آن در سطح روستاها، اصلاح نژاد مرغ بومی و شجره دار کردن آن‌ها انجام می‌شود.

اسماعیل خانیان افزود: با راه اندازی مراکز و اجرای پروسه اصلاح نژاد، مرغ‌هایی که در سال بین ۲۰ تا ۷۰ تخم مرغ تولید می‌کردند اکنون به حدود ۲۰۰ تخم مرغ در شرایط روستایی رسیده است.

وی با بیان اینکه از سال آینده مرغ خزک سیستان و بلوچستان و اردک بومی نیز انجام خواهد شد، اظهار داشت: اجرای این پروسه بر عهده معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و کار دانش فنی اصلاح نژاد و مشاوره با این موسسه می‌باشد.

اجرای سنتز بز شیری برای نخستین بار در کشور

رئیس موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور با بیان اینکه پروسه اصلاح نژاد طولانی، سخت و هزینه بر است، گفت: این موسسه برای نخستین بار در کشور کار سنتز نژاد بز شیری را انجام می‌دهد.

وی افزود: فاز اول آن که با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود، بر روی نژاد بز مهابادی مخصوص مناطق سردسیری انجام می‌شود اکنون سال دوم خود را می‌گذراند تا بعد از اصلاح نژاد در آینده یک نژاد پربازده بز شیری را در مناطق سردسیر برای دامداری‌های شیر صنعتی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: این نژاد سازگاری با محیط را از نژاد مادری و تولید شیر را از نژاد پدری که آلپاین فرانسه هست، می‌گیرد.

اسماعیل خانیان به نوع دیگری از اصلاح نژاد اشاره کرد و گفت: در این نوع اصلاح نژاد به صورت گروهی در یک منطقه انجام می‌شود تا دامداران منطقه با راهنمایی و هدایت موسسه مدیریت تغذیه و تولید مثل را انجام دهند.

وی افزود: اگر این کار چند نسل متوالی انجام شود دیگر دولت نیاز به سرمایه گذاری ندارد و فقط دانش فنی در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با انجام این نوع اصلاح نژاد، گله بومی را ارتقاء داده و ۲ قلوزایی و راندمان رشد نیز افزایش می‌یابد.

اسماعیل خانیان اضافه کرد که این نوع اصلاح نژاد را در کرمانشاه با همکاری ایکاردو طبق یک توافق نامه انجام می‌دادیم که با اجرای تحریم‌ها، ایکاردو کار را رها کرد و اکنون خودمان در حال ادامه طرح هستیم.

وی گفت: همچنین کار اصلاح نژاد بر روی بوقلمون بومی از اوایل دهه ۷۰ انجام می‌شود که اینکار در ایستگاه بوقلمون بومی تاتار آذربایجان شرقی کار شروع شده که مورد استقبال روستاییان قرار گرفته است.

موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور از سال ۱۳۱۳ در قریه حیدرآباد کرج به منظور اصلاح نژاد دام کشور راه اندازی شده است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
0
1
مرحوم دکتر عبدالله حامدی پزشک-دامپزشک نابغه ایران دائره دفع آفات حیوانی و سرم سازی را در سال 1303 در زمانی که دانشجوی سال سوم دکترای پزشکی دانشکده پزشکی تهران بود در اداره صحیه یا وزارت بهداشت آن زمان بنیان گذاشت. در سال 1305 برای اخذ دکترای دامپزشکی به آلفر فرانسه اعزام شد و در سال 1310 به ایران بازگشت. تاسیس موسسه تحقیقاتی حیدرِآباد کرج از دیگر ابتکارات وی است.
نظر شما
ادامه