کد خبر: ۴۷۳۱

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان تهران، درباره احتمال بیمار بودن ببر سیبری تلف شده در باغ وحش ارم قبل از ورود به ایران، تصریح کرد: حتی اگر فرض کنیم که این ببر بر اثر بیماری مشمشه تلف شده است ولی با توجه به اینکه مدت هشت ماه از ورود این ببر به کشور می‌گذرد نمی‌توانیم بگوییم که این بیماری را در کشور دیگر گرفته است.

دکتر علی اکبر فرجی گفت: گزارشاتی که درباره مرگ ببر روسی از آزمایش‌های داخلی آمده مبنی بر این است که این حیوان مشمشه داشته است ولی همین آزمایش‌ها نشان داده که حیوانات دیگر در باغ وحش به این بیماری آلوده نیستند ولی نمونه‌برداری‌های لازم انجام شده و نمونه‌های خود را به آزمایشگاه‌ مرجع خارج از کشور فرستاده‌ایم و در حال حاضر منتظر پاسخ تکمیلی این آزمایشگاه از خارج کشور هستیم.

وی افزود: پس از گزارش ظن به بیماری مشمشه به دلیل علائم مشکوک به بیماری که در نهم دی ماه 89 به ما ارسال شد، ما تمامی اقدامات کنترلی و قرنطینه‌ای خود را در محل باغ وحش ارم به مرحله اجرا گذاشتیم و با توجه به اینکه مخزن اصلی بیماری تک سمی‌ها هستند برای تمامی تک سمی‌های باغ وحش ارم تست آلرژیک مالئین که از حساسیت بالایی برخوردار است را انجام داده‌ایم که پاسخ این تست‌ها از نظر بیماری مشمشمه منفی است.

فرجی با تاکید بر اینکه تاکنون پس از تلف شدن ببر سیبری تلفاتی از جهات بیماری مشمشه در باغ وحش ارم نداشته‌ایم، تاکید کرد: هیچ یک از گوشت‌خواران و گربه سانانی که در باغ وحش هستند آلوده نیستند ولی ما اقدامات خود را به طور کامل و بر فرض اینکه آنجا مشمشه وجود دارد، انجام می‌دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه برای انجام اقدامات قرنطینه‌ای همچنان باغ وحش ارم تعطیل و قرنطینه‌ است، ‌افزود: اقدامات قرنطینه‌ای ما شامل قرنطینه تمامی تک سمی‌ها و جمعیت گوشتخواران و گربه‌سانان بوده است به طوری که هیچ گونه تماس یا بازدید از قسمت‌های مذکور صورت نگیرد و همین طور رعایت دقیق ضوابط بهداشتی و ایجاد محدودیت برای افراد تیمار کننده نیز برخی دیگر از این اقدامات محسوب می شوند ضمن اینکه به مدیران و پرسنل باغ وحش نیز توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی را داده‌ایم که تا جای ممکن نسبت به رعایت ضوابط بهداشتی و محدودیت‌های لازم اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین تمامی افرادی را که در تماس با باغ وحش بودند به مراکز بهداشتی معرفی کرده و اماکن نگهداری وحوش و تک سمی‌ها را نیز ضدعفونی کرده‌ایم ضمن اینکه معابر عمومی باغ وحش و مانژ سوارکاری نیز ضد عفونی شده‌اند و در واقع تمام اقدامات کنترلی و قرنطینه‌ای را از ساعات ابتدایی دریافت گزارش انجام داده‌ایم و این اقدامات قبل از تایید شدن بیماری آغاز شد.

او ادامه داد: ما معمولا سعی می‌کنیم اقدامات خود را به شکل کامل اجرا کنیم به خصوص وقتی بحث بیماری مشترک پیش می‌آید سعی می‌کنیم آن ضوابط و مقررات خود را به شکل موکد اجرایی کنیم.

فرجی با تاکید بر اینکه اقدامات قرنطینه‌ای برای ورود ببر در زمان ورود به کشور ما کاملا مناسب بوده است، ادامه داد: از این جهت که سلامتی ببر مورد تایید دامپزشکی بوده، مشکلی نداشته و گواهی بهداشتی و سلامت داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران در ادامه خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم ببر سیبری بر اثر بیماری مشمشه از بین رفته است هر چند که این بیماری یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان بوده و انسان به این بیماری حساس است اما این حساسیت بسیار پایین بوده و به ندرت در انسان مشاهده می‌شود و به همین دلیل این بیماری در انسان به عنوان یک بیماری شغلی مطرح است و معمولا در بین دامپزشکان، اسبداران و کارکنان آزمایشگاه اتفاق می‌افتد و جای نگرانی نیست.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه